Vilka däck ska jag ha?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vilka däck ska jag ha?

#46 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:en guide till däckbyte
Om den där inte redan är upplagd i mekavdelningen hoppas jag att någon vänlig admin fixar det... :headbang
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Vilka däck ska jag ha?

#47 Inlägg av lappen »

Skäms som en hund som inte bytte däcket själv när jag fått en sån grym guide :oops: Men tidsbrist och billigt omslag (225: ink balansering) gjorde att jag vek ned mig och åkte till lokala däckgubben. Ha visade sig vara en riktig fena på mc-däck och drog medans arbetet pågick, en massa anekdoter om sin Blackbird och massa annat hojrelaterat :D
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska jag ha?

#48 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:en guide till däckbyte
Om den där inte redan är upplagd i mekavdelningen hoppas jag att någon vänlig admin fixar det... :headbang
Så pass?
Ha inga bilder, men kan antagligen fixa till i vår, när bakdäcket nog ska bytas.
lappen skrev:Skäms som en hund som inte bytte däcket själv när jag fått en sån grym guide :oops: Men tidsbrist och billigt omslag (225: ink balansering) gjorde att jag vek ned mig och åkte till lokala däckgubben. Ha visade sig vara en riktig fena på mc-däck och drog medans arbetet pågick, en massa anekdoter om sin Blackbird och massa annat hojrelaterat :D
Inget att skämmas förr. Några anekdoter och runtomkring är väl värt besväret.
Tidsbrist är ett bra skäl att kränga på verkstad.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Vilka däck ska jag ha?

#49 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:en guide till däckbyte
Om den där inte redan är upplagd i mekavdelningen hoppas jag att någon vänlig admin fixar det... :headbang
Så pass?
Ha inga bilder, men kan antagligen fixa till i vår, när bakdäcket nog ska bytas.
Kan bara hålla med. Bilder är ju trevligt, men behövs inte när man kan uttrycka sig i skrift...
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska jag ha?

#50 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Kan bara hålla med. Bilder är ju trevligt, men behövs inte när man kan uttrycka sig i skrift...
Det förstås. Men innehållet blir lättare att till sig med bilder. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Vilka däck ska jag ha?

#51 Inlägg av vroom »

Mitt senaste framdäcksbyte kom bara halvvägs. Lämnade in skiten för 300pix.
Vill man köra själv hittade jag No-Mar däckbytarprylar som verkar waybetter än temas ..https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... Svj1Mq7hYZ

Valde samma märke som sist så det matchar bakdäcket. Bridgestone Battlax T30 F som jag gillar skarpt. Otroligt fäste i väggrepp på torr väg och man behåller kontrollen när det släpper bak. Nu har mitt bakdäck rullat ca 500mil men ser inte nämnvärt slitet ut. Jag tror att man sliter ut fram och bak samtidigt på detta märke. Köpte från dackonline.se.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska jag ha?

#52 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:Mitt senaste framdäcksbyte kom bara halvvägs. Lämnade in skiten för 300pix.
Vill man köra själv hittade jag No-Mar däckbytarprylar som verkar waybetter än temas ..https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... Svj1Mq7hYZ

Vad hände?

Senast jag bytte bakdäck på den orange maskinen satt däcket fastvulkat i bakfälgen. Slet i några timmar med både däckjärn och Biltemas däckmaskin utan att få av det sabla däcket från kanten.
Gav upp till slut, upptäckte kort därefter att däckcontainerfolket ett stenkast från mig fortfarande hade öppet kl 21 på kvällen, slängde hjul, nya däcket och mig själv i fruns bil och pep iväg som en oljad blixt.
Däcket avkrängt i ett nafs och nytt monterat på tio minuter blankt. Kostade runt 300 kr, men det var det fasen värt just där, just då!

Vet inte hur vanligt det är att bakdäcket vulkar fast i fälgen.
Det är iaf enda gången det hänt mig. :huvet
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Vilka däck ska jag ha?

#53 Inlägg av vroom »

adrian_vg skrev:
vroom skrev:Mitt senaste framdäcksbyte kom bara halvvägs. Lämnade in skiten för 300pix.
Vill man köra själv hittade jag No-Mar däckbytarprylar som verkar waybetter än temas ..https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... Svj1Mq7hYZ

Vad hände?

Senast jag bytte bakdäck på den orange maskinen satt däcket fastvulkat i bakfälgen. Slet i några timmar med både däckjärn och Biltemas däckmaskin utan att få av det sabla däcket från kanten.
Gav upp till slut, upptäckte kort därefter att däckcontainerfolket ett stenkast från mig fortfarande hade öppet kl 21 på kvällen, slängde hjul, nya däcket och mig själv i fruns bil och pep iväg som en oljad blixt.
Däcket avkrängt i ett nafs och nytt monterat på tio minuter blankt. Kostade runt 300 kr, men det var det fasen värt just där, just då!

Vet inte hur vanligt det är att bakdäcket vulkar fast i fälgen.
Det är iaf enda gången det hänt mig. :huvet
Det blodtryckshöjande momentet att försöka kränga över nya däcket över fälgkanten var det som hände. Att kränga AV det gamla är relativt lätt medelst tillgängliga avkrängargrejsimojs. Bara ta det lugnt och trycka ner successivt flera varv med däckmaskinen. Kanske lite fastvulkat har det blivit av silikonfettet.
Just avsaknaden av en hjälpande hand är nog för de flesta skälet till att First Stop anlitas.
Det blev drygt 1100 mil på framdäcket, rätt bra ändå med inspirerad körning. Då är det knappt en mm kvar av mönsterdjupet i mitten.
Bakdäcket har jag inte vågat mig på utan har lämnat in hittills.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska jag ha?

#54 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:[Det blodtryckshöjande momentet att försöka kränga över nya däcket över fälgkanten var det som hände. Att kränga AV det gamla är relativt lätt medelst tillgängliga avkrängargrejsimojs. Bara ta det lugnt och trycka ner successivt flera varv med däckmaskinen. Kanske lite fastvulkat har det blivit av silikonfettet.
Just avsaknaden av en hjälpande hand är nog för de flesta skälet till att First Stop anlitas.
Silikonfett? Är inte helt med där.
Varifrån kom det?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Vilka däck ska jag ha?

#55 Inlägg av vroom »

adrian_vg skrev:
Silikonfett? Är inte helt med där.
Varifrån kom det?
Det finns på Biltema. Använde sånt istället för krängarpasta, lika halt och drygt men är kanske fel användningsområde?
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vilka däck ska jag ha?

#56 Inlägg av blacken »

Kanske lite fastvulkat har det blivit av silikonfettet.
Anledningen till att däcken "fastnar" är att på fälgen så är det ett litet dike/fördjupning mot fälgkanten och det är där för att säkerställa tätningen för däcket, samma sak finns även på bilfälgar, det är det/den som sulan fastnar i när man ska ha den skiten. Och det är den kontraptionen som gör att det smäller av bara den, vid monteringen när däckkanten åker ner i fördjupningen/"diket". Visst efter ett tag så "bränner" däcket fast lite granna i den.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska jag ha?

#57 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:
adrian_vg skrev:
Silikonfett? Är inte helt med där.
Varifrån kom det?
Det finns på Biltema. Använde sånt istället för krängarpasta, lika halt och drygt men är kanske fel användningsområde?
Kanske inte helt rätt användningsområde.
Silikonfett dunstar inte bort som däckpasta eller diskmedel och vatten gör, och kan kanske göra att däcket snurrar på fälgen.

Jag skulle iaf inte använda silikonfett för att lättare få på eller av däcket. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Vilka däck ska jag ha?

#58 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:
vroom skrev:
adrian_vg skrev:
Silikonfett? Är inte helt med där.
Varifrån kom det?
Det finns på Biltema. Använde sånt istället för krängarpasta, lika halt och drygt men är kanske fel användningsområde?
Kanske inte helt rätt användningsområde.
Silikonfett dunstar inte bort som däckpasta eller diskmedel och vatten gör, och kan kanske göra att däcket snurrar på fälgen.

Jag skulle iaf inte använda silikonfett för att lättare få på eller av däcket. :-)
Tänker precis det samma, att smörja ytan som ska hålla däcket på plats i fälgen verkar vådligt. Han som kränger MC-däck åt mig har ett speciellt limmande smörjmedel när han kränger MC-däck
Det smörjer i blött tillstånd men härdar sedan och "limmar" däcket på plats så det inte kan snurra på fälgen. Jag får alltid uppmaningen att jag inte ska köra på det nya däcket inom en timme.
Om du satt silikonfett på däcket, Vroom, gör en liten markering på däcket mitt för ventilen. Ut o gasa, kolla sedan om markeringen fortfarande är mitt för ventilen. Är det framdäck vi snackar gör samma men en feteinbromsning i stället.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Vilka däck ska jag ha?

#59 Inlägg av RhINO »

adrian_vg skrev:
vroom skrev:
adrian_vg skrev:
Silikonfett? Är inte helt med där.
Varifrån kom det?
Det finns på Biltema. Använde sånt istället för krängarpasta, lika halt och drygt men är kanske fel användningsområde?
Kanske inte helt rätt användningsområde.
Silikonfett dunstar inte bort som däckpasta eller diskmedel och vatten gör, och kan kanske göra att däcket snurrar på fälgen.

Jag skulle iaf inte använda silikonfett för att lättare få på eller av däcket. :-)
Du kunde inte hålla dig helt borta ändå? :D

/R

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska jag ha?

#60 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Du kunde inte hålla dig helt borta ändå? :D

/R
Njae, inte för en säkerhetsgrej. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar