Polera upp fälgar

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Vfr-micke
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jun 28, 2010 21:32
Ort: Eslöv

Polera upp fälgar

#1 Inlägg av Vfr-micke »

Hej!
finns det något bra medel att polera upp alufälgar obs detta är bilfälgar.
Har provat med autosol men blir ej nöjd så undrar om det finns nåt som slipar bättre förutom att hålla på med fina sandpapper.
Kanske någon form av rubbing. Detta är mycket gamla fälgar som nästan ska likna chromade, ytan är bra så det ska räcka att polera upp dom.

Micke

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

Re: Polera upp fälgar

#2 Inlägg av KLACKEN »

1/2 V4

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Polera upp fälgar

#3 Inlägg av westerbrand »

är det fälgar som varit polerade som e matta och trista som du vill ha upp glansen på?
iså fall måste du nog använda trissa så du får upp värme och o lite tryck. anars får du gnida fingrarna av dej. vill du ha bättre resultat så e det våtslipa som gäller. fins inga genvägar fram till den perfekta glansen.*farbrorbarbro* :mrgreen:
övningskör

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Polera upp fälgar

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

westerbrand skrev:är det fälgar som varit polerade som e matta och trista som du vill ha upp glansen på?
iså fall måste du nog använda trissa så du får upp värme och o lite tryck. anars får du gnida fingrarna av dej. vill du ha bättre resultat så e det våtslipa som gäller. fins inga genvägar fram till den perfekta glansen.*farbrorbarbro* :mrgreen:
Precis, lumptrissa och borrmaskin, men det är ett jäääääääääääävla jobb! :fakta
Jag har polerat ett antal motorkåpor till hoj i mina dar, därför vet jag... Och det är förhållandevis lättåtkomliga och små ytor.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Polera upp fälgar

#5 Inlägg av westerbrand »

Tyrannosaurus skrev:
westerbrand skrev:är det fälgar som varit polerade som e matta och trista som du vill ha upp glansen på?
iså fall måste du nog använda trissa så du får upp värme och o lite tryck. anars får du gnida fingrarna av dej. vill du ha bättre resultat så e det våtslipa som gäller. fins inga genvägar fram till den perfekta glansen.*farbrorbarbro* :mrgreen:
Precis, lumptrissa och borrmaskin, men det är ett jäääääääääääävla jobb! :fakta
Jag har polerat ett antal motorkåpor till hoj i mina dar, därför vet jag... Och det är förhållandevis lättåtkomliga och små ytor.
ja det är ett jävla häst jobb bra trissor o bra polervax gör underverk.
har själv polerat en hel del bland annat en hel suzuki k50 motor. säger bara en sak. jag gör inte om det mina fingrar va blå lila o ömma efter allt slipande :cCry:
övningskör

Användarvisningsbild
Cimmerier
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: tis feb 16, 2010 05:20
Ort: Klippan

Re: Polera upp fälgar

#6 Inlägg av Cimmerier »

Satt en hel jävla vinter i ett ouppvärmt jävla garage och polerade upp ramen och fälgarna på min VTR. Gjorde det mesta för hand med våtslippapper av varierande grovlek. Blev faktiskt ganska nöjd med slutresultatet, men kommer aldrig någonsin att ge mig på något sånt igen. Definitivt inte i ett garage där man för börja passet med att slå hål på isen i spannen man har till att blöta sandpappret i...
Fick ett tips på en polerpasta som Claes Ohlsson faktiskt säljer: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161936863
Lite bökigt att använda och hade en tendens till att vilja bränna fast om man tryckte på lite för hårt. Men resultatet blev myyyycket bättre än autosoldyngan...
allt klart.JPG
allt klart.JPG (127.32 KiB) Visad 15717 gånger
//C
Millions of flies can´t be wrong...EAT SHIT!!
Eller som frun brukar säga: Jag är inte dum...Jag har bara lite otur när jag tänker...
Honda Hornet - Såld
Blackbird - Kraschad
Suzuki SV 650 - Såld
Firestorm - Utlånad till frugan
VFR 1200 - Grå förstås...

Användarvisningsbild
Vfr-micke
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån jun 28, 2010 21:32
Ort: Eslöv

Re: Polera upp fälgar

#7 Inlägg av Vfr-micke »

Hej
Kan tänka mig att det är ett hästjobb att polera, Ska klart prova det dom har på claesohlsson. Har polerat lite med autosol men fanken trasan blir fortfarande riktigt svart när man lägger på pastan. Har testat på en liten bit, kan det verkligen finnas så mycket skit kvar att trasan blir helt svart.

Micke

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Polera upp fälgar

#8 Inlägg av westerbrand »

Cimmerier skrev:Satt en hel jävla vinter i ett ouppvärmt jävla garage och polerade upp ramen och fälgarna på min VTR. Gjorde det mesta för hand med våtslippapper av varierande grovlek. Blev faktiskt ganska nöjd med slutresultatet, men kommer aldrig någonsin att ge mig på något sånt igen. Definitivt inte i ett garage där man för börja passet med att slå hål på isen i spannen man har till att blöta sandpappret i...
Fick ett tips på en polerpasta som Claes Ohlsson faktiskt säljer: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161936863
Lite bökigt att använda och hade en tendens till att vilja bränna fast om man tryckte på lite för hårt. Men resultatet blev myyyycket bättre än autosoldyngan...
allt klart.JPG
//C
riktigt bra jobb du har lackt ner på ramen! jag e riktigt imponerad!
ja det som du länka till använde jag med. man får inte köra med för höga varv då bränner det fort.
förstår mig inte på dom som slipar sina delar upp till 2000korn o sedan drar på med autosol som innehåller slipkorn i 1200storlek snacka om att slipa i onödan :mrgreen:

får la lägga upp lite mobil bilder jag har kvar på motorn
Bild
Bild
övningskör

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Polera upp fälgar

#9 Inlägg av Jimmy.S »

nämen, en suzuki k50 :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Polera upp fälgar

#10 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:nämen, en suzuki k50 :)
Hur kunde jag missa det...!

Så blank var aldrig min...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

westerbrand
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 26, 2010 19:57
Ort: varberg / veddige

Re: Polera upp fälgar

#11 Inlägg av westerbrand »

Jimmy.S skrev:nämen, en suzuki k50 :)
jajje men min gamle jag skulle renovera upp men blev avstannat :lol:
övningskör

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Polera upp fälgar

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Vfr-micke skrev:Hej
Kan tänka mig att det är ett hästjobb att polera, Ska klart prova det dom har på claesohlsson. Har polerat lite med autosol men fanken trasan blir fortfarande riktigt svart när man lägger på pastan. Har testat på en liten bit, kan det verkligen finnas så mycket skit kvar att trasan blir helt svart.

Micke
Trasan blir svart oavsett hur blankt det är. Det svarta är aluminiumoxid som lossnar när du gnider. Rent teoretiskt skulle du kunna gnida dig igenom motorkåpan, men då får du hålla på i några år :wink:
Blir inte trasan svart så tyder det bara på att det ligger lack eller motorplast på ytorna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Polera upp fälgar

#13 Inlägg av Pegaso »

Behöver polerad alu behandlas med nåt i efterhand för att behålla glansen?
Eller polerar man upp det "vid behov"? Hur ofta är isåfall det, efter varje tur eller inför varje vår...
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Polera upp fälgar

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

Pegaso skrev:Behöver polerad alu behandlas med nåt i efterhand för att behålla glansen?
Eller polerar man upp det "vid behov"? Hur ofta är isåfall det, efter varje tur eller inför varje vår...
Svaret är både ja och nej.
En polerad aluyta oxiderar efter ett tag och behöver då en ny polering för att få upp glansen igen. Exakt hur lång tid det tar och hur ofta man ska polera igen beror på tycke, smak, hur man använder grejerna, om man kör ofta i regn och hur ofta man tvättar. Men oftast räcker det att efterpolera med bara Autosol.

Om man efter polering behandlar med t.ex. motorplast eller klarlack så håller det förvisso längre men den högblanka ytan blir mattare och då är ju jobbet till viss del bortkastat. Högglanspolerad och obehandlad alu är alltid blankast men kräver lite mer underhåll. Alternativet är att lämna grejerna till krom.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Polera upp fälgar

#15 Inlägg av Pegaso »

Tyrannosaurus skrev:
Pegaso skrev:Behöver polerad alu behandlas med nåt i efterhand för att behålla glansen?
Eller polerar man upp det "vid behov"? Hur ofta är isåfall det, efter varje tur eller inför varje vår...
Svaret är både ja och nej.
En polerad aluyta oxiderar efter ett tag och behöver då en ny polering för att få upp glansen igen. Exakt hur lång tid det tar och hur ofta man ska polera igen beror på tycke, smak, hur man använder grejerna, om man kör ofta i regn och hur ofta man tvättar. Men oftast räcker det att efterpolera med bara Autosol.

Om man efter polering behandlar med t.ex. motorplast eller klarlack så håller det förvisso längre men den högblanka ytan blir mattare och då är ju jobbet till viss del bortkastat. Högglanspolerad och obehandlad alu är alltid blankast men kräver lite mer underhåll. Alternativet är att lämna grejerna till krom.
Ok
Tack.
Kanske skulle ge sig på fälgarna under nästa vinter då...
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Skriv svar