Nya däck livsfarliga!

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

Re: Nya däck livsfarliga!

#16 Inlägg av Kungfuu »

Tyrannosaurus skrev:
Kungfuu skrev:50 mil?! Bilden i min avatar är tagen dagen efter däcksbyte :wink:
Det är väl inga problem om du hade kört en bit dagen innan. Dessutom kanske den är tagen i mitten av mars utan när det var lite varmare :wink:
Däremot fick jag tipset att segla från sida till sida inom eget körfält ett par mil för att plocka bort hinnan.
Visst det är en utmärkt idé men man bör ändå börja lungt. En polare gjorde så på Nynäsvägen i ca. 100. Det var mycket gles trafik så det var ingen fara alls, men zzziiiiip sa det så låg han och simma på asfalten och fattade ingenting. Han var helt oskadd man hojen blev lite repig.
Så lite däcksinkörning rekommenderas. Kan noteras att han hade rena racedäck för (med mönster) som blir varma fort, men det hjälpte inte även dom måste köras in, men inte lika mycket.
En bit innebär Haninge-Farsta och sedan Farsta-Tuvis, kanske 3 mil totalt. För all del, det var inte i mars utan i höstas och hyfsat tempererat.

Jag gjorde precis som tipset föreskrev och seglade hem på Nynäsvägen och det höll ju uppenbarligen - gjorde likadant till Tuvis. Jag kan inte riktigt förklara varför det släppte för din bekanta om inte däcken betedde sig markant annorlunda (jag har Dunlop Roadsmart och heter kanske Rossi utan att veta om det).

För övrigt, pratar vi inte om olika saker gällande varma däck kontra skyddshinna? Det är den senare som gör att sprillans däck är hala och den måste nötas bort. Det kanske för all del går fortare om däcken är varma men det har jag inte belägg för.

Notera nu att detta inte är ett försvarstal, jag säger bara hur jag gjorde och att det höll då och jag tyckte 50 mil lät väl tilltaget.
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nya däck livsfarliga!

#17 Inlägg av adrian_vg »

Kungfuu skrev:För övrigt, pratar vi inte om olika saker gällande varma däck kontra skyddshinna? Det är den senare som gör att sprillans däck är hala och den måste nötas bort. Det kanske för all del går fortare om däcken är varma men det har jag inte belägg för.

Notera nu att detta inte är ett försvarstal, jag säger bara hur jag gjorde och att det höll då och jag tyckte 50 mil lät väl tilltaget.
Enl min däckare är det värmen som smälter bort hinnan, den slits inte bort. Det är kanske olika sorts hinnor?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nya däck livsfarliga!

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Kungfuu skrev:För övrigt, pratar vi inte om olika saker gällande varma däck kontra skyddshinna? Det är den senare som gör att sprillans däck är hala och den måste nötas bort. Det kanske för all del går fortare om däcken är varma men det har jag inte belägg för.

Notera nu att detta inte är ett försvarstal, jag säger bara hur jag gjorde och att det höll då och jag tyckte 50 mil lät väl tilltaget.
Enl min däckare är det värmen som smälter bort hinnan, den slits inte bort. Det är kanske olika sorts hinnor?
Det är både slit och värme som tar bort hinnan. Det man kan göra för att påskynda det lite är att gå över sidorna på det nya däcket med en rasp.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nya däck livsfarliga!

#19 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det är både slit och värme som tar bort hinnan. Det man kan göra för att påskynda det lite är att gå över sidorna på det nya däcket med en rasp.
Jag antar att vi då inte talar om att raspa bort flera millimeter, utan bara rugga upp ytan lite. Korrekt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nya däck livsfarliga!

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det är både slit och värme som tar bort hinnan. Det man kan göra för att påskynda det lite är att gå över sidorna på det nya däcket med en rasp.
Jag antar att vi då inte talar om att raspa bort flera millimeter, utan bara rugga upp ytan lite. Korrekt?
Riktigt! Rugga upp hinnan.
Ska du raspa bort flera millimeter på hela däcket då har du att göra en stund :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Nya däck livsfarliga!

