Sönderdebatterade ämnet Motorolja

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
petjo46
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 08, 2015 14:15

Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#1 Inlägg av petjo46 »

Ja, som rubriken antyder kommer här en fråga gällande motorolja.
Som ni läser i min förra tråd så hade jag ju en "Note to self..." när jag bytte denna eminenta vätska.
Nu har jag kört ca 50 mil och problem har börjat uppstå.

Fullt blås på ettan, tvåan går bra (tycker jag)
Trean, fyran börjar det.. varvräknaren ökar härligt men fartökningen - var tog den vägen?
Motorcykeln vrålar men accelererar ju nada.
Antar att kopplingen slirar en del.

Kan detta ha något att göra med märket på oljan jag köpte? Biltema.

Har läst lite att en del viffrar är känsliga mot detta smörjmedel och troligtvis får min inkluderas i den skaran.

Någon som har samma erfarenhet?
Vilken olja är att rekommendera, Castrol eller Motul?

Blir ju ett byte nu innan vinterdvalan.

/Peter

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#2 Inlägg av adrian_vg »

Mina viffrar har alltid gått bra på Biltema-olja.

Hade du gjort några fler byten innan detta?
Funderar på om du behöver skölja bort den gamla oljan först.

Edit: Hur mår kopplingslamellerna? Nyligen bytta?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

petjo46
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 08, 2015 14:15

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#3 Inlägg av petjo46 »

adrian_vg skrev:Mina viffrar har alltid gått bra på Biltema-olja.

Hade du gjort några fler byten innan detta?
Funderar på om du behöver skölja bort den gamla oljan först.

Edit: Hur mår kopplingslamellerna? Nyligen bytta?
Nej, jag hade inte gjort något byte innan, kan ju vara skit kvar naturligtvis. Dock fungerade den hur bra som helst med den gamla oljan. Hur lameller/koppling mår vet jag inte mer än hur det känns. Inget slir, inget huggande utan tar jämt och bra. Enda som märks är när jag har högre växel i och accelererar. Den har också börjat ha lättare att få i neutral, både mellan 1an & 2an samt mellan högre växlar.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#4 Inlägg av adrian_vg »

Om den fungerade bra med den gamla oljan, varför inte testa med ny likadan?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#5 Inlägg av blacken »

Vilken olja är att rekommendera, Castrol eller Motul?
Kolla in på tävlingar och se vad dom kör på, det är beprövade märken och sorter som dom olika stallen kör på. Duger det åt dom i ett race, så kan man nog lugnt köra på det. Castrol är inte fel, men dyr. Feltemas billig och funkar sådär, det är ju så i oljornas värld att man får vad man betalar för, och det kommer man aldrig runt...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#6 Inlägg av vroom »

Efter att jag köpt min hoj där förra ägaren kört med Motulolja så tänkte jag också testa Biltemas Racing10W-40. Tyckte den var väldigt lättrinnande till viskositeten och skulle väl inte vara något att oroa sig över. Ska erkänna att jag körde lugnt och ettans vxl startade jag i stort sett bara med. 2,3 o 4an varvades upp till max 5-6000v. Lite fegt kanske men det kändes bättre på nåt sätt. Efter 200mil bytte jag till SBK Racing10W-50 efter tips på nätet. Både billigare och tryggare och byter efter 4-500mil.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... qJNSDiC2YA
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

petjo46
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 08, 2015 14:15

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#7 Inlägg av petjo46 »

vroom skrev: Efter 200mil bytte jag till SBK Racing10W-50 efter tips på nätet. Både billigare och tryggare och byter efter 4-500mil.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... qJNSDiC2YA

Ja, jag har jagat denna olja också men det verkar som om OKQ8 inte lagerför den i 4-litersdunkar här. Ska de ta hem måste de ta hem större kvantiteter och det är jag inte så intresserad av. Får istället testa Motul eller Castrols olja.

Var inne och pratade med en MC-mek som sa att kopplingen bör bytas nu när den börjat slira. Blev lite fundersam, borde ju bara vara att oljan förhindrar så att tryckplattan inte får fullt fäste och ett oljebyte borde fixa det. Det är ju inte så att den alltid slirar utan enbart vid höga varv på högre växel. Som du skrev, 1:an används ju nästan enbart att få rull på cykeln. Dock varvar jag mer än 5000 varv... :)

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#8 Inlägg av RhINO »

En liten fånig fråga kanske. I manualen till min jonne så står det 10w40 som rekommenderad olja (lite andra sköna förkortningar också JATO eller vad det nu är, i sammanhanget oväsentligt). Den olja som följer med i Hondas servicekit är 10w30... Här blir jag lite fundersam. Nästa intressanta fråga är det här med delsyntet eller helsyntet, herregud vad man kan bli vindögd genom att försöka få klarhet i vad man skall ha där...

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#9 Inlägg av blacken »

RhINO skrev:En liten fånig fråga kanske. I manualen till min jonne så står det 10w40 som rekommenderad olja (lite andra sköna förkortningar också JATO eller vad det nu är, i sammanhanget oväsentligt). Den olja som följer med i Hondas servicekit är 10w30... Här blir jag lite fundersam. Nästa intressanta fråga är det här med delsyntet eller helsyntet, herregud vad man kan bli vindögd genom att försöka få klarhet i vad man skall ha där...
Delsyntet ska du inte ens fundera på. Antingen så har du en riktigt bra mineral eller helsyntet som uppfyller fodringarna för din knarr, inget annat, oavsett vad en del må yra om i ämnet. Och var noga med att oljan är för bruk i en MC, det är en tillsats i den, just för att slippa slir i lamellerna. Skulle nog ta 10W40 i knarren, har det i min. men om du kollar så är det en tabell i manualen som anger temperatur och vad för viskositet du ska ha till dom olika temperaturerna, och där så ser du att 10W30 klarar mellan 10- och ca 35+ medans 10W40 klarar 10- till över 40+. Det är skillnaden mellan dom två viskositeterna.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#10 Inlägg av RhINO »

Alltså, förstå mig rätt nu. Jag ser vad du skriver men ändå så känns det ju lite udda att tillverkaren rekommenderar en delsyntet och jag GISSAR att det är det som används när man servar hos honda t.ex.
Hur är det att byta mellan hel- och delsyntet?

Gravt förvirrad

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#11 Inlägg av blacken »

RhINO skrev:Alltså, förstå mig rätt nu. Jag ser vad du skriver men ändå så känns det ju lite udda att tillverkaren rekommenderar en delsyntet och jag GISSAR att det är det som används när man servar hos honda t.ex.
Hur är det att byta mellan hel- och delsyntet?

Gravt förvirrad
Det är ju så här med delsyntet, att du kan få mellan 5 till70 % av innehållet med syntetolja och resten mineral i flaskan/burken, Varför Honda rekommenderar delsyntet begriper man inte, dom kanske utgår ifrån att man alltid för halva flarran med syntetolja, och att det är billigare för dom med delsyntet för dom vid service, men en vilket som tidigare nämnts är lite av ett lotteri hur mycket "delsyntet" det finns i oljemängden Liasom du kan köra på i stort sett vilken modern olja som helst för allt är ju klassat, och så länge normerna uppfylls för just din spis så kan du köra på det, men för att vara säker för alla eventualiteters skull så använd helsynten, den är typ som olivolja är "extra virgin" så att säga. Att skifta mellan del och helsyntet ska inte vara något större problem annat än att byta skiten, ett aber finns dock, om knarren har kört väldans länge och med långa service intervaller, så är det ganska säkert att det finns mycket skit här och var i knoten (underförstått att den har körts väldans länge på antingen en ren mineral eller delsyntet och med aplånga serviceintervaller), som en ren syntetolja "tvättar" rent i. Och då så finns det risk för antingen motorras eller en djäkla massa skrammel och annat oljud som inte hör ihop med en trevlig hojtur. Skulle fallet vara så så byter man oljefilter ett par gånger i tät följd typ 10 mil-30 mil-50mil-70mil, så bör faran med skiten vara förbi. Ett till synes dyrt förfarande, men väg den kostnaden mot ett motorbyte, med allt det innebär.
Men normalt sett, så är det bara att byta och att se glad ut :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#12 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Alltså, förstå mig rätt nu. Jag ser vad du skriver men ändå så känns det ju lite udda att tillverkaren rekommenderar en delsyntet och jag GISSAR att det är det som används när man servar hos honda t.ex.
Hur är det att byta mellan hel- och delsyntet?

Gravt förvirrad
Det ger en högre profit att sälja delsynt. Faktiskt mer än på helsynten, enl en artikel jag läste på interwebben.

I praktiken finns egentligen inget skäl att välja nåt annat än helsynt.

Även om viffermotorerna vid det här laget är gamla, är det fortfarande små, högt trimmade och högvarviga motorer det handlar. Kosta på dem helsynt är det minsta man kan göra.

Inga problem att blanda kombinationerna helsynt-delsynt-mineral - så länge det handlar om mc-oljor.
Brukar bli en del flaskor med slattar man samlar på sig. Man gör helt enkelt en egen delsynt-olja av dem. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#13 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:...så är det ganska säkert att det finns mycket skit här och var i knoten (underförstått att den har körts väldans länge på antingen en ren mineral eller delsyntet och med aplånga serviceintervaller), som en ren syntetolja "tvättar" rent i.
Har hört om detta också.
Hur vanligt är det med motorras efter byte till helsynt?

Har dock hört mer om att motorn kan börja läcka olja efter byte till helsynt. Helsynt-olja är nämligen en väldigt mycket bättre "tvättare" av de inre delarna, så när kokset spolats bort från skarvarna i motorn så kommer läckaget som ett brev på posten (ej Postnord dock).
Brasklapp för att detta mest verkade handla om äldre motorer byggda på stenåldern, typ Tyrannosaurus hoj.

Min Edwin, en XL600R från 1986, tror jag gick på mineralolja innan jag tog över ägarskapet. Jag bytte till helsynt, eftersom det var en vinterhoj och jag ville kunna starta den utan alltför många kickningar. Gammal motor, massor med koks i motorn och några oljebyten senare med helsynt och läckorna kom. Den rasade dock inte, droppade bara lite under.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#14 Inlägg av adrian_vg »

Varför man bör byta olja ofta, även om man bara kör säg 500 mil per säsong!

http://sos-inspections.com/articles/engine-oil-sludge
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Varför man bör byta olja ofta, även om man bara kör säg 500 mil per säsong!

http://sos-inspections.com/articles/engine-oil-sludge
Den där var nog inte bytt på 5000 mil eller också har han kört på Feltema-olja :P :mrgreen: :wink:

Min första bil, en Volvo 142, såg ungefär ut så under ventilkåpan åså drog den ungefär lika mycket olja som bensin, så jag köpte den billigaste oljan som fanns eller så tog jag hojens spillolja som troligen ändå var bättre än den billigaste skitoljan som fanns på mackarna.

Senare rasade kopplingen, så jag skrotade skiten.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar