Däcken under vinterförvaring
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Däcken under vinterförvaring
Läste en liten skrift om däck på mcpoolens site. Där står att man bör vinterföra hojen med något kilo extra tryck i däcken, något jag aldrig gjort men kan se poängen. Samtidigt stod det att däcken inte bör hänga fritt, dvs hojen uppallad eller på centralstöd. Här förstår jag däremot inte anledningen. Någon som kan förklara?
Undrar dessutom hur djupt mönstret brukar vara på ett nytt, modernt, vägdäck. 8-9 mm?
Undrar dessutom hur djupt mönstret brukar vara på ett nytt, modernt, vägdäck. 8-9 mm?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Däcken under vinterförvaring
som jag fått lära mig så bör de få hänga fritt, pga av att däcken kan platta till sig om de står på backen så detta var nyttRydh skrev:. Samtidigt stod det att däcken inte bör hänga fritt, dvs hojen uppallad eller på centralstöd. Här förstår jag däremot inte anledningen. Någon som kan förklara?
"Bättre än HD"
Re: Däcken under vinterförvaring
Antar att det var deformationen som det högre däcktrycket skulle motverka. Men det kanske är annat än däcken som tar skada av uppallning, fjädringen eller så? Jag har ingen aning.Seth skrev: som jag fått lära mig så bör de få hänga fritt, pga av att däcken kan platta till sig om de står på backen så detta var nytt
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Däcken under vinterförvaring
uppallrad rätt så avlastas väl fjädringen?Rydh skrev:Antar att det var deformationen som det högre däcktrycket skulle motverka. Men det kanske är annat än däcken som tar skada av uppallning, fjädringen eller så? Jag har ingen aning.Seth skrev: som jag fått lära mig så bör de få hänga fritt, pga av att däcken kan platta till sig om de står på backen så detta var nytt
"Bättre än HD"
Re: Däcken under vinterförvaring
Det var det jag tänkte, att den blir stående i ytterläge under längre tid. Men jag har som sagt INGEN aning om detta, gissar bara.Seth skrev:uppallrad rätt så avlastas väl fjädringen?Rydh skrev:Antar att det var deformationen som det högre däcktrycket skulle motverka. Men det kanske är annat än däcken som tar skada av uppallning, fjädringen eller så? Jag har ingen aning.Seth skrev: som jag fått lära mig så bör de få hänga fritt, pga av att däcken kan platta till sig om de står på backen så detta var nytt
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Däcken under vinterförvaring
Sedan så läser man mycket skit också...
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Däcken under vinterförvaring
Inte på detta forum.Rydh skrev:Sedan så läser man mycket skit också...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Däcken under vinterförvaring
Nä precis, men nu var det ju inte här jag snappat upp det...
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Däcken under vinterförvaring
Rydh skrev:Nä precis, men nu var det ju inte här jag snappat upp det...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Däcken under vinterförvaring
Jag pallar aldrig upp nån hoj, dom flyttas runt lite i garaget varje vinter. Men det har hänt att jag ställt hojen på centralstödet. Ingen extra luft pumpar jag i heller, fast det e nog inte fel med lite högre tryck.
Snart vår ju
Snart vår ju
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Däcken under vinterförvaring
Jag ställer hojen på centralen och slänger ett kapell över. Ingen extra luft. Klart.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Däcken under vinterförvaring
Vad jag fått lära mig är att man helst ska förvara hojen/bilen uppallad för att avlasta däcken och förhindra att de får en platt sula. Alternativt trycka i extra luft och gärna flytta lite på fordonet då och då för att sprida belastningen. Dock har jag aldrig levt som jag lär... och i höstas såg jag att mina egna däck på hojen är orunda på ett sätt som nästan bara kan ha uppkommit av att den stått på sidostödet under alltför långa perioder. Men på mina bilar har jag aldrig haft problem.
När jag monterat nya däck lutar jag ändå åt att framöver vinterförvara hojen med däcken fritt hängande.
När jag monterat nya däck lutar jag ändå åt att framöver vinterförvara hojen med däcken fritt hängande.
VFR750F -92, grön
Re: Däcken under vinterförvaring
Nu börjar tråden urarta i någon form av "mina vänner"-historia. Jag gör inte heller ett skit, ingen extra luft, ingen uppallning. Jag blev mest intresserad av om någon kunde förklara det här med att uppallning skulle kunna vara dåligt. Och så det här med däckmönsterdjupet då
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Däcken under vinterförvaring
Välkommen till vintersäsongen, då brukar trådar spåra ur ännu fortare än under åksäsongen...Rydh skrev:Nu börjar tråden urarta i någon form av "mina vänner"-historia. Jag gör inte heller ett skit, ingen extra luft, ingen uppallning. Jag blev mest intresserad av om någon kunde förklara det här med att uppallning skulle kunna vara dåligt. Och så det här med däckmönsterdjupet då
Mönsterdjupet har jag för mig ligger runt 5 mm fram och 9 mm bak på nya hojdäck.
VFR750F -92, grön