Scheisse....batteriet dog :(

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#31 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:
adrian_vg skrev::shock:
Joo...det såg inte så roligt ut, att det alls fungerat är ju ett mysterium... :roll:

Nåja, nu på morgonen laddade den 14.6V, vid gaspådrag sjönk det till ca 14,1V. Dragit fram två kablar för att snabbt kunna mäta laddning utan att behöva ta av sadeln, så man kommer väl att vara lite nojig nu ett tag...vill helst slippa uppleva detta igen...
vägkant.jpg
Jag har råkat ut för nåt liknande med en viss österrikisk motorcykel vars inte ska nämnas... :huvet
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#32 Inlägg av lappen »

Litet info inlägg...hemma nu igen, mätte på tomgång och vid 5000rpm. Ingen större skillnad. Ca 14.8-14.9V utan belastning. Med halvljus ca 14.6V. Med allt påslaget, helljus, handtagsvärmare, blinkers och bromsljus fortfarande 13.9V :)

Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#33 Inlägg av Tyrannosaurus »

lappen skrev:Klippte helt sonika bort dem helt, fasiken hur de såg ut!

Helt rätt.
Lödde sedan så gott jag kunde ihop kablarna (är rätt kass på det och hade för klent lödjärn), värmde på krympslang (ett riktigt gissel då den krympte av värmen från lösningen) och tejpade sedan ihop paketet.
Konstigt att regulator och stator går om det ser ut så på fler hojar? - Inte!
Det är just därför man ska förlänga kablarna för att slippa värma krympslangarna när man löder. Klent lödjärn förresten... Det ska inte behöva värmas så mycket på så tunna kablar.
Kom sedan på att det kanske inte var så smart om det alstras värme vid lödningen...? Kanske skall öppna upp det?
Om det är en bra lödning med bra kontakt så ska det inte alstra nån värme alls. Men visst kan du ta bort tejpen och kanske sätta ihop kablarna med buntband istället. Det har jag gjort.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#34 Inlägg av lappen »

Tyrannosaurus skrev:
Lödde sedan så gott jag kunde ihop kablarna (är rätt kass på det och hade för klent lödjärn), värmde på krympslang (ett riktigt gissel då den krympte av värmen från lösningen) och tejpade sedan ihop paketet.
Klent lödjärn förresten... Det ska inte behöva värmas så mycket på så tunna kablar.
Så kanske det är, men detta var ett sånt litet tunt finlirerilödjärn...hände fasiken inte mycket. Men, det verkar ju ha funkat hyffsat. Skall göra om det till hösten, skall ändå riva ned kåporna...de behöver tillsyn :oops:
Tyrannosaurus skrev:
Kom sedan på att det kanske inte var så smart om det alstras värme vid lödningen...? Kanske skall öppna upp det?
Om det är en bra lödning med bra kontakt så ska det inte alstra nån värme alls. Men visst kan du ta bort tejpen och kanske sätta ihop kablarna med buntband istället. Det har jag gjort.
Will do too. :)
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar