adrian_vg skrev:
Har det inte varit en del problem för VAG och BMW med nån sorts long-lifeservice där man använt sk log-lifeoljor som kläggat igen i motorn?
jo det var problem med 1.8t motorerna 01-05 framförallt, detta beror på stor del att oljan hade för liten kylning och mängden olja var i underkant, större oljefilter monterades med 0.5liter större mängd och problemen minskade, största problemet var att kunden oftast körde minst 3000mil och inte max3000 mil som man kunde uppnå vid goda förhållanden, man ignorerade serviceindikeringen som tändes redan vid ca.2500mil då oljan egentligen var förbrukad, även den teoretiska uträkningen till förhållande av körsätt var sämre uträknat gentemot idag där lampan för service troligtvis hade tänts ännu tidigare, och detta syntes ofta på servicehistoriken.
Detta gjorde i huvudsak att oljan koksade, dvs. brändes fast i motorn, så sugsilen till oljepumpen täpps till slut igen pga. avlagringarna som släpper och detta gör ju att oljevarningslampan kan tändas (oljetryck underskridet) och oljeflödet till motorn stryps, och köra en motor utan olja är ju inte så lysande...
Trots det är det många som köpte en flaska olja och hällde i (överfyllde) och sen körde iväg med släckt lampa i några mil, grejen är ju den att skiten i silen släpper när oljan rinner tillbaka och oljetrycket återigen går att bygga upp, ett tag.
Att tortera en motor på detta vis innebär att kamaxlarna till slut skär i lagren, plastskyddet över kamen för att hindra att olja skvätts ut genom oljelocket om man öppnar där när motorn är igång smälter pga. värmeutvecklingen och kamaxlarna hade en väldigt blå färg..
kanske blev lite väl offtopic
men detta gällde bara den längsmonterade motorn, den tvärställda som jag har i min bil har ej det bekymret, där kyls motorn bättre och det är bara extrema fall med uteblivna servisar som orsakar bekymmer på dessa, men det gäller ju alla motorer, oljor, intervall.
Vad vill jag säga med detta? longlifeoljan är riktigt bra, konceptet fungerar utom ordenligt bra så länge man servar den när bilen säger till, även om det varnar redan vid 800 mil pga. den termiska belastningen så ska oljan bytas!!