#21 Inlägg av Göingen »

Ska du raspa bort flera millimeter på hela däcket då har du att göra en stund :wink:
Bara att stå stilla med hojen och sätta ner fötterna, håll in handbromsen, lägg i ettan, ge gas och släpp ut kopplingen.
Även kallat att "burna" :P
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nya däck livsfarliga!

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Göingen skrev:
Ska du raspa bort flera millimeter på hela däcket då har du att göra en stund
Bara att stå stilla med hojen och sätta ner fötterna, håll in handbromsen, lägg i ettan, ge gas och släpp ut kopplingen.
Även kallat att "burna" :P
Jajaja :lol: , fast det tar ju bara på mitten och vem vill ha fyrkantiga däck :wink: (idag finns det iofs såna där sidoburnplattor).

Lite semiOT kuriosa:
På 80-talet fanns det ett gäng som körde hoj på stan som allmänt gick under benämningen "Team Ankara" (gissa varför :wink: )
Dom var så balla och så snabba och superlativen räckte inte till enda tills man tittade på deras bakdäck som samtliga var fyrkantiga.
Jodå, åka rakt fram på stan eller på Kistarakan gick bra, men om någon nämnde "Boge" då bangade dom direkt. Det var för långt, fel på hojen, för kallt, skulle hem, race på Kista eller nåt.

Minns en kille som skulle köra åttor runt mig och en polare, Oja!
Vid ett tillfälle när vi var på väg in till stan så kom han på Centralbron och blåste om så det visslade, sen blev det rött innan Klaratunneln. När "granen" visade grönt så gick det på bakhjulet in i tunneln följt av ett rött bromsljus innan kurvan. Jag gick ut på utsidan, flyttade ner mig i hang-out, gasade och körde om. Strax före utgången tittar jag upp till höger och blev mäkta förvånad för där låg polarn... Vi hade alltså kör om killen i bredd och av någon anledning snackade han inte med oss efter det :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

super
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons apr 13, 2011 17:21

Re: Nya däck livsfarliga!

#23 Inlägg av super »

:claugh Tack.... Du gav mig ett välbehövligt skratt.... Hela Malmö är fyllt på sommaren av dessarödljus räcers.

Minns för några år sedan då jag och en vän till mig hade varit nere på Bo01 i malmö och badat då vi på vägen hem (kör vars en Hornet 2007a) möter en räcer världsmästare på en cbr 1000 2006 eller något liknande. Han följde efter oss hela vägen genom stan och skulle tävla vid varje rödljus för att visa att han var coolast i sitt nya vita känguru skinnställ men vita skor,handskar,hjälm och ett system som hörs hela vägen till norrland.
Detta var lagom tjatigt så vi bad honom följa med på (Bauhaus rundan) som är en slinga som består av 5-6 rondeller och påfart och avfarter på motorväg med några härliga kurvor för att kunna pressa bågen lite på vanliga gator.
Han tackade givetvis ja då han hade den fetaste bågen :roll:
Vi startar rundan och han hänger på oss fram till den första rondellen och efter den så försvann han bara längre o längre bak :lol:
När rundan var över så stannade jag och min vän vid vägkanten och plockade av oss hjälmen o knäppte upp skinnstället då de va mitt i sommaren för att vänta in honom. Han kommer efter ca 1-2 min (lång tid för denna runda då den inte är jätte lång)
När han stiger av bågen har han nog det mest snopna ansiktet jag någonsin har sett och han kläcker ur sig
Hur kan ni köra så med dom bågarna när jag inte ens kommer ikapp er med denna som är byggd för att gå på bana, måste nog vara för att min är högre än era
Trodde att jag och min vän skulle spricka av skratt och killen hoppade på sin båge för att snabbt försvinna därifrån. Såg honom dock året efter och gissa vad???? Han hade bytt upp sig till en ännu nyare cbr1000 :lol:

//Super

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Nya däck livsfarliga!

#24 Inlägg av tersan »

super skrev:...Detta var lagom tjatigt så vi bad honom följa med på (Bauhaus rundan) som är en slinga som består av 5-6 rondeller och påfart och avfarter på motorväg med några härliga kurvor för att kunna pressa bågen lite på vanliga gator...
Bauhaus-rundan? Det var nåt nytt... kan du beskriva närmare? :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nya däck livsfarliga!

#25 Inlägg av adrian_vg »

super skrev:[...]vita känguru skinnställ men vita skor,handskar,hjälm[...]
Är det nåt fel på vita stövlar och hjälm? :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

super
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons apr 13, 2011 17:21

Re: Nya däck livsfarliga!

#26 Inlägg av super »

adrian_vg skrev:
super skrev:[...]vita känguru skinnställ men vita skor,handskar,hjälm[...]
Är det nåt fel på vita stövlar och hjälm? :roll:
Absolut inte.........!!!! :tummenupp Mitt nästa ställ lär bli vitt (även om man får skrapa av alla flugor =) Men att vara uppklädd för en härlig bandag och inte ens kunna köra båge utan kanske skulle börja med en moppe gör ju att man drar lite på smilbandet =)

super
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: ons apr 13, 2011 17:21

Re: Nya däck livsfarliga!

#27 Inlägg av super »

tersan skrev:
super skrev:...Detta var lagom tjatigt så vi bad honom följa med på (Bauhaus rundan) som är en slinga som består av 5-6 rondeller och påfart och avfarter på motorväg med några härliga kurvor för att kunna pressa bågen lite på vanliga gator...
Bauhaus-rundan? Det var nåt nytt... kan du beskriva närmare? :wink:
Det är en slinga på vanlig väg i malmö som kan köras efter hela svågertorp har stängt på kvällarna.Man får dock se upp då det kan komma vanlig trafik ,men det brukar vara ganska öde där ute efter stängning. Där finns 5-6 rondeller 1st påfart (böjd ) på motorväg och en lång böjd avfart för att komma in i ytterligare fler rondeller. Ypperligt för att träna puck skrap och pressa bågen lite. Rondellerna är av lite olika storlekar, allt från stooor till ruggigt liten Sen kan man ju variera lite och öka eller korta ner banan lite med mer eller mindra motorväg och rondeller.
Dock så är det en lite nackdel och det är att det inte finns så många högersvängar då alla rondeller går till vänster =)

Men trevligt är de i alla fall :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nya däck livsfarliga!

#28 Inlägg av adrian_vg »

super skrev:Absolut inte.........!!!! :tummenupp Mitt nästa ställ lär bli vitt (även om man får skrapa av alla flugor =) Men att vara uppklädd för en härlig bandag och inte ens kunna köra båge utan kanske skulle börja med en moppe gör ju att man drar lite på smilbandet =)
Vilken tur att jag också är grundkursinstruktör för SMC, och därför anses kunna köra mc. Vita kläder skulle annars bara vara att posera. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Nya däck livsfarliga!

#29 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
super skrev:[...]vita känguru skinnställ men vita skor,handskar,hjälm[...]
Är det nåt fel på vita stövlar och hjälm? :roll:
Det är ju inte speciellt manligt med vitt, mera feminint eller lite fikusvarning över det..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nya däck livsfarliga!

#30 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
super skrev:[...]vita känguru skinnställ men vita skor,handskar,hjälm[...]
Är det nåt fel på vita stövlar och hjälm? :roll:
Det är ju inte speciellt manligt med vitt, mera feminint eller lite fikusvarning över det..:)
Ska du också försöka vara rolig nu... :roll: :P
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar