Sönderdebatterade ämnet Motorolja

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#31 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Funkar det inte, gör rent antingen med motortvättsolja eller genom att ta isär, häll i ny olja och fortsätt sen att köra på samma kvalité.
Har sett sån motortvättsolja på Biltema.
Hur funkar det och vad är det egentligen??
Jag vet inte riktigt, men det var nån på forumet som snackade om den tidigare. Det var samma sak på klubben jag är med i. En av medlemmarnas hojar (en japansk fiskebåt) började att låta som ett tröskverk och tappade kraft. Det framkom att hydraullyftarna till ventilerna troligen var igengeggade av gammal olja.

Att lyfta av ventilkåporna för att göra rent eller byta lyftarna är ingen lek eftersom motor då måste ur ramen. Så det testades med motortvättsolja och det funkade. Några dagar senare funkade och lät hojen som vanligt igen.

Vad jag har fattat ska man inte köra på den oljan. Man häller i startar, låter gå på tomgång 15-30 minuter, byter olja, kör (vet inte hur länge), byter olja igen och sen ska det funka.

Troligen innehåller motortvättsoljan höga halter av av olje-, koks- och gegglösande medel.
adrian_vg skrev:Förresten, hade anledning att kolla efter motorolja till det österrikiska märket vars namn inte ska nämnas efter en del startproblem nu på morgonarna.

Vid yttertemp över noll grader C, ska man 10W-50. Under noll grader C ska man ha i 5W-40.

Efter att ha kollat på temperatur-områdena vardera oljorna omfattar kan jag konstatera att det inte spelar någon större roll vilken av dem man väljer.

10W-50 har tempområde från ca -15 till 40 grader C medan 5W-40 funkar från -25 till 30 grader.
Min poäng är att om det inte skiljer mer än så, kan man lika gärna ta den oljan med minst skillnad mellan kall och varm viskositet, då dessa enl interwebben slits mindre, dvs de är tåligare.

Enl samma resonemang är en rak singelolja mest tålig, och skulle antagligen funka bra för både viffrar och österrikiska järn under de svenska somrarna, om man gör varmkörningen lite försiktigt. :)

20W-50-oljorna gör att motorn slamrar mindre.
Hade det i min första hoj, en BMW R100RS, som led av konstant skrammel från stötstängerna och kamvipporna, samt att den läckte mindre från topplockspackningarna med en tjock olja. :mrgreen:
I bilen kör jag på 5W-40 (inte longlife eftersom jag föredrar longlife-motor hellre än longlife-olja). Hojen vill jag ha lite tjockare olja i med bättre bärighet (80-talare med känsliga kammar - notera att filmstyrka och bärighet inte är samma sak).

Du säger att 10W-50 har tempområde från ca. -15 till 40 grader C och 5W-40 från ca. -25 till 30 grader C. Det kan nog äga sin riktighet. Vad 0W-30 eller 0W-40 klarar vet jag inte, men det lär vara lägre än -25, kanske -35.

Däremot har jag funderat som lite vv vad dom har för olja i vesslorna som dom kör med på Antarktis där det kan bli närmare -100? :popcorn
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#32 Inlägg av blacken »

Däremot har jag funderat som lite vv vad dom har för olja i vesslorna som dom kör med på Antarktis där det kan bli närmare -100?
Förr så tappade dom ur oljan ur motorerna direkt efter stopp och tog in den i värmen, för att fylla på vid start. Fast nu kanske dom har andra lösningar hur hålla oljan flytande.
gör rent antingen med motortvättsolja
Man kan använda sig av diesel för att rengöra en geggig knota, ur med gammal "öl", i med några liter diesel och låt knoten gå obelastad på yttepytte över tomgång, en 5-15 minuter. Man kan få skölja rent med en tunn olja några gånger efteråt samt byta oljefiltret några gånger..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#33 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
gör rent antingen med motortvättsolja
Man kan använda sig av diesel för att rengöra en geggig knota, ur med gammal "öl", i med några liter diesel och låt knoten gå obelastad på yttepytte över tomgång, en 5-15 minuter. Man kan få skölja rent med en tunn olja några gånger efteråt samt byta oljefiltret några gånger..
Det där låter som lite rysk roulette för motorn i mina öron. Det låter som att tanka i avfettningsmedel (man kan ju använda diesel till det) och starta :shock:

Jag skulle nog inte göra det på min spis, varken hojen eller bilen. Motortvättsolja häller man ju på den gamla oljan för det är ju bara 2-3 dec.
Däremot en gammal Volvo B18 skulle det nog inte vara nåt problem med, dom går det ju i stort sett inte att ta kål på, tro mig, jag vet, jag har försökt. Här följer en anekdot:

Mitt första chaffisjobb var på en budfirma som hade gamla otroligt risiga duttar med B18. Det var iofs rätt bra lack på dom, men det var som att ha en borstad gris.

Vid ett tillfälle säger chefen: "Jag köper nya bilar när duttarna pajar".
Och jag lovar att vi försökte... :twisted:
Vid ett tillfälle var jag ute i Saltis och motorvägen dit är ju lite bergochdalbana. Så i brantaste nerförsbacken på vägen tillbaka kom jag i fullt på 4:an och tänkte "nu ska du dö din jävel", stoppar i 2:an släpper kopplingen och ger fullt igen.
Det lät som om ventiler, vippor och stötstänger var på väg upp genom huven, mitt motoröra skrek att så här får man inte göra med en motor, men det sket jag i och nere i dalen gick jag upp till 3:an och 4:an igen.
Resultatet: Inte dog den inte, nej skiten gick bättre för då hade jag ju sotat ur den :huvet

Den glödtände ju rätt bra också, så ibland när jag gick upp med ett skubb så lämnade den puttrade gående baklänges med bara handbromsen i. Jodå, den stog fortfarande och puttra, hoppa och studsa när jag kom tillbaka. Men det var bara att starta åt rätt håll och åka vidare, den dog inte av det heller. Jag vet inte vad som hände med dom sen, men dom var kvar när jag bytte jobb.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#34 Inlägg av blacken »

Det där låter som lite rysk roulette för motorn i mina öron. Det låter som att tanka i avfettningsmedel (man kan ju använda diesel till det) och starta
Se det så här, hur tror du att dieselpumparna får sin smörjning? trots att dom jobbar med "hyfsat" höga tryck?
Diesel smörjer åsså. Det är en gammal "dunderkur" från fordomdags när man skulle rengöra spisen. Fast det var då man byggde riktiga motorer som tålde en del och inga f""""sfrökenwannabemotormojänger som idag puttrar runt ute på vägarna. :lol: Kanske dock icke att rekommendera till en hojmotor med oljekoppling,lamellerna kanske inte tål diesel.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#35 Inlägg av M@rtini »

RhINO skrev:10w40 och 5w40 bör ha samma övre temperaturområde Adrian.
Själv funderar jag på om man kan köra med 10w50 i viffern trots att manulen säger 10w30 eller 10w40... Jag tycker inte om olja...
Tror anledningen till att Honda först rekommenderade 10w40, och sedan 10w30 var att en tunnare olja ger mindre motstånd i motorn och därmed lägre förbrukning. Kör själv själv med Castol 10w50 helsyntet sen flera år, och har aldrig haft några problem. Onödigt dyrt tycker nog en del, men funkar och känns bra för mig. :fakta
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#36 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Själv funderar jag på om man kan köra med 10w50 i viffern trots att manulen säger 10w30 eller 10w40... Jag tycker inte om olja...
Jag har kört med 10W-50 i viffrarna, mestadels under högsommarmånaderna vid bankörning (och pendlingen...), för att få lite mindre motorslammer.
Inga problem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#37 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Vad jag har fattat ska man inte köra på den oljan. Man häller i startar, låter gå på tomgång 15-30 minuter, byter olja, kör (vet inte hur länge), byter olja igen och sen ska det funka.

Troligen innehåller motortvättsoljan höga halter av av olje-, koks- och gegglösande medel.
Intressant! Ska nog testa och se om detta kan fixa det mindre kopplingssläpandet jag har på alphojen.
Tyrannosaurus skrev:Du säger att 10W-50 har tempområde från ca. -15 till 40 grader C och 5W-40 från ca. -25 till 30 grader C. Det kan nog äga sin riktighet. Vad 0W-30 eller 0W-40 klarar vet jag inte, men det lär vara lägre än -25, kanske -35.
Tog det ur minnet. Temperaturerna är ungefärliga!

Tyrannosaurus skrev:Däremot har jag funderat som lite vv vad dom har för olja i vesslorna som dom kör med på Antarktis där det kan bli närmare -100? :popcorn
0W edyl, samt doppvärmare i oljesumpen samt motorvärmare i övrigt har jag hört.
Att tappa ur oljan, värma den och sen hälla i igen i motorn kommer att spräcka motorblocket.
Har läst om såna bravader på Kristallrallyt. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#38 Inlägg av blacken »

Att tappa ur oljan, värma den och sen hälla i igen i motorn kommer att spräcka motorblocket.
Förr så gjorde man det på dom platserna. Man måste åsså förvärma lite. annars så blir det inte så bra.
Du glömmer att folk har använt sig av motorer i dom krokarna i snart 100 år och för väldigt länge sedan så fanns det inga moderniteter som idag. Utan hederligt bondförnuft och genuin kunskap om material och motorer var det som gällde och fungerade då. :fakta
Själv funderar jag på om man kan köra med 10w50 i viffern trots att manulen säger 10w30 eller 10w40
Visst går det, speciellt när det är varmtsomattanute Men en "downside" med att köra på tjockare olja är att oljepump och dess drivning kan ta stryk i långa loppet, för den måste jobba hårt för att kämpa mot diametern på oljekanaler som är dimensionerade för en lättflyktigare olja. Man tappar lite effekt pga det, fast inte så mycket någon häst eller två, runt där..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#39 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Förr så gjorde man det på dom platserna. Man måste åsså förvärma lite. annars så blir det inte så bra.
Du glömmer att folk har använt sig av motorer i dom krokarna i snart 100 år och för väldigt länge sedan så fanns det inga moderniteter som idag. Utan hederligt bondförnuft och genuin kunskap om material och motorer var det som gällde och fungerade då. :fakta
Lite sidospår. Igen... :roll:
Läste på samma ställe om killen som tog det säkra före det osäkra och skulle förvärma motorblocket med ett primuskök, varvid hojen brann upp...


Visst går det, speciellt när det är varmtsomattanute Men en "downside" med att köra på tjockare olja är att oljepump och dess drivning kan ta stryk i långa loppet, för den måste jobba hårt för att kämpa mot diametern på oljekanaler som är dimensionerade för en lättflyktigare olja. Man tappar lite effekt pga det, fast inte så mycket någon häst eller två, runt där..
För i bästa fall 500 mil per säsong är risken minimal med 50-oljan. Tycker jag.
Är andra saker som kommer att gå åt pipan innan det. Typ volregulatorn eller så.

