Sida 1 av 2
Köpa koppling - tips på var?
Postat: ons dec 28, 2016 09:10
av petjo46
Dags att byta koppling inför vårens premiärtur och nu undrar jag om någon här inne på forumet har något tips på bra köp?
Frågade min lokala verkstad och han tyckte jag skulle köpa den via eBay och sedan fixar han bytet. Att köpa orginaldelar skulle bli svindyrt och skulle han köpa dem och montera så skulle det också kosta skjortan.
Hittade detta efter snabb googling:
http://www.ebay.com/itm/Barnett-Complet ... 1294085116
Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: ons dec 28, 2016 10:11
av adrian_vg
Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: ons dec 28, 2016 17:11
av blacken
Den byter man själv pissenkelt
https://www.youtube.com/watch?v=CvtZLfAdnK4 Men se till att du får med nya mellanlägg eller "stålplattorna" som dom åsså kallas. Att peta dit dom gamla kan bli till problem med funktion och hållbarhet för lamellerna..
Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: ons dec 28, 2016 18:43
av Mister
blacken skrev:Men se till att du får med nya mellanlägg eller "stålplattorna" som dom åsså kallas. Att peta dit dom gamla kan bli till problem med funktion och hållbarhet för lamellerna..
Det där köper jag inte. Byta stålringarna är rätt onödigt att byta. Sällan dessa tar stryk. Däremot är fjädrar förbrukningsvara. Glöm inte ny kåppackning bara.

Byta lameller är enkelt. Finns guide också på forumet.
Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: ons dec 28, 2016 18:47
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Den byter man själv pissenkelt
https://www.youtube.com/watch?v=CvtZLfAdnK4 Men se till att du får med nya mellanlägg eller "stålplattorna" som dom åsså kallas. Att peta dit dom gamla kan bli till problem med funktion och hållbarhet för lamellerna..
Om stålskivorna är rena och fina och inte skeva så finns det ingen anledning att köpa nya.
Tips 1: Lägg dom på en glasskiva för att kolla skevhet. Det finns en service-limit i verkstadshandboken.
Tips 2: Om stålskivorna är ok vad det gäller skevhet men skitiga så kan man glasblästra dom. Betydligt billigare än att köpa nya.
Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: ons dec 28, 2016 23:00
av blacken
Sällan dessa tar stryk.
Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.
Köpa koppling - tips på var?
Postat: ons dec 28, 2016 23:43
av Mister
blacken skrev: Sällan dessa tar stryk.
Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.
Bytt på några hojar efter 5000+ mil. Testat stålskivorna och har inte haft fel på dem och har kört glatt vidare. Du får gärna komma med exempel på motsatsen

Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: tor dec 29, 2016 00:07
av blacken
Mister skrev:blacken skrev: Sällan dessa tar stryk.
Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.
Bytt på några hojar efter 5000+ mil. Testat stålskivorna och har inte haft fel på
Dem och har kört glatt vidare. Du får gärna komma med exempel på motsatsen

Som sagt det beror på, men har haft det på några av mina GSX:er och min förra vfr, samt efter ca: 6 års botaniserade i olika lådor på lagret på gamla "hjulet" så kunde man se med jämna mellanrum brända och skeva skivor här och var.
Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: tor dec 29, 2016 00:17
av Mister
blacken skrev:Mister skrev:blacken skrev:
Mjaeee, det är helt beroende hur länga dom har gått och hur dom har körts, inget ovanligt med skadade mellanlägg vid häftig körning, hur hela kan dom vara dom efter runt 5000-10000 mil relativt "inspirerad" körning? Har dom körts av en nybörjare tidigare med mycket slir? eller gått med en gasputte i stan? osv,osv.
Bytt på några hojar efter 5000+ mil. Testat stålskivorna och har inte haft fel på
Dem och har kört glatt vidare. Du får gärna komma med exempel på motsatsen

Som sagt det beror på, men har haft det på några av mina GSX:er och min förra vfr, samt efter ca: 6 års botaniserade i olika lådor på lagret på gamla "hjulet" så kunde man se med jämna mellanrum brända och skeva skivor här och var.
Att de bli blånade är naturligt.

Jag vill gärna se en skev skiva då det inte händer så ofta och jag har inte råkat ur för det eller de jag meckar med heller. Ta gärna nått foto för jag ärt faktiskt uppriktigt nyfiken.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: tor dec 29, 2016 00:45
av blacken
Att de bli blånade är naturligt.

Jag vill gärna se en skev skiva då det inte händer så ofta och jag har inte råkat ur för det eller de jag meckar med heller. Ta gärna nått foto för jag ärt faktiskt uppriktigt nyfiken.
Det ska jag göra om tillfälle gives, men en stålbit som börjar att bli blå, håller på eller har tappat sin härdning, brända/skeva hade jag på min vfr och två av mina GSX:r, har även observerat på bekantas järnhästar under årens lopp att ibland så var skivorna brända eller skeva som hade gått långt och hårt, så nog finns det skadade skivor i detta land. Men man kan ju göra som storödlan säger, kolla dom på en glasskiva och se..
Måste bara få fråga "ärt"?
Sorry, men det var "öppet mål" som det heter 
Köpa koppling - tips på var?
Postat: tor dec 29, 2016 11:59
av Mister
T sitter nära r. Därav ärt när man skriv är. Och jag tror också du har råkat ut för något sällsynt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: fre dec 30, 2016 04:03
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Men man kan ju göra som storödlan säger, kolla dom på en glasskiva och se.
Kort tillägg: det behöver inte nödvändigtvis vara en glasskiva, det räcker med ett bord eller annan yta som man vet är slät. Sen mäter man enligt verkstadshandboken men bladmått under för att kolla skevheten. Om dom däremot är så skeva så dom ligger och gungar så kan man skicka dom direkt utan mätning.
Det finns även en service-limit på lamellskivornas tjocklek som man kan mäta med skjutmått. Men det kan finnas andra anledningar till slirande koppling som t.ex. att man har kört på "fel" olja eller för klena fjädrar vilket var ett vanligt problem på 70- och 80-talet, speciellt om man började vässa lite.
En intressant grej är att jag har solfjäder i kopplingen. Fördelen är att det blir jämnare tryck och behöver jag hårdare koppling så lägger man bara dit en skiva till.
Nackdelen är att det kan vara lite mer svårmeckat. Det är alltså inte mer grejer, utan istället för att man skruvar in fjädrarna en och en så sitter den med samma centrummutter som kopplingen, så det kan kanske vara lite pussel att få allt på plats samtidigt. Men jag vet inte säkert för jag har ännu aldrig haft isär den - har inte behövt.
Men den är maffig med stor diameter, större än både lillSabren (lillödlan) och VF1000. Det är i det stora hela en välkonstruerad motor, synd bara att dom klantade till det med kammarna. Shimsade ventiler och riktiga kamöverfall hade varit betydligt bättre. Jag har faktiskt kollat om jag skulle kunna byta till VF1000R:s toppar som har riktiga kamöverfall eftersom den har kuggdrivning. Men det passar tyvärr inte alls.
Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: sön aug 13, 2017 13:53
av vroom
Någon av er som råkat starta på tvåans vxl i tron att man lagt i ettan? Inte minst..hur mår kopplingen efter en sån manöver?
Skulle ner på en avtagsväg och växlade ner från 4an utan att släppa kopplingen emellan. Neutrallampans sken trodde jag redan flimrat till och i uppförslutet upp på huvudled släpptes saakta kopplingen vid lagom gas runt 1999varv..hmm va segt det drog iväg..tills jag kom på.. slir på tvåan faan

gick nån sekund innan jag greppat läget.
Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: sön aug 13, 2017 14:04
av adrian_vg
Jag slirar en hel del när jag kryper fram efter att ha fastnat i bilköer.
Har hittills inte märkt av nåt problem.
Ser inte varför det skulle bli problem med kopplingen.
Re: Köpa koppling - tips på var?
Postat: sön aug 13, 2017 14:27
av vroom
adrian_vg skrev:Jag slirar en hel i när jag kryper fram efter att ha fastnat i bilköer.
Har hittills inte märkt av nåt problem.
Ser inte varför det skulle bli problem med kopplingen.
Fast från stillastående i motlut på högre vxl? Blir xtra ansträngande för lameller o skivor med dessa faktorer oavsett hojmärke.