Köpa och byta drivpaket

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Köpa och byta drivpaket

#1 Inlägg av Ralsbo »

Har plockat isär kedjan och dreven på hojen då jag tyckte att det lät lite illa från kedjan när jag körde.
Någon föregående ägare har fuskat lite med detta i hojens tidigare liv.
Kedjelåset hade skurit ihop, knappt något kvar av stiften som håller ihop kedjan (Tur jag tog isär och kollade) samt framdrevet var tokslut. Tydligen har man bara bytt kedja och inte orkat/brytt sig om att byta framdrevet. Bakdrevet och övriga kedjan ser helt ok ut.
Nu till min fråga:
Var köper jag bäst och billigast ett nytt drivpaket där jag samtidigt vill gå ner en kugg på framdrevet?
Hittat många paket där det är orginaldrevningen men inget där jag kan byta ut framdrevet mot ett mindre.
Att en av bultarna till kåpan för framdrevet gick av tar jag inte upp här, för jag blir bara förbannad när jag tänker på det. :cAngry:
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Köpa och byta drivpaket

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#3 Inlägg av Ralsbo »

Lyckades som sagt att dra av en av bultarna till kåpan.
Bulten längst upp och så gick den av långt inne i hålet också så man inte kommer åt med borr och Helicoil.

Bild

Det bästa just nu är att ta bort styrtappen från kåpan och borra upp det hålet till 8,5 mm samt använda hålet till styrtappen i motorn till att gänga upp det till M8 gänga. Det blir en kortare gänga, men jag tror det ska hålla.

Bild
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#4 Inlägg av adrian_vg »

Ralsbo skrev:Kedjelåset hade skurit ihop[...]
Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
57-0226-ek-520-standard-chain-master-link-clip-type-1-600x600.png
57-0226-ek-520-standard-chain-master-link-clip-type-1-600x600.png (111.87 KiB) Visad 12314 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#5 Inlägg av Ralsbo »

adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:Kedjelåset hade skurit ihop[...]
Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
57-0226-ek-520-standard-chain-master-link-clip-type-1-600x600.png

Jodå. Ett sådant fast med söndertryckta o-ringar också.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#6 Inlägg av adrian_vg »

Ralsbo skrev:
adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:Kedjelåset hade skurit ihop[...]
Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
57-0226-ek-520-standard-chain-master-link-clip-type-1-600x600.png

Jodå. Ett sådant fast med söndertryckta o-ringar också.
:shock:

Som temporär åtgärd medan man tar sig till verkstad för ordentlig nitning om man inte har en egen nittång funkar det förstås, men som permanent lösning - nja...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Köpa och byta drivpaket

#7 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:
adrian_vg skrev: Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
57-0226-ek-520-standard-chain-master-link-clip-type-1-600x600.png

Jodå. Ett sådant fast med söndertryckta o-ringar också.
:shock:

Som temporär åtgärd medan man tar sig till verkstad för ordentlig nitning om man inte har en egen nittång funkar det förstås, men som permanent lösning - nja...
Det är inte så stora sidokrafter i en väl fungerande kedja. Så det funkar alldeles utmärkt. Men inte när kedjan börja röra sig...när den är skuren t ex.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Köpa och byta drivpaket

#8 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:Kedjelåset hade skurit ihop[...]
Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
Kört med ett sånt i snart 1500 mil...fungerat klockrent...varför vore det problem? :roll:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:Jodå. Ett sådant fast med söndertryckta o-ringar också.
:shock:

Som temporär åtgärd medan man tar sig till verkstad för ordentlig nitning om man inte har en egen nittång funkar det förstås, men som permanent lösning - nja...
Jodå kedjelås håller fast både låsen och clipsen är numera betydligt kraftigare än det du visar på bilden. Det var långt tidigare som det ansågs att man inte kunde ha kedjelås på O-ringkedjor. Men däremot ska man alltid se till att montera clipset med U:et (alltså den stängda delen) i rotationsriktningen.
Kedja => clips )

Det finns även skruvkedjelås som pressas ihop, kolla längst ner på sidan viewtopic.php?f=6&t=5278&start=0
Du frågade om dom tidigare, typ fyra år sen (kolla sid 2) :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#10 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:
adrian_vg skrev:
Ralsbo skrev:Kedjelåset hade skurit ihop[...]
Kedjelås?
Inte ett sånt här väl?
Kört med ett sånt i snart 1500 mil...fungerat klockrent...varför vore det problem? :roll:
Traditionellt sett används klipsar på motorsvaga maskiner, typ under 30-40 hk.
Allt över använder vanligen nitade lås.

Har klips på min DRZ (400cc) och nitat på Hondan (650cc) och det andra märket vars namn inte ska nämnas (999cc).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jodå kedjelås håller fast både låsen och clipsen är numera betydligt kraftigare än det du visar på bilden. Det var långt tidigare som det ansågs att man inte kunde ha kedjelås på O-ringkedjor. Men däremot ska man alltid se till att montera clipset med U:et (alltså den stängda delen) i rotationsriktningen.
Kedja => clips )

Det finns även skruvkedjelås som pressas ihop, kolla längst ner på sidan viewtopic.php?f=6&t=5278&start=0
Du frågade om dom tidigare, typ fyra år sen (kolla sid 2) :wink:
Det är möjligen en filosofisk fråga. Jag skulle personligen inte använda klipsar på något annat än tex min 30hk DRZ.
Dels för att 30 hk inte kräver ett starkt nitat lås, men även för att man inte vill släpa med sig ett nitverktyg ute i skogen och på grusvägarna. Skulle kedjan gå av kan jag på kort tid skarva det med ett till kedjelås och klips jag alltid har med.

Noterar på länken ovan att "Ja det är en synnerligen olustig känsla som infinner sig när clipset lossnar." och "Bakhjulet låste sig och kedjan låg som spagetti runt bakdrevet på cb400:an"
samt detta
"I den service manual för 90-96 jag har från Honda står "VARNING VFR750F använder nitad lås! Never attempt to use a chain with a clip-type master link"".

Fyra år sen fö. Mycket kedjesprej har flutit under bron sen dess. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#12 Inlägg av Ralsbo »

Nu är det i alla fall bytt.
Testade att köpa en kugge mindre i motorn. Fungerade bra tyckte jag när jag provkörde, men när jag pendlar till jobbet så tycker jag att den blev väl surrig och högvarvig så jag beställde ett 17 kuggars drev och bytte ut det.
Blir till att testa när jag åker till jobbet imorgon.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa och byta drivpaket

#13 Inlägg av blacken »

Kört med klips hela mitt liv och även med "motorstarka maskiner", aldrig haft något som helst dribbel, annat är dom gånger man har klantat sig vid montering av dom :fakta ..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa och byta drivpaket

#14 Inlägg av blacken »

Ralsbo skrev:Lyckades som sagt att dra av en av bultarna till kåpan.
Bulten längst upp och så gick den av långt inne i hålet också så man inte kommer åt med borr och Helicoil.

Bild

Det bästa just nu är att ta bort styrtappen från kåpan och borra upp det hålet till 8,5 mm samt använda hålet till styrtappen i motorn till att gänga upp det till M8 gänga. Det blir en kortare gänga, men jag tror det ska hålla.

Bild
Men frågan är behöver du verkligen den bulten? liasom det är ju inga större krafter som påverkar den annat än kopplingen, men som har hyfsade bultar som håller den på plats, Du kanske klarar dig att köra sommaren ut och ta den reparationen till vintern i stället?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Köpa och byta drivpaket

#15 Inlägg av Ralsbo »

blacken skrev:Men frågan är behöver du verkligen den bulten? liasom det är ju inga större krafter som påverkar den annat än kopplingen, men som har hyfsade bultar som håller den på plats, Du kanske klarar dig att köra sommaren ut och ta den reparationen till vintern i stället?
Vet inte om den verkligen behövs, det är en riktigt lång M5 bult som ska sitta där uppe.
Men det var lätt gjort att gänga upp hålet till en M8, behövde inte ens borra upp det innan, så nu är det gjort.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Skriv svar