Hästen man tappar återfår man när man smort kedjan ordentligt. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#40 Inlägg av blacken »

Lite sidospår. Igen... :roll:
Läste på samma ställe om killen som tog det säkra före det osäkra och skulle förvärma motorblocket med ett primuskök, varvid hojen brann upp...
Ännu mer sidospår, För "några" år sedan när man var ung och vacker, och vintrarna var värda namnet, så fick jag när det var riktigt kallt ute, ta bort luftburken på min Taunus V6 och hälla i en "skvätt" sås i insuget, tända på den och in och starta bilen snabbt som attan. En granne vart nyfiken och stoppade in korken över insuget just som jag vred om startnyckeln, och v6:an sin vana trogen skickade iväg en dubbelflamma ca: 2-3 meter upp i luften, just där min kära granne hade placerat sitt konterfej :lol: Sedan dess gick han aldrig i närheten av mina bilar när min huv var uppe. :lol: :lol:
Hästen man tappar återfår man när man smort kedjan ordentligt.
Måste tyvärr göra dig en motsägelse där den effektförlusten får man, oavsett om man så dränker kedjan i olja.
Och viffern har en kedjetransmission till oljepumpen som tar mera stryk än en kuggdriven dito.

Ja,ja, jag vet, tjatmoster :btt
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#41 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Måste tyvärr göra dig en motsägelse där den effektförlusten får man, oavsett om man så dränker kedjan i olja.
Och viffern har en kedjetransmission till oljepumpen som tar mera stryk än en kuggdriven dito.
Turbo-Andersson i Upplands-Väsby påstod det iaf, när han bänkade svartviffern.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#42 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Måste tyvärr göra dig en motsägelse där den effektförlusten får man, oavsett om man så dränker kedjan i olja.
Och viffern har en kedjetransmission till oljepumpen som tar mera stryk än en kuggdriven dito.
Turbo-Andersson i Upplands-Väsby påstod det iaf, när han bänkade svartviffern.
Ett ganska så korkat yttrande, han utgår ifrån att alla som häller i tjockare olja har osmorda kedjor och han skiter i vad fysiken eller realiten säger, Men lite enklare förklarat, har du en pump som är kapabel till en viss volym vid ett visst varvtal, Kopplar den till ett rörsystem med en specifik, ej variabel diameter. Om man då vill ha samma flöde genom det med olika viskositeter så krävs det mer effekt på det som driver pumpen vid tröga vätskor, samt det krävs mindre effekt av pumpens drivmotor med lättflyktigare vätskor. Det kan aldrig ändras på hur mycket man än smörjer en kedja.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#43 Inlägg av adrian_vg »

Vet inte om det kom fram ordentligt, men jag menade drivkedjan till bakhjulet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#44 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Däremot har jag funderat som lite vv vad dom har för olja i vesslorna som dom kör med på Antarktis där det kan bli närmare -100? :popcorn
0W edyl, samt doppvärmare i oljesumpen samt motorvärmare i övrigt har jag hört.
Att tappa ur oljan, värma den och sen hälla i igen i motorn kommer att spräcka motorblocket.
Har läst om såna bravader på Kristallrallyt. :-)
Kristallrallyt är för amatörer, de som är riktiga proffs kör på Primusträffen, där campar dom. Mellan dessa två ligger Frostskadeträffen i början av december. Det är nog Sveriges "värsta" träff. Ovanstående träffar är i Norge.
adrian_vg skrev:Lite sidospår. Igen... :roll:
Läste på samma ställe om killen som tog det säkra före det osäkra och skulle förvärma motorblocket med ett primuskök, varvid hojen brann upp...
Varifrån tror du att Primusträffen har fått sitt namn? Det var väl 60- eller 70-talet som folk värmde sina gamla pannkakor tickadunk-maskiner med Primusköket för att få dom att gå runt i kylan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Sönderdebatterade ämnet Motorolja

#45 Inlägg av RhINO »

Så nu är det påfyllt med biltemaolja i viffern (or er6:an). Inget märkligt kopplingbeteende på den milen jag körde för att tanka dem innan vinterställningen iaf.
Satans helvete vad oljefiltret sitter korkat på viffern f.ö. Var ruskigt sugen på att nita en japansk ingenjör idag... De där *¤#%#% clipsgrejerna till kåpan är också underhållande... hur fan sätter man tillbaks dem?

Så nu har jag svurit lite, hoppas jag fick dit filtret tillräckligt hårt bara.

Skriv svar