Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Upptäckte igår att ena packboxen i gaffeln gett upp och läcker. Är det normalt efter 3000 mil? Hur länge håller era?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Upptäckte igår att ena packboxen i gaffeln gett upp och läcker. Är det normalt efter 3000 mil? Hur länge håller era?
Jag har bytt en gång på drygt 11.000 mil. Ofta är det yttre omständigheter som gör att gaffeln börjar läcka som stenskott eller en massa skit på benen eller att boxarna torkar under vintern. Ett bra tips som jag brukar göra är att ta på lite gaffelolja på benen inför vintern och gunga ett par gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#3 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jag har bytt en gång på drygt 11.000 mil. Ofta är det yttre omständigheter som gör att gaffeln börjar läcka som stenskott eller en massa skit på benen eller att boxarna torkar under vintern. Ett bra tips som jag brukar göra är att ta på lite gaffelolja på benen inför vintern och gunga ett par gånger.
Sista biten in till Rörkens gokartbana är grus. Jag är på Knixkörningar kanske två gånger i veckan. Dessutom höll de på att lägga om vägen utanför och det var runt en halvmil med tvättbrädesgrusväg ett tag. Kan det påverka, och orsaka onormalt slitage?

Har iaf bokat en tid på Honda City i Upplands Väsby nästa vecka. Blir dyrt... Powercommandern får vänta ett tag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Jag har bytt en gång på drygt 11.000 mil. Ofta är det yttre omständigheter som gör att gaffeln börjar läcka som stenskott eller en massa skit på benen eller att boxarna torkar under vintern. Ett bra tips som jag brukar göra är att ta på lite gaffelolja på benen inför vintern och gunga ett par gånger.
Sista biten in till Rörkens gokartbana är grus. Jag är på Knixkörningar kanske två gånger i veckan. Dessutom höll de på att lägga om vägen utanför och det var runt en halvmil med tvättbrädesgrusväg ett tag. Kan det påverka, och orsaka onormalt slitage?
Det borde inte påverka, det är ju vad stötdämperiet är till för. Men kolla benen efter märken och jack.
Har iaf bokat en tid på Honda City i Upplands Väsby nästa vecka. Blir dyrt... Powercommanders får vänta ett tag.
Det är inte sådär jättemycket jobb att göra det själv om man bara har nödvändiga verktyg och lite grundläggande meckkunskaper. Det enda lite mer speciella verktyget man behöver är en låsringtång. Åså är det viktigt med renligheten, det får absolut inte komma in sand eller grus, de nya packboxarna måste smörjas med olja innan montering och man får inte använda våld på dom.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#5 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyrannosaurus skrev:de nya packboxarna måste smörjas med olja innan montering och man får inte använda våld på dom.
OBS! smörj bara på insidan (tätytan).
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det är inte sådär jättemycket jobb att göra det själv om man bara har nödvändiga verktyg och lite grundläggande meckkunskaper. Det enda lite mer speciella verktyget man behöver är en låsringtång. Åså är det viktigt med renligheten, det får absolut inte komma in sand eller grus, de nya packboxarna måste smörjas med olja innan montering och man får inte använda våld på dom.
Kollade guiden och det verkar ju inte så svårt. Är osäker på mekeriet dock. Jag lämnar in den denna gång. Försöker själv nästa.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#7 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det är inte sådär jättemycket jobb att göra det själv om man bara har nödvändiga verktyg och lite grundläggande meckkunskaper. Det enda lite mer speciella verktyget man behöver är en låsringtång. Åså är det viktigt med renligheten, det får absolut inte komma in sand eller grus, de nya packboxarna måste smörjas med olja innan montering och man får inte använda våld på dom.
Kollade guiden och det verkar ju inte så svårt. Är osäker på mekeriet dock. Jag lämnar in den denna gång. Försöker själv nästa.
Ta med en kasse pilsner och en bussbiljett eller sovsäck och titta över så löser vi det där. :wink:
T
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Kollade guiden och det verkar ju inte så svårt. Är osäker på mekeriet dock. Jag lämnar in den denna gång. Försöker själv nästa.
Ta med en kasse pilsner och en bussbiljett eller sovsäck och titta över så löser vi det där. :wink: [/quote]

Hur coolt som helst! Ska ha det i tankarna när de säger upp sig igen. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#9 Inlägg av adrian_vg »

Efter två timmars mekande, pillande och en del småsvärande, fick jag av gaffeln!! Planen är nu att lämna in gaffelbenen till Honda City idag och ha lite tur att de kan fixa det till imorgon, istf tisdag em.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#10 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Efter två timmars mekande, pillande och en del småsvärande, fick jag av gaffeln!! Planen är nu att lämna in gaffelbenen till Honda City idag och ha lite tur att de kan fixa det till imorgon, istf tisdag em.
Om du nu har gjort grovjobbet, varför gör du inte det sista också. Inga konstigheter, bara vara försiktig så man inte repar gaffelbenen.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Om du nu har gjort grovjobbet, varför gör du inte det sista också. Inga konstigheter, bara vara försiktig så man inte repar gaffelbenen.
Vågar inte. :oops:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

Kan tyvärr inte komma och hjälpa dig före söndag kväll.
Du hade väl provat papperstricket?
Annars är det inte så svårt, pilla loss dammskyddet lossa låsringen och bänd ut packboxen.
Knacka försiktigt ner packboxen rakt, sätt dit låsringen och montera dammskyddet. KLART.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#13 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Kan tyvärr inte komma och hjälpa dig före söndag kväll.
Du hade väl provat papperstricket?
Annars är det inte så svårt, pilla loss dammskyddet lossa låsringen och bänd ut packboxen.
Knacka försiktigt ner packboxen rakt, sätt dit låsringen och montera dammskyddet. KLART.
T.
Så fort frun kommer hem, åker jag med gaffelbenen till Honda City. De borde kunna fixa det snabbt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#14 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Efter två timmars mekande, pillande och en del småsvärande, fick jag av gaffeln!! Planen är nu att lämna in gaffelbenen till Honda City idag och ha lite tur att de kan fixa det till imorgon, istf tisdag em.
TVÅ timmar? Äntligen en som är slöare än vad en annan är..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Läckande gaffelpackboxar; normalt efter 3000mil?

#15 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:TVÅ timmar? Äntligen en som är slöare än vad en annan är..:)
Har ju aldrig gjort en sån här grej förut juh!

Gaffelbenen är iaf inlämnade på verkstaden och viffern uppallad medelst en garagedomkraft resp en ytterkruka(...). Pallbockarna jag hade var för höga och gick inte in under motorn... :x
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar