Scheisse....batteriet dog :(

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Scheisse....batteriet dog :(

#1 Inlägg av lappen »

Batteriet tvärdog !? Körde hemifrån imorse och skulle bara stanna till lite snabbt i en affär. När jag kommer ut och skall köra iväg är batteriet i princip tomt, orkar inte dra runt startmotorn.

Marken lutade lite nedåt, så I med en växel och rulla igång, gick bra [WHITE SMILING FACE]️

När jag kom fram till jobbet var det samma, bara klickade till men drog inte runt. Vad har hänt tro? Svårt att svara på såklart men...

Batteriet kaputt? Kan det bara tvärdö? Handlaren (Honda) satte i nytt innan jag hämtade förra våren...

Laddningen lagt av?

Skall givetvis mäta när /om jag kommit hem. Vad skall det ladda? 13V?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

lappen skrev:Batteriet kaputt? Kan det bara tvärdö? Handlaren (Honda) satte i nytt innan jag hämtade förra våren...

Laddningen lagt av?

Skall givetvis mäta när /om jag kommit hem. Vad skall det ladda? 13V?
Batterier brukar inte tvärdö, utan tappar orken lite mer sakta. Men som du säger, har laddningen lagt av så töms det snabbt.

Ja, 13-14V brukar vara det vanliga. Men ladda upp batteriet med en laddare (t.ex. CTEK) innan du mäter annars får du fel värden.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#3 Inlägg av lappen »

Tyrannosaurus skrev:Batterier brukar inte tvärdö, utan tappar orken lite mer sakta. Men som du säger, har laddningen lagt av så töms det snabbt.

Ja, 13-14V brukar vara det vanliga. Men ladda upp batteriet med en laddare (t.ex. CTEK) innan du mäter annars får du fel värden.
Nej, det är ju min erfarenhet också, men den består ju bara av bilbatterier... :oops:

Skall testa att ladda upp det.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

lappen skrev:
Tyrannosaurus skrev:Batterier brukar inte tvärdö, utan tappar orken lite mer sakta. Men som du säger, har laddningen lagt av så töms det snabbt.

Ja, 13-14V brukar vara det vanliga. Men ladda upp batteriet med en laddare (t.ex. CTEK) innan du mäter annars får du fel värden.
Nej, det är ju min erfarenhet också, men den består ju bara av bilbatterier... :oops:

Skall testa att ladda upp det.
Hojbatterier reagerar ungefär likadant, men har lägre kapacitet och tål mindre stryk. Av samma anledning laddar de också ur snabbare, å andra sidan har bilar betydligt mer som drar ström.

En liten anekdot på tal om det sista.
Stod ute och snackade med några polare. Dåvarande tjejen frös och ville ha bilnyckeln för att sätta sig i bilen och få lite värme. Jag utgick ifrån att hon skulle starta motorn, men nädå, på med tändningen och på med skinkgrillen på högsta. När tändningen slås på så går även ACC:n igång automatiskt och elbakrutan om det är under +3, vilket det var, iofs inte halvljuset men elvärmen är nog det som drar mest ström i en bil. Man märker ju t.o.m. när motorn är igång och man slår på en sån förbrukare att tomgången sjunker en aning i någon sekund innan generatorn tar i och det spelar ingen roll hur friskt batteriet är.

Så när vi hade snackat klart ca. 15-20 minuter senare var batteriet färdigt. "Jag tyckte att lamporna började fladdra lite", säger tjejen :tuttar "morr!" :evil
Som tur var hade polarn kablar med sig.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#5 Inlägg av lappen »

Hojen hemma nu :) Bra med Bilsport & MC [THUMBS UP SIGN]

Startade den med bärgarens starthjälp, den startade på en gång. Laddar dock bar 10-11 volt och dog direkt jag slog på helljuset.

Nu är batteriet på laddning, men är det laddrelät (finns väl ingen generator)?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

lappen skrev:Startade den med bärgarens starthjälp, den startade på en gång. Laddar dock bar 10-11 volt och dog direkt jag slog på helljuset.
Om den bara ger 10-11V när motorn är igång och inte tål när man slår på lyset så är nog tyvärr risken att laddningen är rökt.
Nu är batteriet på laddning, men är det laddrelät (finns väl ingen generator)?
Nej, men en alternator, kollar här viewtopic.php?f=3&t=5388&start=15 (de två nedersta posterna, min och den ovanför).
I princip kan man säga att en alternator är en slags generator utan inbyggd likriktare. Laddningsreläet eller regulatorn är en kombinerad likriktare och relä som alltså ligger utanför alternatorn/generatorn.

Anledningen till att man bygger så på många hojar är för att spara plats eftersom en riktig generator är en klump. En alternator är istället en platt grej som man kan montera på vevaxeltappen utan att den sticker ut för mycket och innehåller bara en stator och magneter. Den är alltså i sig helt oreglerad och mosar bara på växelström så mycket den orkar, sen är det regulatorn (sitter under soffan) som tar han om regleringen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#7 Inlägg av lappen »

Kan man på nåt sätt kolla om det är statorn/alternatorn eller laddrelä/regulator? Utan att dela motorn..?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#8 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:Kan man på nåt sätt kolla om det är statorn/alternatorn eller laddrelä/regulator? Utan att dela motorn..?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Jepp, sök på tre gula sladdar på forumet. :)

Frågan har ställts åtskilliga gånger. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#9 Inlägg av lappen »

Hittade en bra länk för det :) Nästa fråga är på vilken sida de gula sladdarna sitter? Då mina kåpor till stora delar sitter ihop med gaffatejp hade det varit bra att veta vilken sida som skall ned :)

Laddar iaf ~12.5 med lyset avslaget och ~12.2 med halvljus på...
BildBild

Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#10 Inlägg av lappen »

Hittade en grunka under kåpan på höger sida under sadeln. Antar att detta är relät/regulator och det är de tre gula sladdar som sitter i kontaktstycket som ni menar? Bild

Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#11 Inlägg av lappen »

Hittade i en annan tråd att statorn skall sitta på vänster sida (på en 97a men antar samma på min 92) :)

Skickat från min F8331 via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#12 Inlägg av Mister »

Din bild visar regulatorn och sen sitter statorn på högra sidan. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#13 Inlägg av lappen »

Mister skrev:Din bild visar regulatorn och sen sitter statorn på högra sidan. :)
Det är högra sidan man ser..?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#14 Inlägg av Mister »

Tankevurpafel från mig. Vänstra sitter den om man ser hojen bakifrån. Alltså statorn och regulatorn på högra. :)Å
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Scheisse....batteriet dog :(

#15 Inlägg av adrian_vg »

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar