En liten skrift om olja

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#31 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Är det nåt du kan dela med dig till oss andra?
Nja, jag har inte de detaljkunskaperna. Men det finns olika sätt att tillverka olja... olika sätt att ta fram det jag tror du menar med basolja, och olika sätt att blanda i additiv. Additiv är också olika.

Vi kan ju spetsa till frågeställningen lite: en återvunnen olja som försetts med fräscha/dyra additiv och som uppfyller kvalitetskraven, är den lika bra som en nyproducerad äkta syntetolja som uppfyller samma krav? Vilken olja vill man helst ha i en motor som ska gå 2000 hårda mil?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#32 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Vi kan ju spetsa till frågeställningen lite: en återvunnen olja som försetts med fräscha/dyra additiv och som uppfyller kvalitetskraven, är den lika bra som en nyproducerad äkta syntetolja som uppfyller samma krav? Vilken olja vill man helst ha i en motor som ska gå 2000 hårda mil?
Intressant frågeställning!

En oljemolekyl "slits" inte ut som man föreställer sig en exvis en skosula. Oljemolekylen hackas ist upp till kortare kedjor; en C36H74 hackas tex av till två st mindre molekyler. Dessa mindre molekyler gör oljan mer lättflytande och kan antingen filtreras eller destilleras bort, samma sak med smutspartiklarna (sot, "bensin" osv). Kvar blir bara "original"-oljan som fortfarande är C36H74.

Originaloljan kan sen återigen piffas upp med additiv och säljas under märkesnamn.

Jag tror inte det är helt ovanligt att man återvinner olja och säljer som ny. Jag ser inte varför en återvunnen olja skulle vara sämre än helt nyproducerad, givet att reningen varit bra.

Personligen skulle jag inte vilja ha en och samma olja alls under 2000 mil oavsett hur hårt jag kör. (Jag byter olja på både fruns bil och mina mc två gånger per år, oavsett vad för olja som var i från början.)

Har det inte varit en del problem för VAG och BMW med nån sorts long-lifeservice där man använt sk log-lifeoljor som kläggat igen i motorn?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: En liten skrift om olja

#33 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev: Har det inte varit en del problem för VAG och BMW med nån sorts long-lifeservice där man använt sk log-lifeoljor som kläggat igen i motorn?
jo det var problem med 1.8t motorerna 01-05 framförallt, detta beror på stor del att oljan hade för liten kylning och mängden olja var i underkant, större oljefilter monterades med 0.5liter större mängd och problemen minskade, största problemet var att kunden oftast körde minst 3000mil och inte max3000 mil som man kunde uppnå vid goda förhållanden, man ignorerade serviceindikeringen som tändes redan vid ca.2500mil då oljan egentligen var förbrukad, även den teoretiska uträkningen till förhållande av körsätt var sämre uträknat gentemot idag där lampan för service troligtvis hade tänts ännu tidigare, och detta syntes ofta på servicehistoriken.
Detta gjorde i huvudsak att oljan koksade, dvs. brändes fast i motorn, så sugsilen till oljepumpen täpps till slut igen pga. avlagringarna som släpper och detta gör ju att oljevarningslampan kan tändas (oljetryck underskridet) och oljeflödet till motorn stryps, och köra en motor utan olja är ju inte så lysande...

Trots det är det många som köpte en flaska olja och hällde i (överfyllde) och sen körde iväg med släckt lampa i några mil, grejen är ju den att skiten i silen släpper när oljan rinner tillbaka och oljetrycket återigen går att bygga upp, ett tag.
Att tortera en motor på detta vis innebär att kamaxlarna till slut skär i lagren, plastskyddet över kamen för att hindra att olja skvätts ut genom oljelocket om man öppnar där när motorn är igång smälter pga. värmeutvecklingen och kamaxlarna hade en väldigt blå färg..

kanske blev lite väl offtopic :lol: men detta gällde bara den längsmonterade motorn, den tvärställda som jag har i min bil har ej det bekymret, där kyls motorn bättre och det är bara extrema fall med uteblivna servisar som orsakar bekymmer på dessa, men det gäller ju alla motorer, oljor, intervall.

Vad vill jag säga med detta? longlifeoljan är riktigt bra, konceptet fungerar utom ordenligt bra så länge man servar den när bilen säger till, även om det varnar redan vid 800 mil pga. den termiska belastningen så ska oljan bytas!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#34 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:Vad vill jag säga med detta? longlifeoljan är riktigt bra, konceptet fungerar utom ordenligt bra så länge man servar den när bilen säger till, även om det varnar redan vid 800 mil pga. den termiska belastningen så ska oljan bytas!!
Att byta olja var 600 mil är alltså inte fel, oavsett fordon?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: En liten skrift om olja

#35 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Att byta olja var 600 mil är alltså inte fel, oavsett fordon?
Fel och fel... beror på vad du har för olja, vilken motor det är, och hur du kör. I värsta fall är det högst nödvändigt, i bästa fall kastar du pengarna i sjön.

En sämre olja behöver du byta oftare än en bra, vilket ur strikt ekonomisk synpunkt kanske går på ett ut.
VFR750F -92, grön

Skriv svar