Note to self... och er

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
petjo46
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 08, 2015 14:15

Note to self... och er

#1 Inlägg av petjo46 »

Köpte olja idag och skulle göra min lilla svarta glad och nöjd. Skruvade ner kåpor, la skruvar i ordning så jag visste var allt skulle vara. Oljeuppsamlaren under cykeln och tog bort oljeskruven. Det rann fint ut och när det runnit klart körde jag skruvmejseln genom filtret för att få bort detta. Allt var frid och fröjd, nytt filter på och jag började sedan med det roliga att fylla på olja igen......

Glömde jag något??

Ja... pluggjäveln... oljan rann in och efter en stund (ca 3 liter) märkte jag att plattorna vid min ingång där MCn stod parkerad började bli nersölade av olja. Det rann väldigt fint ut, ungefär med samma takt som jag hällde i....

Kom på många nya fina ord som inte lämpar sig i närheten av barn eller personer med hjärtproblem.

Det var bara att lägga sig på knä, börja saneringen och imorgon blir det en ny tur för att inköpa ytterligare 4 liter olja.

Man lär sig av sina misstag har jag hört :D

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Note to self... och er

#2 Inlägg av Maciver »

petjo46 skrev:Köpte olja idag och skulle göra min lilla svarta glad och nöjd. Skruvade ner kåpor, la skruvar i ordning så jag visste var allt skulle vara. Oljeuppsamlaren under cykeln och tog bort oljeskruven. Det rann fint ut och när det runnit klart körde jag skruvmejseln genom filtret för att få bort detta. Allt var frid och fröjd, nytt filter på och jag började sedan med det roliga att fylla på olja igen......

Glömde jag något??

Ja... pluggjäveln... oljan rann in och efter en stund (ca 3 liter) märkte jag att plattorna vid min ingång där MCn stod parkerad började bli nersölade av olja. Det rann väldigt fint ut, ungefär med samma takt som jag hällde i....

Kom på många nya fina ord som inte lämpar sig i närheten av barn eller personer med hjärtproblem.

Det var bara att lägga sig på knä, börja saneringen och imorgon blir det en ny tur för att inköpa ytterligare 4 liter olja.

Man lär sig av sina misstag har jag hört :D
Aj aj aj, sura pengar. :roll:
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Note to self... och er

#3 Inlägg av Råttis »

Vilken otur, men som sagt man lär sig av sina egna misstag.


/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Note to self... och er

#4 Inlägg av adrian_vg »

Funkar fin-fint. :)

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... 000019955/

Är nåt slags bakterier som bryter ner oljan.
Var dock medveten om att plattorna du sanerar med denna, kommer att bli betydligt renare än de andra.
Du får söla ner de andra plattorna eller göra rent alla efteråt... :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Note to self... och er

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

petjo46 skrev:Oljeuppsamlaren under cykeln och tog bort oljeskruven. Det rann fint ut och när det runnit klart körde jag skruvmejseln genom filtret för att få bort detta.
Ett tips.
Köp en oljefilteravdragare, en sån där som ser ut som en jättestor hylsa. Finns både original och eftermarknad. Dom finns hos diverse hojtillbehörsfirmor, kanske också hos Biltema och är inte speciellt dyra.
Fördel 1. Man slipper hacka in en skruvmejsel och riskera att missa med ännu fler fina nya ord som följd.
Fördel 2. Man slipper riskera att det kommer in skräp i motorn från det söderhackade filtret eller plåten.
Fördel 3. Man kan använda verktyget till att dra åt också och slipper klämma händer och bränna sig på en "förhoppningsvis" varm motor och kommentera det med dom där orden igen :wink:
Glömde jag något??

Ja... pluggjäveln... oljan rann in och efter en stund (ca 3 liter) märkte jag att plattorna vid min ingång där MCn stod parkerad började bli nersölade av olja. Det rann väldigt fint ut, ungefär med samma takt som jag hällde i....

Kom på många nya fina ord som inte lämpar sig i närheten av barn eller personer med hjärtproblem.
Jag råkade faktiskt ut för något liknande vid det senaste oljebytet. Men det blev iaf inte lika dyrt.

Man ställer en uppsamlare (ofta en uppskuren 5-litersdunk) under motorn, drar ur oljepluggen och låter det rinna medan man gör något annat.
Vänder mig om efter ett tag och konstaterar att det mesta av oljan ligger som en stor pöl på garagegolvet. Hur åt alla hornförsedda varelser gick det där till? :evil:

Jodå, locket till den uppskurna dunken satt på, men det visar sig att gängdelen på locket var av och någon vänlig själ (vi är flera som delar på hojgaraget) hade bara "lagt dit" locket över gängorna som hölls kvar enbart av den feta ytan.

Precis som du gick det åt en del ord som skulle fått Hin Håle him self att hålla för öronen och springa därifrån. Så jag har full förståelse för hur det måste ha låtit när all dina fina nya olja rann ut på backen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar