Sida 2 av 2

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: sön jul 08, 2018 23:01
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:"I den service manual för 90-96 jag har från Honda står "VARNING VFR750F använder nitad lås! Never attempt to use a chain with a clip-type master link"".
Kan tänka mig att det är för den amerikanska marknaden där tillverkaren kan bli stämda för miljoner.
Du ska veta vilka långa haranger det står i min bok om vad man absolut inte får göra "can cause serious injury" alternativt "forbidden by federal law".
Det är ju en USA-modell, så vem är förvånad? :roll: :lol:
blacken skrev:Kört med klips hela mitt liv och även med "motorstarka maskiner", aldrig haft något som helst dribbel, annat är dom gånger man har klantat sig vid montering av dom :fakta ..
Samma här, utom på min CB400F som jag köpte ny 1977. O-ringkedjor hade precis börjat komma ut på marknaden och då fanns det inga lås till dom.

F.ö. kommer jag ihåg att det var rätt många som smällde av sina kedjor med resultat att den slog in i motorn på CB750 som saknade sprängskydd vilket ledde till att folk fick riva motorn och lämna in den till Erlandsson på Bromma Flyg som svetsade aluminium.

Men dom som smällde kedjor körde till 99% på engelska Regina skitkedjor. Men dom var ju billiga :roll:

Det ledde till att DID tog bra en mycket talande reklambild med en lika talande text.
Bilden visade en kille som satt på huk bredvid sin hoj med en oljepöl under och såg lessen ut, några meter bakom hojen låg kedjan.
Texten under bilden: "He did not use DID, did you?"

"Yes, I did" och jag hade aldrig några såna problem trots att jag körde på hjulet ibland 8)

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: mån jul 09, 2018 18:26
av adrian_vg
blacken skrev:Kört med klips hela mitt liv och även med "motorstarka maskiner", aldrig haft något som helst dribbel, annat är dom gånger man har klantat sig vid montering av dom :fakta ..
Bytte kedja och drev på dirren idag. Blev nitat, för det var den sortens låslänk som följde med. Satt klips innan.
Var också inne på Biltema idag och köpte två låslänkar med klips att ha med på hojen. ;-)

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: tis jul 10, 2018 04:15
av vroom
Inte ens jag skulle nita även om hastighetsbegränsningar överskrids sporadiskt till en gräns där clipsändan tydligen öppnas av centrifugalkraftsvändningen på utgående drev. Gränsen går vid 120km/h..sen leks det blindbock med hinhåle

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: tis jul 10, 2018 10:48
av adrian_vg
vroom skrev:Inte ens jag skulle nita även om hastighetsbegränsningar överskrids sporadiskt till en gräns där clipsändan tydligen öppnas av centrifugalkraftsvändningen på utgående drev. Gränsen går vid 120km/h..sen leks det blindbock med hinhåle
Det är därför man gör på detta vis - också! ;-)

Bild från interwebben.
IMG_0378.jpg
IMG_0378.jpg (130.22 KiB) Visad 7932 gånger

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: tis jul 10, 2018 10:54
av blacken
vroom skrev:Inte ens jag skulle nita även om hastighetsbegränsningar överskrids sporadiskt till en gräns där clipsändan tydligen öppnas av centrifugalkraftsvändningen på utgående drev. Gränsen går vid 120km/h..sen leks det blindbock med hinhåle
Det får man se till vad fysiken och materialstyrkan tillåter, visst kan ena bakdelen av ett clipslås väldigt temporärt "öppna" lite sig i den tvära vändningen en kedja kan göra ibland. men endast en fjärdedel av låsets spärrfunktion rörs av det, dvs endast den yttre delen längst bak kan öppnas av centrifugalkraften, den inre delen och den främre kan ej flexa pga rotationsriktningen på kedjan som pressar hela inre delen av kedjelåset utåt.
Vad som kan dribbla är felaktig montering, pissig kvalite i materialet som clipslåset består utav, eller om man är född med otur.

Och man får bara köra i 120 max i detta land har jag för mig. Eller vill någon påskina att vi MC åkare ständigt bryter mot lagen i Svea Rike?
Så den orsaken/chansen till att man får ett kedjehaveri med clipslås (som är korrekt monterat) är ungefär lika stor som att vinna på Lotto, bli träffad av blixten, eller bli anfallen av en galen Aborre i badkaret, det kan hända, men hur troligt? En mera vanlig orsak till kedjehaveri är nog slarv och dålig skötsel/underhåll av kedja, använt kedja/drev/låsclips av "Kinakvalitet" sedan om den är nitad eller clipsad spelar ingen roll där.

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: tis jul 10, 2018 11:05
av blacken
Var också inne på Biltema idag och köpte två låslänkar med klips att ha med på hojen.
Aha, tjackar du dina clips på Feltema, så förstår jag din negativitet till dom. :lol:

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: tis jul 10, 2018 20:35
av M@rtini
Finns ju en enkel lösning om man nu upplever det här som ett problem, skaffa hoj med kardan. Sorry kunde inte låta bli. :wink: :tummenupp

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: tis jul 10, 2018 21:53
av blacken
M@rtini skrev:Finns ju en enkel lösning om man nu upplever det här som ett problem, skaffa hoj med kardan. Sorry kunde inte låta bli. :wink: :tummenupp
Shhh, säg det inte högt så att storödlan hör det. Men baske det bästa som sagts i denna tråd :tummenupp

Re: Köpa och byta drivpaket

Postat: tis jul 10, 2018 22:13
av Tyrannosaurus
blacken skrev:
M@rtini skrev:Finns ju en enkel lösning om man nu upplever det här som ett problem, skaffa hoj med kardan. Sorry kunde inte låta bli. :wink: :tummenupp
Shhh, säg det inte högt så att storödlan hör det. Men baske det bästa som sagts i denna tråd :tummenupp
:laugh