Sönderdebatterade ämnet Motorolja

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#16 Inlägg av RhINO »

Vet någon om det är någon av oljepluggsbrickorna på biltema som har rätt dimension för en viffer?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Vet någon om det är någon av oljepluggsbrickorna på biltema som har rätt dimension för en viffer?
Troligen. Bulten är 14 mm har jag för mig och en dito bricka lär passa.
Men det finns ett men... Det är kopparbrickor och efter att ha testat med en kopparbricka vid ett tillfälle så använder jag aldrig mer såna för det blev inte tätt.

Numera använder jag bara original aluminiumbrickor, dom deformeras mer än koppar, men det blir tätt.
Det är ju möjligt att kopparbrickan jag använde (det här var ju länge sen) var för hård eller inte glödgad eller nåt, men jag tänker inte ta några risker. Med alubrickan vet jag att det blir tätt så jag ser ingen anledning att köra med nåt annat.

Jag kan tillägga att jag byter inte alubrickan vid varje oljebyte utan kör med samma i flera år och det är snustorrt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#18 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jag kan tillägga att jag byter inte alubrickan vid varje oljebyte utan kör med samma i flera år och det är snustorrt.
Ännu en som haft tur? :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#19 Inlägg av RhINO »

Ok... verkar vara en 12mm bult, men alu är alltså bättre än koppar? Gäller det överlag, tänkte byta olja på ER6:an också. Det verkar fan inte vara så enkelt att hitta oljepluggsbrickor runt den här huvudstaden bara....

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Jag kan tillägga att jag byter inte alubrickan vid varje oljebyte utan kör med samma i flera år och det är snustorrt.
Ännu en som haft tur? :wink:
Tur? Kunskap, skicklighet och erfarenhet kallas det för :P :lol: :wink:
RhINO skrev:Ok... verkar vara en 12mm bult, men alu är alltså bättre än koppar? Gäller det överlag, tänkte byta olja på ER6:an också. Det verkar fan inte vara så enkelt att hitta oljepluggsbrickor runt den här huvudstaden bara....
De flesta MC-handlare har såna t.ex. Hela Hojen på Högbergsgatan på Söder http://www.helahojen.se
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#21 Inlägg av lappen »

Tyrannosaurus skrev:Numera använder jag bara original aluminiumbrickor, dom deformeras mer än koppar, men det blir tätt.
Det är ju möjligt att kopparbrickan jag använde (det här var ju länge sen) var för hård eller inte glödgad eller nåt, men jag tänker inte ta några risker. Med alubrickan vet jag att det blir tätt så jag ser ingen anledning att köra med nåt annat.

Jag kan tillägga att jag byter inte alubrickan vid varje oljebyte utan kör med samma i flera år och det är snustorrt.
Inte bytt på mc ännu, blir första gången nu i vinter, men det är många år sedan jag övergick till (deformerbara) alu-brickor till andra fordon. Kanon, och som sagt, de håller tätt! :tummenupp

Byter dock alltid till ny bricka. Det fungerar nog att återanvända, men de kostar inte många kronor, och jag vill inte chansa.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#22 Inlägg av RhINO »

Herrejösses, nu har jag fan vänt uppochner på oljevansinnet. Finns det någon skapligt prisvärd syntetisk 10w40 som är en mc-olja egentligen? På swedol kan man köpa q8 10w50 till skapligt pris men... är det ok att köra på 10w50 eller är den för trög?

:huvet

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Herrejösses, nu har jag fan vänt uppochner på oljevansinnet. Finns det någon skapligt prisvärd syntetisk 10w40 som är en mc-olja egentligen? På swedol kan man köpa q8 10w50 till skapligt pris men... är det ok att köra på 10w50 eller är den för trög?

:huvet
Det ska nog inte vara några problem att köra på 10W50. Huvudsaken, när det gäller syntetoljor, är att det är en som är specificerad för mc med våtkoppling annars lär du få problem.

Själv kör jag på 20W50 mineral (högkvalitets) och då går det att köra på vanlig bilolja för dessa har inte den antifriktionstillsats som syntetoljor ofta har, men som hojsyntetoljor inte har.

Däremot kan det rekommenderas att hålla sig till samma oljemärke, eller åtminstone samma kvalitet, för det är dom som byter som oftast råkar ut för kopplingsproblem. Det är inte så att grejerna skär, pajar eller nåt, utan man kan få problem med att kopplingen klibbar eller slirar.
I vissa fall kan man fixad såna problem, men det kan vara lite jobb om det inte räcker med oljetvätt, motorrengöring eller vad det heter. Utan då får man ta isär, tvätt lamellerna med fotogen eller nåt och ev. glasblästra stålskivorna.

Skulle man ta isär kopplingen så är det även en bra idé att lägga stålskivorna på en glasskiva för att kolla så dom inte är skeva. Det finns en service-limit i boken, både på tjocklek på lamellerna och skevhet på stålskivorna.

Nu gick jag lite utanför ämnet, men det är lite bra-å-veta-fakta.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#24 Inlägg av RhINO »

Hmmm, det där blev man ju inte direkt gladare av, har ju ingen aning om vad det varit i spisen innan jag köpte den. Gissningsvis är det Hondas olja 10w30 då det är det de häller i vid service (halvsyntet)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Hmmm, det där blev man ju inte direkt gladare av, har ju ingen aning om vad det varit i spisen innan jag köpte den. Gissningsvis är det Hondas olja 10w30 då det är det de häller i vid service (halvsyntet)
Kör på den oljan du gillar bäst. Funkar den, frikopplar som den ska och inte slirar så funkar det och det är bara att gasa och se glad ut. Men håll dig till den kvalitén du har valt.
Funkar det inte, gör rent antingen med motortvättsolja eller genom att ta isär, häll i ny olja och fortsätt sen att köra på samma kvalité.
Det är rätt enkelt och inget du behöver hänga läpp för :wink:

Om du har kopplingsproblem så har du ju hela vintern på dig att fixa det. Riva och göra ren kopplingen är varken speciellt svårt (behövs inga specialverktyg, boken kan vara bra å ha, men den finns gratis på nätet) eller speciellt dyrt (kostar en ny motorkåpspackning) och olja och filter ska du väl ändå byta i vinter.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#26 Inlägg av RhINO »

Det är ju olja-filterbytet för vinterförvaringen jag ska göra nu :D
Vinterns projekt blir att försöka få tag på tillräckligt med prylar till väskhållare och kanske få på ett par handtagsvärmare. Antagligen skiter jag i sliponet för jag vet inte vad jag har för prylar förutom att jag vet att jag inte har db-killers...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

RhINO skrev:Det är ju olja-filterbytet för vinterförvaringen jag ska göra nu :D
Vinterns projekt blir att försöka få tag på tillräckligt med prylar till väskhållare och kanske få på ett par handtagsvärmare. Antagligen skiter jag i sliponet för jag vet inte vad jag har för prylar förutom att jag vet att jag inte har db-killers...
Om du inte har haft några kopplingsproblem så är det inga problem. Om det är ditt första gången du byter olja sen du köpte hojen så kan det vara en idé att höra med förra ägaren vad han/hon körde på för olja.

Som sagt, du behöver inte köra på samma märke eller ens på samma viskositet, det har ingen större betydelse om du kör 10W40 eller 10W50, däremot ska du försöka hålla dig till oljetyp, mineral, delsyntet eller helsyntet och ungefär samma kvalitet d.v.s. om förra ägaren har kört på högkvalitetsolja så kanske du inte bör köra på Biltema (nu lär jag väl få Adrian efter mig :wink: :lol: )
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#28 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Funkar det inte, gör rent antingen med motortvättsolja eller genom att ta isär, häll i ny olja och fortsätt sen att köra på samma kvalité.
Har sett sån motortvättsolja på Biltema.
Hur funkar det och vad är det egentligen??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#29 Inlägg av adrian_vg »

Förresten, hade anledning att kolla efter motorolja till det österrikiska märket vars namn inte ska nämnas efter en del startproblem nu på morgonarna.

Vid yttertemp över noll grader C, ska man 10W-50. Under noll grader C ska man ha i 5W-40.

Efter att ha kollat på temperatur-områdena vardera oljorna omfattar kan jag konstatera att det inte spelar någon större roll vilken av dem man väljer.

10W-50 har tempområde från ca -15 till 40 grader C medan 5W-40 funkar från -25 till 30 grader.
Min poäng är att om det inte skiljer mer än så, kan man lika gärna ta den oljan med minst skillnad mellan kall och varm viskositet, då dessa enl interwebben slits mindre, dvs de är tåligare.

Enl samma resonemang är en rak singelolja mest tålig, och skulle antagligen funka bra för både viffrar och österrikiska järn under de svenska somrarna, om man gör varmkörningen lite försiktigt. :)

20W-50-oljorna gör att motorn slamrar mindre.
Hade det i min första hoj, en BMW R100RS, som led av konstant skrammel från stötstängerna och kamvipporna, samt att den läckte mindre från topplockspackningarna med en tjock olja. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#30 Inlägg av RhINO »

10w40 och 5w40 bör ha samma övre temperaturområde Adrian.
Själv funderar jag på om man kan köra med 10w50 i viffern trots att manulen säger 10w30 eller 10w40... Jag tycker inte om olja...

Skriv svar