Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Du hade väl provat papperstricket?
Vaffönåt??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2137
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#17 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Du hade väl provat papperstricket?
Vaffönåt??
Det kan ju vara så att det bara kommit lite skräp mellan packboxen och gaffelbenet, då tar man ett lagom hårt papper och pillar in emellan tätytan och benet drar runt det ett varv eller två. Slutar det läcka så var det bara skräp annars får man byta. Har lärt mig det av besiktarna på Rörken!
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#18 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Det kan ju vara så att det bara kommit lite skräp mellan packboxen och gaffelbenet, då tar man ett lagom hårt papper och pillar in emellan tätytan och benet drar runt det ett varv eller två. Slutar det läcka så var det bara skräp annars får man byta. Har lärt mig det av besiktarna på Rörken!
Ny för mig. Tack för tipset!

Med tanke på all olja som läckt ut på gaffeln och kakat sig mellan stänkskärm och gaffel tror jag inte det bara är nåt gruskorn. Det flödade bra med olja när jag plockade av det läckande gaffelbenet.

Nå, även det var nåt gruskorn bara, tror jag det vara idé att byta packboxarna ändå, hellre det än att nojja hela tiden medan man kör. Räcker så med nojjan jag har av däcken som släpper lite då och då vid högerlutning och frikostigt med tryck på gasrullen... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#19 Inlägg av adrian_vg »

Har fått tillbaka gaffelbenen nu. Blev lite dyrare än förväntat, men mindre än 3200 kr... Nästa gång får det bli självservice. Montering på söndag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem
Inlägg: 471
Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
Ort: Arvika

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#20 Inlägg av arvikathomas »

Fick det gjort på min för 1500 inkl Honda original tätningar.....Lämnade då in hela hojen :wink:
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#21 Inlägg av adrian_vg »

arvikathomas skrev:Fick det gjort på min för 1500 inkl Honda original tätningar.....Lämnade då in hela hojen :wink:
Hos vilken handlare?

Edit: Tänkte mig också några diskreta neoprenskydd på gaffelbenen om de nu ändå är av. Får se om jag hinner in i morgon till Lelles...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
arvikathomas
Medlem
Inlägg: 471
Blev medlem: tor sep 23, 2010 17:55
Ort: Arvika

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#22 Inlägg av arvikathomas »

adrian_vg skrev:
arvikathomas skrev:Fick det gjort på min för 1500 inkl Honda original tätningar.....Lämnade då in hela hojen :wink:
Hos vilken handlare?

Edit: Tänkte mig också några diskreta neoprenskydd på gaffelbenen om de nu ändå är av. Får se om jag hinner in i morgon till Lelles...
En privat mekare, men erkänt duktig med allt på hjul..... :D
Kör VFR800 V-tech 2012 och KTM 690 enduro R -16

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#23 Inlägg av adrian_vg »

arvikathomas skrev:En privat mekare, men erkänt duktig med allt på hjul..... :D
Ah. 8-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#24 Inlägg av vroom »

bumpar lite här:)
Plockade idag av gaffelbenen och tänker ta av dom 200mil körda packboxarna(nästan nyskick) för att vinterförvara dom. Innan jag satte dit dom nya boxarna hade jag på silikonfett på insidan av dom. När jag i vår sätter dit pboxarna+skrapringar tänker jag slänga på gaiters http://www.wemoto.com/components/forkparts/gaiters
för att skydda mot smuts.
Min teori är att gummiflärpen i pboxen håller formen längre om den så att säga "motioneras" istället för att sitta i samma spänning statiskt på gaffelröret. Vad säger Ni? Bra eller anus?
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#25 Inlägg av adrian_vg »

SIlikonfett kommer att samla grus, som kommer att komma in vad du än gör, och agera slippasta på dina packningar.

Gaffelbälgar kommer att se lite skumt ut på en VFR. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#26 Inlägg av Mister »

Packboxarna mår bra av motion och silikon är bra för gummit. Tom rekommenderas i manualer ibland. Men bälgarna blir overkill och hör mer hemma på retrohojar. Tycker jag :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#27 Inlägg av vroom »

Tack för respons grabbar.
adrian; Just därför jag "måste" ha bälgar, för att inte dra in smuts :fakta praktiskt om det hade varit i silikonfärg :D
Tror det är mer fluglik än grus som stör friden.

Mister; Är jag den enda i detta land som gör på dette vise? :?
Retro! då är ju min på g :wink:
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

vroom skrev:Tack för respons grabbar.
adrian; Just därför jag "måste" ha bälgar, för att inte dra in smuts :fakta praktiskt om det hade varit i silikonfärg :D
Tror det är mer fluglik än grus som stör friden.

Mister; Är jag den enda i detta land som gör på dette vise? :?
Retro! då är ju min på g :wink:
Enda anledningen att ha bälgar på en gathoj är om man köra i extremt dammiga miljöer eller väldigt mycket grusväg. Faktum är att inte crosshojar har bälgar nuförtiden, dessutom finns risken med bälgar att man stänger in fukt.

Dessutom kan bälgarna sänka andrahandsvärdet på hojen eftersom det helt enkelt är fult på en modern gathoj och ganska mycket jobb att byta tillbaka.

Vid normal körning d.v.s. inte i grustag och inte åka bakhjul och låta hojen slå ner hårt så brukar packboxarna hålla väldigt länge. Silikon vet jag inte om det är att rekommendera på packboxarna, det kan t.o.m. bli så halt att det börjar läcka p.g.a. det.
Jag brukar smeta på lite gaffelolja på skrapringarna inför vintern, gung lite och sen får den stå.

Tidigare fanns det teflonpackboxar på andrahandsmarknaden - helt värdo, har testat, tror i slutet på 70-talet, dom höll inte ens en månad.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#29 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:Tack för respons grabbar.
adrian; Just därför jag "måste" ha bälgar, för att inte dra in smuts :fakta praktiskt om det hade varit i silikonfärg :D
Tror det är mer fluglik än grus som stör friden.

Mister; Är jag den enda i detta land som gör på dette vise? :?
Retro! då är ju min på g :wink:
Jag hade gaffelbälgar på min vinterretrohoj, och det kom in skit ändå, som till slut käkade upp packboxarna.
Bälgar förlänger livslängden på packboxarna, men är inget definitivt skydd på något sätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar