När dömer besiktningen ut slitna däck?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#16 Inlägg av Conseal »

3-400 mil ... då har iallafall inte jag råd med dem .. 3 uppsättningar om året blir dyrt.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#17 Inlägg av Swedan »

Skulle inte jag heller ha råd med, men jag har väldigt bra kontakter i däckbranschen kan jag säga.... :D :D :D
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Bullis67
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 14, 2007 20:57
Ort: Töreboda
Kontakt:

Slitna däck på MC

#18 Inlägg av Bullis67 »

Herkules skrev:

Fick höra av min husmek som kört hoj sen strax innan tidernas begynnelse, att SBP börjat slå ner på hojar med för mycket touringrand. Det skulle enligt honom ge en 2:a för att däcket inte längre har tillräcklig rundhet. Någon som upplevt detta? Om inte så dubbelkollar jag detta med en bekant på SBP när jag kommer tillbaka till Sverige 18/8.
_________________
Man kan göra så, men det är inte rätt!

VFR 800 -98



Hej Herkules

Du ville att jag skulle svara på denna fråga här i forumet och svaret är det att:

Däcket ska ha ett mönsterdjup på minst 1mm på mest slitna stället

Hoppas att detta räcker som svar på din fråga 8)

MVH
Stefan "Bullis67"
Ride to live live to ride
Stefan

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

#19 Inlägg av Rydh »

Hulk skrev:I däckstestet i senaste Bike (nr. 8 Aug. 2007) finns en kommentar om att Metzler Roadtec Z6 är bra när det gäller slitage bla. för att däcket saknar mönster i mitten och som de skriver ".. där det inte finns mönster, kan man inte mäta djupet".
Bild I testet körde man naturligtvis på VFR! 8)
Jag har också Metzler Roadtec på min och visst är det mönsterfritt på mitten men minsta nedlägg gör ju att man kommer åt de innersta ändarna på mönstren och som sas i inlägget ovan så är det ju djupet på mest slitna stället som gäller. Jag byter mitt bakdäck mot ett Bridgestone nu och återkommer med kommentarer. Tycker också att Roadtechet varit lite slirigt.
/Joel

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#20 Inlägg av jeppes »

Har precis beställt ett Bridgestone BT 021 R 170/60 ZR17 TL 72W ( http://www.bridgestone.se/bfe/v/index.j ... 01a10aRCRD# )på en väns inrådan. Har är väldigt nöjd med detta o rekomenderar varmt. Själv har jag ingen aning för jag har inte fått det än men återkommer med resultat..

PS. http://www.mcdackonline.com/start.html
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Kör själv med Z6 [...] Frågan nu då.. hur ser markeringen ut för att det är slut? Färg som kommer fram eller?
Undrar samma sak... Nån som har koll?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#22 Inlägg av JohanL »

adrian_vg skrev:
elias skrev:Kör själv med Z6 [...] Frågan nu då.. hur ser markeringen ut för att det är slut? Färg som kommer fram eller?
Undrar samma sak... Nån som har koll?
Återuppväckande av trådar...
(från P Diablo väldigt lika/samma som Z6 se annan tråd för intresserade...)

800-1100 mil är inte orimligt.

Kolla tänkt kurva från de mönsterdelar som är längst in. Det är bara att göra en bedömning hur långt det är kvar till den linjen. Men när däcket väl är nära sitt slut så kommer en övergång från slitbanans gummi att visa sig i kontrast till stommens gummi. Blir som ett band runt däcket, vanligen ut från mitten. Vid det laget är det dock inte direkt mycket kvar tills att man kan börja säga goddag till däckskorden. Har kört iaf 50mil på ett däck sedan det började synas, dock snäll åkning. Byte bör vid detta läge sker omgående.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev:Kolla tänkt kurva från de mönsterdelar som är längst in. Det är bara att göra en bedömning hur långt det är kvar till den linjen. Men när däcket väl är nära sitt slut så kommer en övergång från slitbanans gummi att visa sig i kontrast till stommens gummi. Blir som ett band runt däcket, vanligen ut från mitten. Vid det laget är det dock inte direkt mycket kvar tills att man kan börja säga goddag till däckskorden. Har kört iaf 50mil på ett däck sedan det började synas, dock snäll åkning. Byte bör vid detta läge sker omgående.
Ah, tack för infon!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: När dömer besiktningen ut slitna däck?

#24 Inlägg av lappen »

Öppnar en gammal tråd... :) Sitter andra omgången Metzeler Roadtec Z6 på pärlan nu. När jag köpte den 2016 satt Z6 på, nytt framdäck på, bakdäcket var "bra". 1200 mil höll bakdäcket tills det byttes 2017, och 1800 mil höll framdäcket innan nytt monterades 2019 (körde 230 mil 2018...).

Nytt Z6 bakdäck byttes som sagt 2017 och har nu gått knappt 1500 mil. Dessa däck har lite speciellt mönster bak, så vet inte hur man skall mäta djupet? Mäter jag i skåran närmast mitten så får jag ca 3 mm. Det nya framdäcket, också Z6 har till dags dato gått 840 mil, och således gott om gummi kvar, samma som på framdäcket, 3mm?

Till saken hör att jag en fredagskväll framför burken "råkade" beställa en ny omgång Z6, och de nya har vad jag kan mäta det till endast 5 mm däckdjup, både fram och bak? Hur fasiken kan det vara så mycket kvar av det däck jag monterade 2017 och kört snart 1500 mil på, om nya endast har 5 mm? Eller har jag fått nån andra sortering? :( 5 mm på nya däck, är det det normala?

Hur länge kan man lagra däcken. De nyinköpta är tillverkade 2020.
BildBild
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar