Sönderdebatterade ämnet Motorolja

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#46 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Så nu är det påfyllt med biltemaolja i viffern (or er6:an). Inget märkligt kopplingbeteende på den milen jag körde för att tanka dem innan vinterställningen iaf.
Satans helvete vad oljefiltret sitter korkat på viffern f.ö. Var ruskigt sugen på att nita en japansk ingenjör idag... De där *¤#%#% clipsgrejerna till kåpan är också underhållande... hur fan sätter man tillbaks dem?

Så nu har jag svurit lite, hoppas jag fick dit filtret tillräckligt hårt bara.
Ett tips är att skaffa en riktig oljefilteravdragare, antingen original eller eftermarknad. Alltså en anpassad inte universal. Dom har 6-kant för hylsa, alternativt fyrkantsfäste för förlängare (min original har både och 3/8" fäste) så jag brukar sätta ihop avdragaren med en längre förlängare, trycka på den på oljefiltret, koppla spärrnyckel - snabbt, enkelt och man slipper trängas eller bränna sig.

Sen finns ju K&N:s filter som har en 6-kantshylsa som standard. Men jag gillar 3/8" fästet eftersom man kan sätta ihop verktyget och avdragaren blir då som en slags hylsa som ett färdigt spärrskaftverktyg. Om du inte har en sån så kan jag varmt rekommendera att köpa en. Det kanske är lite dyrare än ett motsvarande eftermarknadsverktyg, men det är värt sin vikt i guld.

Vad det gäller de japanska ingenjörerna så fanns det tidigare ett talesätt att japanerna är så små så dom kryper in och fixar det. Problemet är väl att idag blir man väl kallad för R-ordet om man säger det :wink: . Å andra sidan kanske det inte gäller japaner.
Skämt åsido, dom har specialverktyg till allt! Kolla här när två japaner skruvar isär en RC166 (250 6:a racehoj) i molekyler https://www.youtube.com/watch?v=7d3hdDgFMrQ 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#47 Inlägg av RhINO »

Jag har en filteravdragare, men jag hade inget 3/8" skaft... sen skall ju skiten på plats igen och då brukar det vara bra att handdra bara, det var ju jävligt enkelt...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#48 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Jag har en filteravdragare, men jag hade inget 3/8" skaft... sen skall ju skiten på plats igen och då brukar det vara bra att handdra bara, det var ju jävligt enkelt...
Jag drar alltid fast det med verktyget också. Det är bara att man har lite känsla och inte ett för långt skaft. En del har ju dille på att köra 1/2" till allt, men det ska man absolut inte göra. 3/8" och lednycklar är vad jag använder mest, till mindre grejer är det 1/4" som gäller och 1/2" kör jag bara till storbultar.

Jag har förvisso dragit av X-antal skruvar genom åren, men man lär sig den hårda/dyra vägen och genom "learning by doing" men även genom tips som jag har fått genom hela min karriär och numera vidarebefordrar till andra så gott jag kan :)
Sen har vi ju grundregeln som gäller inom motormekanik, men uppenbarligen inte inom datavärlden :P , nämligen "if it ain't broken, don't fix it" :twisted:

Filtret drar man så man känner att det går i botten, men inte mer, då är det inga problem att få loss det nästa gång.

Ett tips är faktiskt att inte använda momentnyckel till småskruvar t.ex. motorkåpor, naturligtvis under förutsättning att man har hyfsad känsla för dragmoment i handen. 1-2 fingrar på en 8-10 lednyckel brukar ge rätt bra känsla. Problemet med momentnycklar är att dom är långa och har tjocka skaft vilket ger skitdålig känsla i handen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#49 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Så nu är det påfyllt med biltemaolja i viffern (or er6:an). Inget märkligt kopplingbeteende på den milen jag körde för att tanka dem innan vinterställningen iaf.
Satans helvete vad oljefiltret sitter korkat på viffern f.ö. Var ruskigt sugen på att nita en japansk ingenjör idag... De där *¤#%#% clipsgrejerna till kåpan är också underhållande... hur fan sätter man tillbaks dem?

Så nu har jag svurit lite, hoppas jag fick dit filtret tillräckligt hårt bara.
Handkraft räcker för filtret.

Var glad att filtret är av patron-typ.
Jag har ett internt filter och en helskottas massa metallnätssilar på mitt österrikiska märke vars namn inte ska nämnas.
På min förförra hoj hade jag två interna filter, och lika många metallnätsfilter som ovan... :huvet

Visst är kåpklipsar, skruvar och gummimuttrar underhållande! Räcker som nöje i flera timmar! :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#50 Inlägg av RhINO »

Tyrannosaurus skrev:
RhINO skrev:Jag har en filteravdragare, men jag hade inget 3/8" skaft... sen skall ju skiten på plats igen och då brukar det vara bra att handdra bara, det var ju jävligt enkelt...
Jag drar alltid fast det med verktyget också. Det är bara att man har lite känsla och inte ett för långt skaft. En del har ju dille på att köra 1/2" till allt, men det ska man absolut inte göra. 3/8" och lednycklar är vad jag använder mest, till mindre grejer är det 1/4" som gäller och 1/2" kör jag bara till storbultar.

Jag har förvisso dragit av X-antal skruvar genom åren, men man lär sig den hårda/dyra vägen och genom "learning by doing" men även genom tips som jag har fått genom hela min karriär och numera vidarebefordrar till andra så gott jag kan :)
Sen har vi ju grundregeln som gäller inom motormekanik, men uppenbarligen inte inom datavärlden :P , nämligen "if it ain't broken, don't fix it" :twisted:

Filtret drar man så man känner att det går i botten, men inte mer, då är det inga problem att få loss det nästa gång.

Ett tips är faktiskt att inte använda momentnyckel till småskruvar t.ex. motorkåpor, naturligtvis under förutsättning att man har hyfsad känsla för dragmoment i handen. 1-2 fingrar på en 8-10 lednyckel brukar ge rätt bra känsla. Problemet med momentnycklar är att dom är långa och har tjocka skaft vilket ger skitdålig känsla i handen.
3/8 är säkert asbra, om man har det... Nyckelsatsen jag hade tillgång till hade 1/2 och 1/4, oerhört underhållande.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#51 Inlägg av blacken »

roblemet är väl att idag blir man väl kallad för R-ordet om man säger det
Aha, du menar GSX-R? eller... :lol:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#52 Inlägg av lappen »

blacken skrev:
RhINO skrev:En liten fånig fråga kanske. I manualen till min jonne så står det 10w40 som rekommenderad olja (lite andra sköna förkortningar också JATO eller vad det nu är, i sammanhanget oväsentligt). Den olja som följer med i Hondas servicekit är 10w30... Här blir jag lite fundersam. Nästa intressanta fråga är det här med delsyntet eller helsyntet, herregud vad man kan bli vindögd genom att försöka få klarhet i vad man skall ha där...
Delsyntet ska du inte ens fundera på. Antingen så har du en riktigt bra mineral eller helsyntet som uppfyller fodringarna för din knarr, inget annat, oavsett vad en del må yra om i ämnet. Och var noga med att oljan är för bruk i en MC, det är en tillsats i den, just för att slippa slir i lamellerna. Skulle nog ta 10W40 i knarren, har det i min. men om du kollar så är det en tabell i manualen som anger temperatur och vad för viskositet du ska ha till dom olika temperaturerna, och där så ser du att 10W30 klarar mellan 10- och ca 35+ medans 10W40 klarar 10- till över 40+. Det är skillnaden mellan dom två viskositeterna.
Blir lite vindögd av detta ämne jag med...

Om man som jag kör vid temperaturer nedåt +5C...vad välja då? Funkar 10W40..?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#53 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Blir lite vindögd av detta ämne jag med...

Om man som jag kör vid temperaturer nedåt +5C...vad välja då? Funkar 10W40..?
Jepp.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#54 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:3/8 är säkert asbra, om man har det... Nyckelsatsen jag hade tillgång till hade 1/2 och 1/4, oerhört underhållande.
Det finns en enkel och billigare lösning än att köpa en 3/8" sats. Köp en övergång, dom finns i alla varianter mellan alla storlekar och dra med 1/4" skaftet. Det blir lite tyngre, men hellre det än att dra sönder.
adrian_vg skrev:
lappen skrev:Blir lite vindögd av detta ämne jag med...

Om man som jag kör vid temperaturer nedåt +5C...vad välja då? Funkar 10W40..?
Jepp.
Nu var det ju bara tal om +5, men kör man vinter vid minusgrader skulle jag nog hellre säga 5W-40.
Vad har du i Dominatorn?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#55 Inlägg av lappen »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
lappen skrev:Blir lite vindögd av detta ämne jag med...

Om man som jag kör vid temperaturer nedåt +5C...vad välja då? Funkar 10W40..?
Jepp.
Nu var det ju bara tal om +5, men kör man vinter vid minusgrader skulle jag nog hellre säga 5W-40.
Vad har du i Dominatorn?
Min fråga härleddes av att jag hittade nåt ställe på nätet som sålde service-kit med Castrol olja, och då kunde man välja mellan 10W30, 10W40 och 15W50. 15W50 har jag aldrig haft i nåt fordon. Nu är väl dessa semi-syntetiska, men vet inte vad det är för olja i hojjen nu, antagligen Hondas egen (semi-syntetiska?) olja, då den servades hos en Honda försäljare sist.

Under +5C kommer jag nog inte att köra med viffern, alldeles för stor risk för halka... :shock:

Nån som hört talas om A9 Racing olja tidigare?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#56 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Nu var det ju bara tal om +5, men kör man vinter vid minusgrader skulle jag nog hellre säga 5W-40.
Vad har du i Dominatorn?
10W/40 eller 10W/50 OKQ8 SBK helsynt, enl förre ägaren. Han bytte alldeles innan försäljningen skedde.
Kommer att byta till nåt tunnare till nästa vinter. För sommarens grusexcesser tror jag att jag siktar på nåt tjockt som tex 10W/50 eller så.
Luftkylda stånkor gillar tjock olja när man ska busa runt eller Knixa. Mindre slammer. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#57 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Min fråga härleddes av att jag hittade nåt ställe på nätet som sålde service-kit med Castrol olja, och då kunde man välja mellan 10W30, 10W40 och 15W50. 15W50 har jag aldrig haft i nåt fordon. Nu är väl dessa semi-syntetiska, men vet inte vad det är för olja i hojjen nu, antagligen Hondas egen (semi-syntetiska?) olja, då den servades hos en Honda försäljare sist.

Under +5C kommer jag nog inte att köra med viffern, alldeles för stor risk för halka... :shock:

Nån som hört talas om A9 Racing olja tidigare?
Välj hellre en billigare helsynt. Delsyntarna har i värsta fall knappt någon helsyntolja i sig.

A9 Racing Helsynt har jag för mig att jag hade i den petiga österrikiska hojen vars namn inte ska nämnas. Köpte det från XLmoto.se i ett servicepaket med oljefilter. Oljan fungerade bra, trots att LC8-motorn är erkänt petig i kopplingen med oljorna man väljer.

Senast fick jag tag på den av tillverkaren rekommenderade oljan och ett originalfilter från Funbike i Västerås. Kolla med dem, de var billigare än eBay (och fick prylarna personligen hemkörda av personalen!)! :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#58 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:A9 Racing Helsynt har jag för mig att jag hade i den petiga österrikiska hojen vars namn inte ska nämnas. Köpte det från XLmoto.se i ett servicepaket med oljefilter. Oljan fungerade bra, trots att LC8-motorn är erkänt petig i kopplingen med oljorna man väljer.
Japp, det var där jag såg den.
adrian_vg skrev:Senast fick jag tag på den av tillverkaren rekommenderade oljan och ett originalfilter från Funbike i Västerås. Kolla med dem, de var billigare än eBay (och fick prylarna personligen hemkörda av personalen!)! :shock:
Tror inte de kör hem oljan till Göteborg.. :lol:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#59 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Tror inte de kör hem oljan till Göteborg.. :lol:
Det förstås, men om oljan är billigare från början kan du faktiskt gynna en svensk affär istf en suspekt handlare på Ebay. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#60 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:
lappen skrev:Tror inte de kör hem oljan till Göteborg.. :lol:
Det förstås, men om oljan är billigare från början kan du faktiskt gynna en svensk affär istf en suspekt handlare på Ebay. :-)
Brukar försöka göra det, åtminstone så länge det inte skiljer allt för mycket. Skall kolla med Kenneths här i Göteborg. Har bra erfarenheter av dem sedan tidigare :)
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar