Kopplingsvätska = bromsvätska?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
VFRCarlsson
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: tis jan 11, 2011 09:47
Ort: Säter

Re: Kopplingsvätska = bromsvätska?

#16 Inlägg av VFRCarlsson »

Hej. Sammanställde detta för några år sedan.

BROMSVÄTSKA

Norm DOT 3
kokpunkt torr 205
kokpunkt våt 140
Färg/vätsketyp - Ljusgul/polyglykol

Norm DOT 4
kokpunkt torr 230
kokpunkt våt 155
Färg/vätsketyp - Ljusgul/polyglykol

Norm DOT 5
kokpunkt torr 260
kokpunkt våt 180
Färg/vätsketyp - Purpur/Silicon

Vätskor avsedda för fordons bromssystem finns av olika vätsketyper och skall inte blandas med annan vätsketyp. Blandning av vätskorna kan ge problem. Ex DOT3 och DOT4 kan inte blandas med DOT5 som är silikonbaserad.
För vätskorna finns kravspecifikationer som skall motsvaras av Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) 116 och SAE standard J 1703.
Vätskans torra kokpunkt är vid ny vätska och vätskans våta kokpunkt uppnås då vatteninnehållet uppgår till 3,5%. Den våta kokpunkten uppnås vanligen efter 1,5 - 2 års normal användning varvid vätskan ska bytas. (med användning menas att vätskan funnits i bromssystemet och har ingenting med antalet inbromsningar el.dyl. att göra)
Med vanligare ord kan man säga att bromsvätska inte är olja, att den drar åt sig fukt från luften, speciellt om det är stora temperaturskillnader och kondensbildning. När du får vatten i bromsvätskan sjunker naturligtvis kokpunkten. Har du då otur och bromsarna blir ovanligt varma (vid en kratigare upprepad bromsning t.ex.) kan du råka ut för att bromsvätskan börjar koka vid bromscylindrarna och du har ingen broms alls (ånglås, fading).
Det är därför viktigt att byta bromsvätskan efter högst 2 år, innan du behöver märka det på ett obehagligt sätt.
När du byter bromsvätska måste du kolla vilken typ som ska användas på ditt fordon. Långt ifrån alla fordon har bromssystem som klarar silicon (packningarna skrumpnar) så du måste vara helt säker på att du kan använda DOT 5. Packningar som varit i kontakt med polyglykolvätska bör ej användas tillsamans med silikonbaserad vätska och tvärt om.
Observera att DOT 5.1 är blandbar med DOT 3 och 4. DOT 5 har ju nackdelen att inte blandas med vatten vilket leder till att kondens i bromssystemet samlas längst ner vid cylindrarna och orsakar rost, måste alltså bytas ofta!

Kod: Markera allt

Norm	     Typ av vätska	       Kokpunkt ny vätska	Kokpunkt efter 2 år
SAE J1703	
	 	 	 
DOT 3	     Konv. bromsvätska	       205 grader	        140 grader
DOT 4	     Konv. bromsvätska	       230 grader	        155 grader
DOT 5        Silikonvätska             260 grader               180 grader
DOT 5.1	     Konv. bromsvätska	       260 grader               180 grader
"Kan man så ska man, om man inte kan så försök."

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kopplingsvätska = bromsvätska?

#17 Inlägg av adrian_vg »

Snyggt!
Intressant att våt dot 5 har en kokpunkt på nästan samma nivå som ny dot 3.

Finns dot 3 ens på marknaden dock?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Kopplingsvätska = bromsvätska?

#18 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:Snyggt!
Intressant att våt dot 5 har en kokpunkt på nästan samma nivå som ny dot 3.
Finns dot 3 ens på marknaden dock?
DOT 3 finns att köpa.
Enligt Wikipedia (eng vers) så används DOT 3 till en del äldre eng fordon.
Hela "Brake fluid" artikeln på eng är mycket intressant och mer utförlig än svenska versionen..
Dessutom innehåller den ungefär vad VFRcarlsson skrivit.

Vill man bli totalförvirrad kan man googla på "brake fluid mix", då hamnar man i ett antal diskussioner a la oljekrig...(innehållandes en del tokerier och sammanblandningar..)
Huvudsaken tycks iaf vara att man undviker DOT 5, den silikonbaserade..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Skriv svar