AVON däck
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
AVON däck
Har nu kört ca 100mil med de nya Avon Storm ST däcken och kan hittils inte klaga på något.
Skulle behöva lite regn för att kolla våtgreppen nu.
Har kunnat använda mig av riktigt seriösa kurvhastigheter med dessa däck och ändå haft riktigt bra marginaler
Skulle behöva lite regn för att kolla våtgreppen nu.
Har kunnat använda mig av riktigt seriösa kurvhastigheter med dessa däck och ändå haft riktigt bra marginaler
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Vad är du för jävla hojåkare som längtar efter regn?Swedan skrev:Går och längtar efter regn för att testa dom.
Vi bor ju i Sverige så du lär nog få tillräckligt av ändå varan i sommar utan att längta.
Förhoppningsvis har Avon blivit bättre med åren. Jag kommer bara ihåg Avon Roadrunner som var hemska oavsett om det var vått eller torrt.
Men nya Avon bör nog funka.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Har sett fler bra recensioner (privata forum alltså) på Storm däcken.
Hade ett gammalt Avon (någonting) där fram på min och var inte imponerad, men man kanske skulle testat dom nya.
Nåja, sitter Dunlop 208 på nu och hittills har dom infriat förväntningarna, lite nyfiken (eller inte) på regn där dom inte ska var riktigt lika bra.
Återstår att se.
Vad gav du för en uppsättning Storm?
Hade ett gammalt Avon (någonting) där fram på min och var inte imponerad, men man kanske skulle testat dom nya.
Nåja, sitter Dunlop 208 på nu och hittills har dom infriat förväntningarna, lite nyfiken (eller inte) på regn där dom inte ska var riktigt lika bra.
Återstår att se.
Vad gav du för en uppsättning Storm?
Det finns flera trådar om däcksval så jag hakar på en av dem.
Senaste BIKE kom i brevlådan igår, där finns en däcktest av sporttouringdäck. Jag har inte hunnit läsa testen än, men enligt bilderna så körs testen med en VTEC.
Intressant att få däcken testade med en likadan cykel som man själv har.
Även livslängden finns med, vilket har betydelse för alla oss med begränsad budget.
För er som inte har BIKE så kan jag sammanfatta:
Totalvinnare: Michelin Pilot Road 2
Bäst på torrt: Metzler Roadtec Z6
Bäst på blött: Michelin Pilot Road 2
Håller längst: Metzler Roadtec Z6
Skickar vidare en fråga till någon som kanske har koll på detta med däcksval: Ska man alltid välja samma däcksfabrikat fram och bak? Vad säger att det är samma fabrikat söm är bäst både fram och bak?
Senaste BIKE kom i brevlådan igår, där finns en däcktest av sporttouringdäck. Jag har inte hunnit läsa testen än, men enligt bilderna så körs testen med en VTEC.
Intressant att få däcken testade med en likadan cykel som man själv har.
Även livslängden finns med, vilket har betydelse för alla oss med begränsad budget.
För er som inte har BIKE så kan jag sammanfatta:
Totalvinnare: Michelin Pilot Road 2
Bäst på torrt: Metzler Roadtec Z6
Bäst på blött: Michelin Pilot Road 2
Håller längst: Metzler Roadtec Z6
Skickar vidare en fråga till någon som kanske har koll på detta med däcksval: Ska man alltid välja samma däcksfabrikat fram och bak? Vad säger att det är samma fabrikat söm är bäst både fram och bak?
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Behöver inte alls vara samma fabrikat fram och bak ..
Jag har för närvarande Michelin Pilot Road 2 fram och
ett Metzler Roadtech Z6 bak fungearr utmärkt ..
Jag har för närvarande Michelin Pilot Road 2 fram och
ett Metzler Roadtech Z6 bak fungearr utmärkt ..
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Själv kör jag med Metzler Roadtec Z6 och är supernöjd!
De har avverkat 600 mil men ser väldigt fina ut. Okej, jag kör inte bana men 200 mil har vart riktigt tunga touringpass med fullastad MC. Där har jag inte märkt något dåligt. Körde dock med för lite luft i ett tag, vilket gav lite sämre känsla i snabbare kurvor. (mao inte så mycket av däckfel)
När det gäller Metzler Roadtec Z6 måste man tänka på en viktig sak!
Bakdäcket saknar nästan mönster i mitten, allt för att hålla längre. Framdäcket är dock designat så att det ska pressa undan allt vatten ÅT bakdäcket. Därför BÖR man vara mer försiktig med vilket framdäck man väljer att gifta sitt Metzlerbakdäck...
De har avverkat 600 mil men ser väldigt fina ut. Okej, jag kör inte bana men 200 mil har vart riktigt tunga touringpass med fullastad MC. Där har jag inte märkt något dåligt. Körde dock med för lite luft i ett tag, vilket gav lite sämre känsla i snabbare kurvor. (mao inte så mycket av däckfel)
När det gäller Metzler Roadtec Z6 måste man tänka på en viktig sak!
Bakdäcket saknar nästan mönster i mitten, allt för att hålla längre. Framdäcket är dock designat så att det ska pressa undan allt vatten ÅT bakdäcket. Därför BÖR man vara mer försiktig med vilket framdäck man väljer att gifta sitt Metzlerbakdäck...
- interceptor
- Medlem
- Inlägg: 89
- Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34
metzeler håller INTE längst.
bakdäcket lite längre än michelin men kolla framdäcket.
1300 mil på metzeler o 2200? på michelin.
har haft båda sorterna men blev inte så värst impad av z6 när det var blött, särskilt inte om det samtidigt inte kommit upp i temperatur.
då var det riktigt obehagligt tyckte jag.
har haft lite förutfattade meningar om michelin förr, men måste säga att road2 e svinbra däck!!!
hojen går så himla mjukt o odramatiskt med dom , samtidigt som dom håller väldigt bra.
bakdäcket lite längre än michelin men kolla framdäcket.
1300 mil på metzeler o 2200? på michelin.
har haft båda sorterna men blev inte så värst impad av z6 när det var blött, särskilt inte om det samtidigt inte kommit upp i temperatur.
då var det riktigt obehagligt tyckte jag.
har haft lite förutfattade meningar om michelin förr, men måste säga att road2 e svinbra däck!!!
hojen går så himla mjukt o odramatiskt med dom , samtidigt som dom håller väldigt bra.
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.
Registrerade användare online: interceptor
Registrerade användare online: interceptor
- Gubbrejsarn
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 19:51
- Ort: Haninge
Jag har kört ca 800 mil på mina Z6.
Delar uppfattningen att däcken kasar och småsläpper när det är under 15+ i luften.
Likaså tar de lång tid på sej att bli varma.
Jag vill rekommendera att ni kör däcken på ett lägre lufttryck än det föreskrivna. Men 2,3 kilo/fram och 2,4 kilo/bak istället för 2,5 och 2,9 blev de genast varmare och mindre slippriga. Dessutom slits de mindre.
På bankörning har de grepp i klass med sportdäckens kapacitet för ett par år sedan! Helskönt och stabilt kurvdäck.
Eftersom framdäcket har mycket att göra så slits det fort. Bakdäcket med helt omönstrad mitt behöver all hjälp det kan få i regn.
Längdkombinationen Michelin CT2 fram och Metzeler Z6 bak är lockande, men kanske bjuder på vattenplaning...
Nästa omgång blir CT2, ger mest för pengarna känns det som, eftersom man sparar 1300:- framdäck vartannat byte.
Delar uppfattningen att däcken kasar och småsläpper när det är under 15+ i luften.
Likaså tar de lång tid på sej att bli varma.
Jag vill rekommendera att ni kör däcken på ett lägre lufttryck än det föreskrivna. Men 2,3 kilo/fram och 2,4 kilo/bak istället för 2,5 och 2,9 blev de genast varmare och mindre slippriga. Dessutom slits de mindre.
På bankörning har de grepp i klass med sportdäckens kapacitet för ett par år sedan! Helskönt och stabilt kurvdäck.
Eftersom framdäcket har mycket att göra så slits det fort. Bakdäcket med helt omönstrad mitt behöver all hjälp det kan få i regn.
Längdkombinationen Michelin CT2 fram och Metzeler Z6 bak är lockande, men kanske bjuder på vattenplaning...
Nästa omgång blir CT2, ger mest för pengarna känns det som, eftersom man sparar 1300:- framdäck vartannat byte.
Du lever bara EN gång...så passa på och gör det ordentligt!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Har inte märkt några släpptendenser än. Har iofs inte pressat i spöregn heller men kört "lagom" fort på blött underlag med passagerare och utan.Gubbrejsarn skrev: Längdkombinationen Michelin CT2 fram och Metzeler Z6 bak är lockande, men kanske bjuder på vattenplaning...
Enda släpptendenser jag får är när det är riktigt varmt ute men det kan bero på att jag behöver tighta till fjädringen lite.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Ok Nu är Avonerna slut.
Blev nästan 800mil på dom.
Däckmojjen hade inte Avon hemma så det fick bli Pilot Road 2 istället.
Hinner förmodligen inte köra slut på dessa till vintern så det får väl bli att tåla sig till våren med ett reält omdömme.
Blev nästan 800mil på dom.
Däckmojjen hade inte Avon hemma så det fick bli Pilot Road 2 istället.
Hinner förmodligen inte köra slut på dessa till vintern så det får väl bli att tåla sig till våren med ett reält omdömme.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."
Hojlös