Polera upp fälgar

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Polera upp fälgar

#16 Inlägg av westerbrand »

Tyrannosaurus skrev:
Pegaso skrev:Behöver polerad alu behandlas med nåt i efterhand för att behålla glansen?
Eller polerar man upp det "vid behov"? Hur ofta är isåfall det, efter varje tur eller inför varje vår...
Svaret är både ja och nej.
En polerad aluyta oxiderar efter ett tag och behöver då en ny polering för att få upp glansen igen. Exakt hur lång tid det tar och hur ofta man ska polera igen beror på tycke, smak, hur man använder grejerna, om man kör ofta i regn och hur ofta man tvättar. Men oftast räcker det att efterpolera med bara Autosol.

Om man efter polering behandlar med t.ex. motorplast eller klarlack så håller det förvisso längre men den högblanka ytan blir mattare och då är ju jobbet till viss del bortkastat. Högglanspolerad och obehandlad alu är alltid blankast men kräver lite mer underhåll. Alternativet är att lämna grejerna till krom.
man kan lägga på flytande hårdvax det skyddar ytan bättre.men du har svårare att ha full glans.

och förbjud autosolen den repar bara ytan, utan kör med en skyddande polerpasta istället för slippasta http://www.meguiars.se/Webshop/tabid/34 ... fault.aspx denna använder jag och skyddar ytan ganska bra och länge
sedan klarlacka inte den ytan kommer gulna rätt fort och se tråkigt ut :wink:
övningskör

Användarvisningsbild
Cimmerier
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: tis feb 16, 2010 05:20
Ort: Klippan

Re: Polera upp fälgar

#17 Inlägg av Cimmerier »

Det funkar även att finpolera med flytande rubbing från typ M3 eller Sonax...Välj den grövsta rubbingen de har. De innehåller slipmedel, men är myyyycket finkornigare än autosol...
Millions of flies can´t be wrong...EAT SHIT!!
Eller som frun brukar säga: Jag är inte dum...Jag har bara lite otur när jag tänker...
Honda Hornet - Såld
Blackbird - Kraschad
Suzuki SV 650 - Såld
Firestorm - Utlånad till frugan
VFR 1200 - Grå förstås...

Skriv svar