Biltema har förstört mina bromsskivor.

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Biltema har förstört mina bromsskivor.

#1 Inlägg av moshh »

Jag har aldrig varit skeptisk mot Biltema som många verkar vara men nu är jag förbannad.
Jag satte på nya bromsbelägg från Biltema i slutet av juni (som även kan ses här på forumet)
och nu när jag kommit hem från min MC-resa märker jag att beläggen är helt slut och skivorna förstörda.

Halvvägs i min resa började jag märka att bromsningen kändes "grusig" vid låga hastigheter och
jag märkte att detta tilltog mer och mer men dum och oerfaren som jag är trodde jag att det var
styrlagret som hade börjat spöka och behövde bytas då tanken aldrig slog mig att beläggen redan skulle
vara slut. Kan jag reklamera beläggen och kräva någon sorts kompensation för bromsskivorna eller är
jag helt körd? Jag anser liksom inte att man ska behöva titta till beläggen lika ofta som man tankar.
Uppskattningsvis verkar beläggen ha tagit slut efter ca.130mil. Hur långt brukar bromsbelägg hålla?

Jävla skit...
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Biltema har förstört mina bromsskivor.

#2 Inlägg av adrian_vg »

Ingen idé att reklamera till Biltema. Försök gärna, men vänta dig inga öppna armar sas.

Bromsbelägg håller lite beroende på körstil. På svartviffern var beläggen i det närmaste nya när jag köpte hojen sommaren 2010. Nu är det några millimeter kvar, tror de håller säsongen ut, men bör bytas till nästa vår. Jag kör ca 500-600 mil/år (bana/pendling/touring), så de borde hålla ca 1500 mil med lite tur.

Fö fanns det en anledning till att jag var tvungen att byta skivor på grönviffern...

Biltemabeläggen är mjuka!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Biltema har förstört mina bromsskivor.

#3 Inlägg av Donner »

Jo tack, har skrivit min historia här på forumet nånstans men kan dra den igen.

När jag köpte min 800 så skulle jag byta bakdäck efter ett tag och upptäckte att beläggen bak var helt slut, detta var en söndag så det blev akutköp på Biltema. Nån månad senare skulle hojen besiktigas och då sa besiktningsmannen till mig att det snart var dax att byta belägg bak....ett par hundra mil max höll dom och repade skivan. Jag köpte original belägg och har lyckats få skivan att se bättre ut samt att flera hundra mil senare syns knappt nåt slitage på de nya beläggen. Så Biltema bromsar....nej tack :!:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Biltema har förstört mina bromsskivor.

#4 Inlägg av StigH »

BT har mycket bra grejer om man vet vad man köper, men just bromsbelägg tycks man inte kunna alls..
Du är inte den förste som klagar..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Igge
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: ons aug 29, 2012 10:51

Sv: Biltema har förstört mina bromsskivor.

#5 Inlägg av Igge »

Jag vill minnas att jag läst om någon som reklamerade belägg och ville ha pengar för skivor också nyligen. Kommer inte ihåg utgången men sök på Sporthoj.com och SMC's forum och se om du hittar något på ämnet.
Sitter på mobilen nu med lite tidsbrist så kan tyvärr inte söka nu...

[Tapatalk]

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Sv: Biltema har förstört mina bromsskivor.

#6 Inlägg av Donner »

Igge skrev:Jag vill minnas att jag läst om någon som reklamerade belägg och ville ha pengar för skivor också nyligen. Kommer inte ihåg utgången men sök på Sporthoj.com och SMC's forum och se om du hittar något på ämnet.
Sitter på mobilen nu med lite tidsbrist så kan tyvärr inte söka nu...

[Tapatalk]
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... vem-vinner
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Biltema har förstört mina bromsskivor.

#7 Inlägg av Ajax »

Tråkigt att höra, verkligen tråkigt - för att inte säga onödigt dyrköpt erfarenhet. Själv satsade jag på bromsbelägg från EBC (kör sintrade HH-belägg) och tyckte att 860 kr för två par var en del pengar. Idag 2900 mil senare och fortfarande mycket kvar på beläggen så klagar jag inte längre, speciellt inte när jag läser vad som hänt dig. Beklagar verkligen och tror dock tyvärr att du får svårt att få ersättning för bromsskivorna, det kan jag inte tänka mig att någon bromsbeläggstillverkare skulle ersätta.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

Re: Biltema har förstört mina bromsskivor.

#8 Inlägg av Ronny »

asså...en hel del saker e ok att köpa på BT,men grejjer som har med säkerhet överhuvudtaget--köp IKKE på biltema..bromsar,bussningar,stötdämpare,lager mm-köp riktiga grejjer
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
LinusE
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: fre maj 10, 2013 20:22
Ort: Skåne/Hunneberga

Re: Biltema har förstört mina bromsskivor.

#9 Inlägg av LinusE »

Tror inte häller du får något men ändå märkligt de händer.
Kört både skivor o belägg till massa bilar från biltema utan problem.

Men man kanske ska akta sig för mc delar för dom verkar inte ha samma erfarenhet där ...
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Biltema har förstört mina bromsskivor.

#10 Inlägg av adrian_vg »

LinusE skrev:Tror inte häller du får något men ändå märkligt de händer.
Kört både skivor o belägg till massa bilar från biltema utan problem.

Men man kanske ska akta sig för mc delar för dom verkar inte ha samma erfarenhet där ...
Kvaliteten varierar stort från gång till gång man köper slitdetaljer på Biltema. Bromsklossarna jag skaffade till bilen ser knappt använda ut. Skivorna ser efter ca 4000 mil med bt-klossarna fortfarande bra ut. Go figure...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Biltema har förstört mina bromsskivor.

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ronny skrev:asså...en hel del saker e ok att köpa på BT,men grejjer som har med säkerhet överhuvudtaget--köp IKKE på biltema..bromsar,bussningar,stötdämpare,lager mm-köp riktiga grejjer
Visst har Biltema olika kvalitet, i vissa fall jävligt "olika", men jag har kört på Biltemaklossar på bilen rätt länge och dom verkar helt ok, sen bytte vi ena bärarmen i framvagnen och båda bussningarna på en likadan bil som min och det verkar funka perfekt. Visuelt var dessutom delarna identiska med original förutom ev. stansningar eller liknande. Samma sak gäller Biltemabatteri = Inget att klaga på.

Man vet ju inte men det är möjligt att hojdelarna är mindre noga, dom har ju trots allt klart störst omsättning på bilgrejer och skulle dom grejerna börja ramla sönder efter bara några hundra mil så skulle det nog bli ett jävla liv.

Däremot när det gäller rena kritiska motorgrejer som olja, filter, stift mm. då är Biltema ett stort NONO! iaf för mig.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar