Sönderdebatterade ämnet Motorolja

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
SteffoB74
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån mar 06, 2017 13:24

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#76 Inlägg av SteffoB74 »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Esteroljor är snäppet bättre än "vanliga" helsyntoljor.
Jag vet inte vad det är för skillnad på esterolja och "vanlig" helsyntet. Det jag vet är att jag tror det var Silikolene (vet inte ens om dom finns kvar) som började marknadsföra sin helsyntet som "esterolja". I mina öron låter det hela väldigt likt Shell V-Power eller Statoil (CK) Plus som skulle göra att det drog mindre soppa vilket i en test visade sig vara nys.

Vissa bilar och hojar som är optimerade för 98 oktan drar förvisso mindre på 98 än på 95, men det beror på att knacksensorn ställer ner tändningen och sänker effekten när man kör på 95.

All olja (inkl. plast) är i grunden baserad på mineral, men sen bearbetas den på olika sätt för att få de egenskaper man söker. Skillnaden är att högkvalitets mineralolja redan har de flesta av dessa egenskaper minus lättflytenheten som man aldrig kan få på en mineral men som samtidigt är en fördel på lite äldre motorer eftersom oljan inte blir som vatten har bättre bärighet i lagren.

Obs, jag snackar alltså inte om filmstyrkan och oljefilmens tjocklek som är 1 my, utan om ett oljelager som så att säga "lyfter" t.ex. vevaxeln från glidlagerbanorna bildligt talat. Det är alltså inget som fysiskt lyfter nånting, utan man får en tjockare oljehinna även om inte filmen är starkare.
Skulle jag börja köra på syntet i "ödlan" så är risken 1. att den skulle kunna börja pissa olja, 2. att kammarna skulle gå ner sig.
Faktum är att tillverkare av trimkammar rekommenderar mineral.

Vad det gäller esterolja, så misstänker jag starkt att det bara är ett namn för att det ska låta häftigare och som nåt mer speciellt än helsyntet som alla tillverkare har och den enda ester jag f.ö. känner till är https://www.youtube.com/watch?v=9BZAOIH6QRU :wink:
Nejdå. Det är skillnad. Esterolja och PAO (PolyAlfaOlefin) är två olika typer av syntetiska oljor. Dom har lite olika egenskaper. Rent generellt så är esteroljan något bättre vad gäller filmstyrkan. Dock är den väldigt mycket dyrare och skillnaden är inget som du kommer att märka av om du inte har en topptrimmad motor som du kör på max på bana. Dvs för en gatcykel så finns ingen som helst mening med att köra med esterolja. Faktum är att med dom täta oljebytesintervaller som det är på hoj så hinner vi aldrig slita ut en mineralolja ens.

Så för en gathoj så är det enda man behöver bry sig om är att ha tillräckligt hög API klassning och välja rätt viskositet för den temperatur man avser använda hojen i.
Vilket betyder att du bara kan ta valfri olja avsedd för motorcykel eftersom det idag i stort sett inte går att få tag på någon olja som inte är långt över vad våra hojar kräver.

Om jag inte missminner mig så kräver våra hojar minst API SH och det finns idag ingen syntet som är lägre än SM som är avsedd för motorcyklar.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#77 Inlägg av adrian_vg »

SteffoB74 skrev:Dock är den väldigt mycket dyrare och skillnaden är inget som du kommer att märka av om du inte har en topptrimmad motor som du kör på max på bana. Dvs för en gatcykel så finns ingen som helst mening med att köra med esterolja. Faktum är att med dom täta oljebytesintervaller som det är på hoj så hinner vi aldrig slita ut en mineralolja ens.

Så för en gathoj så är det enda man behöver bry sig om är att ha tillräckligt hög API klassning och välja rätt viskositet för den temperatur man avser använda hojen i.
Vilket betyder att du bara kan ta valfri olja avsedd för motorcykel eftersom det idag i stort sett inte går att få tag på någon olja som inte är långt över vad våra hojar kräver.

Om jag inte missminner mig så kräver våra hojar minst API SH och det finns idag ingen syntet som är lägre än SM som är avsedd för motorcyklar.
Det är en sanning med modifikation. Vissa hojar är känsligare än andra.

På min orange hoj, känns det i växellådan redan efter 300 mil att oljan börjar "ta slut". Detta trots dyrolja från Motorex. Har testat billigare oljor, men det gillades inte alls.
Maken till petigare hoj har jag inte haft någonsin...

Svartviffern jag hade för några år sen var lite småkänslig också för oljan. Biltemas mc-helsynt 10W/40 funkade, men inte perfekt. Bytte till OKQ8 SBK 10W/40 och det blev bättre, växlarna klickade i istf att klonka och kärva bitvis.

Dominatrixen går bra med alla oljor jag hällt i den. Kör mestadels med Biltemas mc-helsynt i den då den körs på vintern och vill ha en tunn olja som gör hojen lite mer lättstartad.

Grushojen har inget emot Biltemas mc-mineralolja, så det är den oljan den får. Denna hojen är inte heller speciellt petig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#78 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
SteffoB74 skrev:Dock är den väldigt mycket dyrare och skillnaden är inget som du kommer att märka av om du inte har en topptrimmad motor som du kör på max på bana. Dvs för en gatcykel så finns ingen som helst mening med att köra med esterolja. Faktum är att med dom täta oljebytesintervaller som det är på hoj så hinner vi aldrig slita ut en mineralolja ens.

Så för en gathoj så är det enda man behöver bry sig om är att ha tillräckligt hög API klassning och välja rätt viskositet för den temperatur man avser använda hojen i.
Vilket betyder att du bara kan ta valfri olja avsedd för motorcykel eftersom det idag i stort sett inte går att få tag på någon olja som inte är långt över vad våra hojar kräver.

Om jag inte missminner mig så kräver våra hojar minst API SH och det finns idag ingen syntet som är lägre än SM som är avsedd för motorcyklar.
Det är en sanning med modifikation. Vissa hojar är känsligare än andra.

På min orange hoj, känns det i växellådan redan efter 300 mil att oljan börjar "ta slut". Detta trots dyrolja från Motorex. Har testat billigare oljor, men det gillades inte alls.
Maken till petigare hoj har jag inte haft någonsin...

Svartviffern jag hade för några år sen var lite småkänslig också för oljan. Biltemas mc-helsynt 10W/40 funkade, men inte perfekt. Bytte till OKQ8 SBK 10W/40 och det blev bättre, växlarna klickade i istf att klonka och kärva bitvis.

Dominatrixen går bra med alla oljor jag hällt i den. Kör mestadels med Biltemas mc-helsynt i den då den körs på vintern och vill ha en tunn olja som gör hojen lite mer lättstartad.

Grushojen har inget emot Biltemas mc-mineralolja, så det är den oljan den får. Denna hojen är inte heller speciellt petig.
Vänta här nu " Biltemas mc-helsynt 10W/40 funkade, men inte perfekt." Vad har hänt? Est du kranker min käre Adrian, en feltemaprodukt som inte är perfa? Eller ramlade du i trappan i morse? snubblade på grannens husvagn? du hann inte ducka när riksdagen vevade till dig med strykjärnet?
Fast är benägen att tillstyrka det du säger, för trots att oljorna ska funka likadant, så är en del fordon inte alltid med på dom "noterna", utan är som en bortskämd katt, äter bara vad den vill, oavsett pris och kvalitet på maten.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#79 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Vänta här nu " Biltemas mc-helsynt 10W/40 funkade, men inte perfekt." Vad har hänt? Est du kranker min käre Adrian, en feltemaprodukt som inte är perfa? Eller ramlade du i trappan i morse? snubblade på grannens husvagn? du hann inte ducka när riksdagen vevade till dig med strykjärnet?
Fast är benägen att tillstyrka det du säger, för trots att oljorna ska funka likadant, så är en del fordon inte alltid med på dom "noterna", utan är som en bortskämd katt, äter bara vad den vill, oavsett pris och kvalitet på maten.
Inget har hänt, bara levnad och lärdom. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#80 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Vänta här nu " Biltemas mc-helsynt 10W/40 funkade, men inte perfekt." Vad har hänt? Est du kranker min käre Adrian, en feltemaprodukt som inte är perfa? Eller ramlade du i trappan i morse? snubblade på grannens husvagn? du hann inte ducka när riksdagen vevade till dig med strykjärnet?
Fast är benägen att tillstyrka det du säger, för trots att oljorna ska funka likadant, så är en del fordon inte alltid med på dom "noterna", utan är som en bortskämd katt, äter bara vad den vill, oavsett pris och kvalitet på maten.
Inget har hänt, bara levnad och lärdom. ;-)
Aha, riksdag och strykjärn var det asså. :lol: :mrgreen:
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#81 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Aha, riksdag och strykjärn var det asså. :lol: :mrgreen:
Du får tolka det som du vill. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar