En liten skrift om olja

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
PATRIK Å
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån mar 30, 2009 17:21
Ort: uddevalla

En liten skrift om olja

#1 Inlägg av PATRIK Å »

:roll: om det stämmer vet ej ni får läsa själva


Jag har funderat kring det här med motorolja en längre tid så jag beslöt mig att kontakta en god vän på KTH och fråga om dom har möjlighet att testa olika oljor och se om de kunde vara samma oljor fast i olika förpkningar. Hans svar var ja till 80-90% kan vi se om det kan vara sama oljor vi kan till och med se vart i från i världen och om det är samma fabrik som det är tillvekat i.
Men detta gäller i första hand mineraloljor. I syntetoljor kan man se olika spårämnen och i miniraloljor går man efter kol och svavel konsentration detta mäts med en metod så kallad ISO SCAN.
Sakt och gort så drog jag i väg och köpte olja.
Det blev syntet olja 5W-40 i mäkena och med klassning SL/CF samt A3/B3/B4. Och skall kara BMW LL

Biltema 5W-40 Helsyntet ej BMW LL clasad i förtäckning.
Statoil Lazerway 5W-40 Helsyntet
Gulf Pride GLV 5W-40 Helsyntet
OKQ8 5W-40 Helsyntet SJ/CF A3/B3 klassad (Referens olja)
Shell Helix Ultra 5W-40 Helsyntet
Pennzoil Performax 5W-40 Helsyntet

Resultatet är att Biltema, Statioil är till 90% samma olja.
Gulf, Shell är till 90% samma olja även skulle Pennzoil vara det men vissa avikelser fins men troligt är att den är tillverkad i en annan fabrik. OKQ8, Biltema, Statioil är tillverkad i samma fabrik till 90% detta med ISO SCAN. I övrigt testade dom viskositet och smörj egenskaper förkolning m.m. och är kan man ju säga att alla var lika bra och Biltema oljan är bättre än OKQ8 på pappret men inte så mycket på testen och vi pratar om väldigt små diffar.
Sammanfatnigs vis kan man säga att om man vill välja en olja så spelar det mindre roll vilket märke utan det som spelar roll är klassningarna typ A3/B3/B4 m.fl i det fall är oljorna väldikt lika det verkar inte gå att urskilja vem som är bättre eller sämre i det fallet det är bara flaskan och priset som skiljer.
VFR 800 RÖD SÅ KLART

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#2 Inlägg av adrian_vg »

Lysande! Tack!

Nu skall väl oljekriget på forumet ändå sluta...

Edit: Om Biltema och Statoil är till 90% samma, är det additiven som skiljer? Sa din polare nåt om detta?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: En liten skrift om olja

#3 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:Lysande! Tack!

Nu skall väl oljekriget på forumet ändå sluta...

Edit: Om Biltema och Statoil är till 90% samma, är det additiven som skiljer? Sa din polare nåt om detta?
Om statoil är till 90 % samma som Q8:a .... jo tjena ... va tillförlitligt :lol:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#4 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:Lysande! Tack!

Nu skall väl oljekriget på forumet ändå sluta...

Edit: Om Biltema och Statoil är till 90% samma, är det additiven som skiljer? Sa din polare nåt om detta?
Om statoil är till 90 % samma som Q8:a .... jo tjena ... va tillförlitligt :lol:
Ger en fingervisning iaf. Vad mer vill du se? 8*}
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Don Pelleone
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 03, 2011 18:51
Ort: Tungelsta

Re: En liten skrift om olja

#5 Inlägg av Don Pelleone »

Är de 90% lika varann eller är det 90% säkert att det är exakt samma olja?
Honda RVF400R

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: En liten skrift om olja

#6 Inlägg av Mister »

Don Pelleone skrev:Är de 90% lika varann eller är det 90% säkert att det är exakt samma olja?
Har haft både Statoil och OKQ8 som kunder i mitt gamla jobb, så påståendet med att de till 90 % tillverkas i samma fabrik kan jag iaf säga är ett felaktigt antagande. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#7 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Har haft både Statoil och OKQ8 som kunder i mitt gamla jobb, så påståendet med att de till 90 % tillverkas i samma fabrik kan jag iaf säga är ett felaktigt antagande. :)
Så snubbarna på KTH vet inte vad de snackar om? 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: En liten skrift om olja

#8 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Mister skrev:Har haft både Statoil och OKQ8 som kunder i mitt gamla jobb, så påståendet med att de till 90 % tillverkas i samma fabrik kan jag iaf säga är ett felaktigt antagande. :)
Så snubbarna på KTH vet inte vad de snackar om? 8*)
Gulf, Shell är till 90% samma olja även skulle Pennzoil vara det men vissa avikelser fins men troligt är att den är tillverkad i en annan fabrik
Tjaa, det påståendet får en att i alla fall "tvivla" lite. Shell är ju ett Engelskt företag som tar mestadelen av sin olja ifrån Nordsjön och arabländerna om jag inte missminner mig helt. Pennzoil är ett Amerikanskt företag som använder sig av lokalt producerad olja. Så hur farao kan det vara samma olja som Shell och Gulf?. Dessutom så är pennzoil och Quaker state "The oil" så att säga, mao dom bästa oljorna med den bästa kvalitèn på marknaden idag ovedersägligt.

Sedan så är det additiven som dom har i oljorna söm även där avgör hur bra en olja är, oavsett basråvaran. Det "lilla faktumet" missade de höga räknestickorna på KTH rejält på.

Dessutom så minner jag mig en liten händelse ifrån en verkstad jag jobbade på för ett tag sedan. Vi fick in en kund som läste till fartygsingenjör på KTH (sista året dessutom) hans bil "gick inte" enligt utsago, nå sagt och gjort vi rev motorn och kunde konstatera att den var totalt helt tvärskuren i precis allt som kunde rasa, bara en massa metallflis och spån överallt. Vi vart ju givetvis ganska så nyfikna på hur det kunde ha gått till. Vi fick då följande svar "Jag hade varit och hämtat morsan på Arlanda, när jag låg på motorvägen så tändes oljelampan. jag tänkte då att jag svänger av vid nästa avfart och in på en mack, för att kolla vad det kan vara. Men jag kom inte så långt, den bara tvärstannade efter ett tag." :lol: Och som "Grädde på moset" så ville han inte tro oss, även fast vi visade han sin motor, utan han ville stämma oss för att vi försökte att "Blåsa honom". :!:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: En liten skrift om olja

#9 Inlägg av Jimmy.S »

Sedan så är det additiven som dom har i oljorna söm även där avgör hur bra en olja är, oavsett basråvaran. Det "lilla faktumet" missade de höga räknestickorna på KTH rejält på.

Dessutom så minner jag mig en liten händelse ifrån en verkstad jag jobbade på för ett tag sedan. Vi fick in en kund som läste till fartygsingenjör på KTH (sista året dessutom) hans bil "gick inte" enligt utsago, nå sagt och gjort vi rev motorn och kunde konstatera att den var totalt helt tvärskuren i precis allt som kunde rasa, bara en massa metallflis och spån överallt. Vi vart ju givetvis ganska så nyfikna på hur det kunde ha gått till. Vi fick då följande svar "Jag hade varit och hämtat morsan på Arlanda, när jag låg på motorvägen så tändes oljelampan. jag tänkte då att jag svänger av vid nästa avfart och in på en mack, för att kolla vad det kan vara. Men jag kom inte så långt, den bara tvärstannade efter ett tag." :lol: Och som "Grädde på moset" så ville han inte tro oss, även fast vi visade han sin motor, utan han ville stämma oss för att vi försökte att "Blåsa honom". :!:
He he he ja det dära känner man igen på .... gamla 1.8t som har haft bekymmer med koksad oljesil, "men,oljelampan blinkade bara lite först och har bara lyst några mil... (oljelampa tänd = inget oljetryck) kamaxlarna får en härligt blå färg och stänkskyddet som är i plast som sitter över kamaxlarna har en ny form.. *LÄS SMÄLT PLAST* och helt plötsligt så har kamremmen gått sönder trots att den är bytt inom rätt intervall... måste väl ändå vara fabrikationsfel :roll: nja, kamremmen går av/kuggar öven när kamaxlarna har skurit om man säger så.....

Finns härliga kunder men en del förstår inte riktigt hur en motor fungerar om man säger så

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Lysande! Tack!

Nu skall väl oljekriget på forumet ändå sluta...
Krig och krig, jag har aldrig haft något krig, försöker bara vara saklig och något säger mig att billig olja är just billig i mer än en bemärkelse :wink:

Problemet med denna test är i likhet med API-klassningen som är rejält hård är som jag har sagt i någon tidigare oljetråd att jag skulle väldigt gärna vilja se en test på gammal olja som har gått i en motor under minst 500-1000 mil. Det är DÅ man får svaret om kvalitet, inte förr.

Det är som att köpa reservdelar, kläder, skor, kylskåp, tvättmaskiner, bilar, hojar eller vad som helst. Tre exempel:
1. Tjejen har en Mitsubishi. Det är en -00 som hon köpte fabriksny och nu har gått ca. 12.000 mil. Den låter gräsligt om urtrampningslagret och även andra grejer som håller på att ramla sönder.
2. Jag har en BMW 325 att sälja. Det är en -01 som haft haft 5 ägare före mig, innan dess har den rullat i Italien och har också gått ca. 12.000 mil. Den går som en klocka, jag besiktade den igår men blankt papper.
3. Man kan köpa skitfina skor på "nettosko" eller vad dom där billighetsbutikerna heter (finns en sån i bl.a. Kupolen, Borlänge, ingen i Stockholm faktiskt). Dom kan vara sköna, fotriktiga och allt möjligt men faller sönder efter ett par månader. Jag har själv haft såna.

Så kom inte och säg att det inte finns skillnader mellan liknande grejer trots att deras yta verkar vara samma/liknande.
Samma sak gäller det mesta. Jag säger inte att billigt alltid = skräp, men ofta är det så även om det finns undantag.
Man borde göra mer som Sifert Öholm (Plus) och testa grejerna efter en tids slitage, det är först DÅ man ser om det är bra grejer eller skit.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Krig och krig, jag har aldrig haft något krig[...]
Oändliga diskussioner då. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: En liten skrift om olja

#12 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Krig och krig, jag har aldrig haft något krig[...]
Oändliga diskussioner då. 8*)
Och vadan är det för fel med ett dylikt förfarande då?. Redan dom gamla Grekerna hängav sig åt den hedervärda sysslan , och vann hela världens respekt och aktning för den sakens skull. Ska då vi vara sämre än Grekerna?..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#13 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Och vadan är det för fel med ett dylikt förfarande då?. Redan dom gamla Grekerna hängav sig åt den hedervärda sysslan , och vann hela världens respekt och aktning för den sakens skull. Ska då vi vara sämre än Grekerna?..
De leder ingen vart bara. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: En liten skrift om olja

#14 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Och vadan är det för fel med ett dylikt förfarande då?. Redan dom gamla Grekerna hängav sig åt den hedervärda sysslan , och vann hela världens respekt och aktning för den sakens skull. Ska då vi vara sämre än Grekerna?..
De leder ingen vart bara. 8*)
Det kan så vara, glutta på Grekland i dag..:)) Men ändock en hedervärd syssla, när man är förtidspank och har det långtråkigt på dagarna :lol: :lol: ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Och vadan är det för fel med ett dylikt förfarande då?. Redan dom gamla Grekerna hängav sig åt den hedervärda sysslan , och vann hela världens respekt och aktning för den sakens skull. Ska då vi vara sämre än Grekerna?..
De leder ingen vart bara. 8*)
Ungefär som riksdagsdebatterna då menar du? :wink:
Skillnaden är väl att de gamla grekerna kanske inte hade så jävla mycket prestige att värna om som idag.

Jag brukar njuta något alldeles oerhört när jag ser UKIP:s Nigel Farage tala om för sprättarna i Europaparlamentet vad dom egentligen består av samtidigt som dom ser ut att försöka hitta ett hål att gömma sig i.
Här är ett litet sammandrag http://www.youtube.com/watch?v=2YcgACl1Sr8 :D

(F-n nu vart det OT igen, sorry)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar