Sida 1 av 2

Köpa och byta drivpaket

Postat: fre jun 15, 2018 18:34
av Ralsbo
Har plockat isär kedjan och dreven på hojen då jag tyckte att det lät lite illa från kedjan när jag körde.
Någon föregående ägare har fuskat lite med detta i hojens tidigare liv.
Kedjelåset hade skurit ihop, knappt något kvar av stiften som håller ihop kedjan (Tur jag tog isär och kollade) samt framdrevet var tokslut. Tydligen har man bara bytt kedja och inte orkat/brytt sig om att byta framdrevet. Bakdrevet och övriga kedjan ser helt ok ut.
Nu till min fråga:
Var köper jag bäst och billigast ett nytt drivpaket där jag samtidigt vill gå ner en kugg på framdrevet?
Hittat många paket där det är orginaldrevningen men inget där jag kan byta ut framdrevet mot ett mindre.
Att en av bultarna till kåpan för framdrevet gick av tar jag inte upp här, för jag blir bara förbannad när jag tänker på det. :cAngry:

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: fre jun 15, 2018 18:36
av Tommy Gsson

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: lör jun 16, 2018 10:40
av Ralsbo
Lyckades som sagt att dra av en av bultarna till kåpan.
Bulten längst upp och så gick den av långt inne i hålet också så man inte kommer åt med borr och Helicoil.

Bild

Det bästa just nu är att ta bort styrtappen från kåpan och borra upp det hålet till 8,5 mm samt använda hålet till styrtappen i motorn till att gänga upp det till M8 gänga. Det blir en kortare gänga, men jag tror det ska hålla.

Bild

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: lör jun 16, 2018 13:46
av adrian_vg
Ralsbo skrev:Kedjelåset hade skurit ihop[...]
Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
57-0226-ek-520-standard-chain-master-link-clip-type-1-600x600.png
57-0226-ek-520-standard-chain-master-link-clip-type-1-600x600.png (111.87 KiB) Visad 12512 gånger

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: lör jun 16, 2018 13:52
av Ralsbo
adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:Kedjelåset hade skurit ihop[...]
Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
57-0226-ek-520-standard-chain-master-link-clip-type-1-600x600.png

Jodå. Ett sådant fast med söndertryckta o-ringar också.

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: lör jun 16, 2018 17:00
av adrian_vg
Ralsbo skrev:
adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:Kedjelåset hade skurit ihop[...]
Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
57-0226-ek-520-standard-chain-master-link-clip-type-1-600x600.png

Jodå. Ett sådant fast med söndertryckta o-ringar också.
:shock:

Som temporär åtgärd medan man tar sig till verkstad för ordentlig nitning om man inte har en egen nittång funkar det förstås, men som permanent lösning - nja...

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: sön jun 17, 2018 14:15
av Mister
adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:
adrian_vg skrev: Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
57-0226-ek-520-standard-chain-master-link-clip-type-1-600x600.png

Jodå. Ett sådant fast med söndertryckta o-ringar också.
:shock:

Som temporär åtgärd medan man tar sig till verkstad för ordentlig nitning om man inte har en egen nittång funkar det förstås, men som permanent lösning - nja...
Det är inte så stora sidokrafter i en väl fungerande kedja. Så det funkar alldeles utmärkt. Men inte när kedjan börja röra sig...när den är skuren t ex.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: sön jun 17, 2018 22:26
av lappen
adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:Kedjelåset hade skurit ihop[...]
Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
Kört med ett sånt i snart 1500 mil...fungerat klockrent...varför vore det problem? :roll:

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: mån jun 18, 2018 01:11
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:Jodå. Ett sådant fast med söndertryckta o-ringar också.
:shock:

Som temporär åtgärd medan man tar sig till verkstad för ordentlig nitning om man inte har en egen nittång funkar det förstås, men som permanent lösning - nja...
Jodå kedjelås håller fast både låsen och clipsen är numera betydligt kraftigare än det du visar på bilden. Det var långt tidigare som det ansågs att man inte kunde ha kedjelås på O-ringkedjor. Men däremot ska man alltid se till att montera clipset med U:et (alltså den stängda delen) i rotationsriktningen.
Kedja => clips )

Det finns även skruvkedjelås som pressas ihop, kolla längst ner på sidan viewtopic.php?f=6&t=5278&start=0
Du frågade om dom tidigare, typ fyra år sen (kolla sid 2) :wink:

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: mån jun 18, 2018 07:55
av adrian_vg
lappen skrev:
adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:Kedjelåset hade skurit ihop[...]
Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
Kört med ett sånt i snart 1500 mil...fungerat klockrent...varför vore det problem? :roll:
Traditionellt sett används klipsar på motorsvaga maskiner, typ under 30-40 hk.
Allt över använder vanligen nitade lås.

Har klips på min DRZ (400cc) och nitat på Hondan (650cc) och det andra märket vars namn inte ska nämnas (999cc).

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: mån jun 18, 2018 08:02
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Jodå kedjelås håller fast både låsen och clipsen är numera betydligt kraftigare än det du visar på bilden. Det var långt tidigare som det ansågs att man inte kunde ha kedjelås på O-ringkedjor. Men däremot ska man alltid se till att montera clipset med U:et (alltså den stängda delen) i rotationsriktningen.
Kedja => clips )

Det finns även skruvkedjelås som pressas ihop, kolla längst ner på sidan viewtopic.php?f=6&t=5278&start=0
Du frågade om dom tidigare, typ fyra år sen (kolla sid 2) :wink:
Det är möjligen en filosofisk fråga. Jag skulle personligen inte använda klipsar på något annat än tex min 30hk DRZ.
Dels för att 30 hk inte kräver ett starkt nitat lås, men även för att man inte vill släpa med sig ett nitverktyg ute i skogen och på grusvägarna. Skulle kedjan gå av kan jag på kort tid skarva det med ett till kedjelås och klips jag alltid har med.

Noterar på länken ovan att "Ja det är en synnerligen olustig känsla som infinner sig när clipset lossnar." och "Bakhjulet låste sig och kedjan låg som spagetti runt bakdrevet på cb400:an"
samt detta
"I den service manual för 90-96 jag har från Honda står "VARNING VFR750F använder nitad lås! Never attempt to use a chain with a clip-type master link"".

Fyra år sen fö. Mycket kedjesprej har flutit under bron sen dess. ;-)

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: sön jul 08, 2018 17:45
av Ralsbo
Nu är det i alla fall bytt.
Testade att köpa en kugge mindre i motorn. Fungerade bra tyckte jag när jag provkörde, men när jag pendlar till jobbet så tycker jag att den blev väl surrig och högvarvig så jag beställde ett 17 kuggars drev och bytte ut det.
Blir till att testa när jag åker till jobbet imorgon.

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: sön jul 08, 2018 18:19
av blacken
Kört med klips hela mitt liv och även med "motorstarka maskiner", aldrig haft något som helst dribbel, annat är dom gånger man har klantat sig vid montering av dom :fakta ..

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: sön jul 08, 2018 18:22
av blacken
Ralsbo skrev:Lyckades som sagt att dra av en av bultarna till kåpan.
Bulten längst upp och så gick den av långt inne i hålet också så man inte kommer åt med borr och Helicoil.

Bild

Det bästa just nu är att ta bort styrtappen från kåpan och borra upp det hålet till 8,5 mm samt använda hålet till styrtappen i motorn till att gänga upp det till M8 gänga. Det blir en kortare gänga, men jag tror det ska hålla.

Bild
Men frågan är behöver du verkligen den bulten? liasom det är ju inga större krafter som påverkar den annat än kopplingen, men som har hyfsade bultar som håller den på plats, Du kanske klarar dig att köra sommaren ut och ta den reparationen till vintern i stället?

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: sön jul 08, 2018 19:37
av Ralsbo
blacken skrev:Men frågan är behöver du verkligen den bulten? liasom det är ju inga större krafter som påverkar den annat än kopplingen, men som har hyfsade bultar som håller den på plats, Du kanske klarar dig att köra sommaren ut och ta den reparationen till vintern i stället?
Vet inte om den verkligen behövs, det är en riktigt lång M5 bult som ska sitta där uppe.
Men det var lätt gjort att gänga upp hålet till en M8, behövde inte ens borra upp det innan, så nu är det gjort.