Nya däck livsfarliga!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Nya däck livsfarliga!
Jag har precis bytt bakdäck på min viffer till ett Pilot Road 3 och medveten som jag varit om att
nya däck är hala har jag kört lugnt i ca.10mil. Idag hamnade jag bakom en övningskörare som körde
lite väl långsamt (ca.30km/h) och när jag körde om gjorde jag en lite för hastig manöver och bakdäcket
hamnade i okontrollerat spinn och bakvagnen svajade åt höger och vänster samtidigt som fötterna
ramlade av fotpinnarna så att jag panikslaget fick springa med hojen, med magen klistrad över tanken.
Oerhört läskig upplevelse!
Det känns fel att säga "efter så här många mil har du kört in däcket". Då man kör lugnt innan däcket
är inkört så har man ju inte utnyttjat sidorna på däcket då man inte vågar lägga ner hojen ordentligt.
Alltså är ju sidorna fortfarande hala fastän man "kört in däcket".
När däcket precis var bytt ställde jag hojen på centralstödet och brände med sandpapper i ett par
minuter men det hjälpte uppenbarligen inte. Vad ska man slipa med? Ska man ens slipa?
Jag vill ju våga köra ordentligt
nya däck är hala har jag kört lugnt i ca.10mil. Idag hamnade jag bakom en övningskörare som körde
lite väl långsamt (ca.30km/h) och när jag körde om gjorde jag en lite för hastig manöver och bakdäcket
hamnade i okontrollerat spinn och bakvagnen svajade åt höger och vänster samtidigt som fötterna
ramlade av fotpinnarna så att jag panikslaget fick springa med hojen, med magen klistrad över tanken.
Oerhört läskig upplevelse!
Det känns fel att säga "efter så här många mil har du kört in däcket". Då man kör lugnt innan däcket
är inkört så har man ju inte utnyttjat sidorna på däcket då man inte vågar lägga ner hojen ordentligt.
Alltså är ju sidorna fortfarande hala fastän man "kört in däcket".
När däcket precis var bytt ställde jag hojen på centralstödet och brände med sandpapper i ett par
minuter men det hjälpte uppenbarligen inte. Vad ska man slipa med? Ska man ens slipa?
Jag vill ju våga köra ordentligt
Senast redigerad av moshh den ons mar 23, 2011 00:12, redigerad totalt 1 gånger.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
Re: Nya däck livsfarliga!
Min "däckare" brukar tvätta med nått lösningsmedel, Biltemas lacknafta eller nått sånt
Re: Nya däck livsfarliga!
Lacknafta? Hjälper det? Är det inte skit som måste slipas/nötas bort?Maciver skrev:Min "däckare" brukar tvätta med nått lösningsmedel, Biltemas lacknafta eller nått sånt
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
Re: Nya däck livsfarliga!
Låter snarare som det är tempen som spökar i däcken.( Efter 10mil så bör eventellt släppmedelshinna vara borta. )Dvs att du inte har fått upp tillräckligt med temperatur i däcken. För kalla däck kan vara rätt hala. Just pilot 3 tempkänslighet vet jag inte, någon med mer info om dem?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Nya däck livsfarliga!
Enl "Däckaren" lägger tillverkarna på en slags "konserveringsmedel" på däcken och det är den som är halast.moshh skrev:Lacknafta? Hjälper det? Är det inte skit som måste slipas/nötas bort?Maciver skrev:Min "däckare" brukar tvätta med nått lösningsmedel, Biltemas lacknafta eller nått sånt
Om det är rätt vet jag inte, men jag har inte haft "släpp problem" efter jag fått nya däck på mina hojar.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Nya däck livsfarliga!
Senast jag bytte däck sa däcksmurfen att köra ett tiotal mil i motorvägsfart så att smörjan smälter och avdunstar bort. Det är värmen som behövs tydligen. Du kan slipa bäst du vill, det kommer inte att hjälpa speciellt mycket. Lacknafta skulle jag hålla borta från däcken. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Nya däck livsfarliga!
Så om jag kör 10mil i motorvägsfart och sen ger mig ut på en kurvig landsväg med varma däck, kommer jag då kunna ligga i kurvorna och accelerera ur svängar utan att köra av vägen?adrian_vg skrev:Senast jag bytte däck sa däcksmurfen att köra ett tiotal mil i motorvägsfart så att smörjan smälter och avdunstar bort. Det är värmen som behövs tydligen. Du kan slipa bäst du vill, det kommer inte att hjälpa speciellt mycket. Lacknafta skulle jag hålla borta från däcken. 8*)
Jag är fortfarande lite skakis och just nu känns det som att jag aldrig kommer våga pressa ner hojen i en kurva igen...
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Nya däck livsfarliga!
Antagligen. Med reservation dock, som alltid. Kör med insidan av skallen. 8*)moshh skrev:Så om jag kör 10mil i motorvägsfart och sen ger mig ut på en kurvig landsväg med varma däck, kommer jag då kunna ligga i kurvorna och accelerera ur svängar utan att köra av vägen?
Jag är fortfarande lite skakis och just nu känns det som att jag aldrig kommer våga pressa ner hojen i en kurva igen...
Om du är skakis nu, föreslår jag att du tar en Knixgrundkurs över en kväll eller så. Det gör mycket för att släppa på spänningen. Det är dessutom under kontrollerade förhållanden, utan dumma bilister runtomkring.
Kör med mjukt gaspåslag ut ur kurvorna tills du märker hur greppet är.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Nya däck livsfarliga!
1. Hojdäck måste alltid "köras in" ca. 50 mil eller nåt beroende på hur man kör. Inga stora nerlägg i början utan öka efter hand.
2. Blaska inte lösningsmedel på däcken, det är inte alls bra.
Sen gör det väl inte direkt saken bättre att asfalten är kall så här års och att den kan ligga kvar rester av salt och skit på vägarna som också är halt.
Så vänta med roadracingtakterna tills det i nämnd ordning är soppat, har kommit ett regnväder och det har varit minst 10-15 grader någon vecka eller så
2. Blaska inte lösningsmedel på däcken, det är inte alls bra.
Sen gör det väl inte direkt saken bättre att asfalten är kall så här års och att den kan ligga kvar rester av salt och skit på vägarna som också är halt.
Så vänta med roadracingtakterna tills det i nämnd ordning är soppat, har kommit ett regnväder och det har varit minst 10-15 grader någon vecka eller så
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: Nya däck livsfarliga!
Det är fortfarande minusgrader i backen på många ställen ..
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Re: Nya däck livsfarliga!
Jag körde ut på en grusparkering, ställde mig och la av en ordentlig burnout så jag grävde en djup grop med bakdäcket. Då slipades hinnan av och jag har aldrig känt nåt släpp. Dock bör man tänka på att är det 10 grader i luften nu så lär det vara typ 2-3 grader i marken och det är svårt att få däcken varma.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Nya däck livsfarliga!
Tyrannosaurus skrev:1. Hojdäck måste alltid "köras in" ca. 50 mil eller nåt beroende på hur man kör. Inga stora nerlägg i början utan öka efter hand.
2. Blaska inte lösningsmedel på däcken, det är inte alls bra.
Sen gör det väl inte direkt saken bättre att asfalten är kall så här års och att den kan ligga kvar rester av salt och skit på vägarna som också är halt.
Så vänta med roadracingtakterna tills det i nämnd ordning är soppat, har kommit ett regnväder och det har varit minst 10-15 grader någon vecka eller så
50 mil?! Bilden i min avatar är tagen dagen efter däcksbyte
Däremot fick jag tipset att segla från sida till sida inom eget körfält ett par mil för att plocka bort hinnan.
VFR800Fi -98 #svart#
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Nya däck livsfarliga!
Det är väl inga problem om du hade kört en bit dagen innan. Dessutom kanske den är tagen i mitten av mars utan när det var lite varmareKungfuu skrev:50 mil?! Bilden i min avatar är tagen dagen efter däcksbyte
Visst det är en utmärkt idé men man bör ändå börja lungt. En polare gjorde så på Nynäsvägen i ca. 100. Det var mycket gles trafik så det var ingen fara alls, men zzziiiiip sa det så låg han och simma på asfalten och fattade ingenting. Han var helt oskadd man hojen blev lite repig.Däremot fick jag tipset att segla från sida till sida inom eget körfält ett par mil för att plocka bort hinnan.
Så lite däcksinkörning rekommenderas. Kan noteras att han hade rena racedäck för (med mönster) som blir varma fort, men det hjälpte inte även dom måste köras in, men inte lika mycket.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Nya däck livsfarliga!
Jag har fått höra av andra SMC-instruktörer att segla fram och tillbaka för att värma däcken funkar bra - om man gör det i minst 100km/h och heter Rossi efternamn.Tyrannosaurus skrev:Visst det är en utmärkt idé men man bör ändå börja lungt.[...]Däremot fick jag tipset att segla från sida till sida inom eget körfält ett par mil för att plocka bort hinnan.
För vanliga dödliga är gasa och bromsa bättre, dessutom är det mindre risk att man seglar av vägen. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: Nya däck livsfarliga!
Gas och broms värmer däcken .. Heter man rossi så har man däcksvärmare och rejspputtarna ses också värma med gas och broms ..
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.