Vad tror ni besiktningen säger om detta däck?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#16 Inlägg av Conseal »

Såg den idag .. har inte tänkt på den bara.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#17 Inlägg av Alming »

Conseal skrev:
Göingen skrev:Bak på hojen ska sitta en röd reflex.
Vart ?
Spelar inte så stor roll vart, så länge den är väl synlig och sitter bak på motorcykeln.

Mao, ungefär samma krav som för reg-plåt, fast du behöver inte skyltbelysning till reflexen...
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Alming skrev:Spelar inte så stor roll vart, så länge den är väl synlig och sitter bak på motorcykeln.

Mao, ungefär samma krav som för reg-plåt, fast du behöver inte skyltbelysning till reflexen...
Det är faktiskt rätt intressant om skylten. Vad jag vet säger lagen att den ska sitta bak, vara synlig rakt bakifrån och ha belysning.

Det har ju varit en del gny om raceputtar som gillar att sätta skylten under bakskärmen. Men egentligen, om den är synlig rakt bakifrån, är ren (läsbar) och har belysning (hur svårt är det att montera in en liten skyltlampa under skärmen?) så borde varken besiktningen eller farbror rent juridisk kunna ha något att anmärka på, förutom lite allmänt grymtande :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

Vad tror ni besiktningen säger om detta däck?

#19 Inlägg av TheRocker »

Behöver också hjälp. Vad tror ni om detta? Hur kollar man?
ImageUploadedByTapatalk1370358474.493150.jpg
ImageUploadedByTapatalk1370358474.493150.jpg (58.02 KiB) Visad 9260 gånger
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Vad tror ni besiktningen säger om detta däck?

#20 Inlägg av Rydh »

Mönsterdjupet ska vara minst en millimeter på det mest slitna stället. I mitten har du inget mönster så där gäller att det inte får synas cordväv.
Ditt däck ser helt ok ut.

För att svara på Tyrannosaurus 6 år(!!) gamla inlägg så är problemet med skylt i hjulhuset att den hamnar i vinkel och därmed, oftast, blir svåravläst.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vad tror ni besiktningen säger om detta däck?

#21 Inlägg av tersan »

Rydh skrev:För att svara på Tyrannosaurus 6 år(!!) gamla inlägg så är problemet med skylt i hjulhuset att den hamnar i vinkel och därmed, oftast, blir svåravläst.
Jag har dessutom för mig att det finns nåt i regelverket som säger att den måste sitta bakom bakhjulets axel också.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

Vad tror ni besiktningen säger om detta däck?

#22 Inlägg av TheRocker »

På tal om skylt hade min plastbror gångjärn på nummerplåten på sin Ninja, med förklaringen att det var praktiskt när han ville köra fort och fälla upp nummerplåten i skärmen. Omoget och busigt, men ganska kul tycker jag ;-)
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

Vad tror ni besiktningen säger om detta däck?

#23 Inlägg av TheRocker »

Rydh skrev:Mönsterdjupet ska vara minst en millimeter på det mest slitna stället. I mitten har du inget mönster så där gäller att det inte får synas cordväv.
Ditt däck ser helt ok ut.

För att svara på Tyrannosaurus 6 år(!!) gamla inlägg så är problemet med skylt i hjulhuset att den hamnar i vinkel och därmed, oftast, blir svåravläst.
Tack för hjälpen!
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Vad tror ni besiktningen säger om detta däck?

#24 Inlägg av Rydh »

tersan skrev:
Rydh skrev:För att svara på Tyrannosaurus 6 år(!!) gamla inlägg så är problemet med skylt i hjulhuset att den hamnar i vinkel och därmed, oftast, blir svåravläst.
Jag har dessutom för mig att det finns nåt i regelverket som säger att den måste sitta bakom bakhjulets axel också.
Har också läst detta samt om något med vinkeln men hittar inget stöd för det i rättsfall (har inte letat jättemycket).
Det där med hjulhuset handlar om att skylten inte bara ska vara synlig rakt bakifrån utan även från ett lägenhetsfönster eller liknande. Antagligen har det där med hjulaxeln uppkommit av samma skäl, för att det annars blir svårt att läsa lite snett från andra sidan.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vad tror ni besiktningen säger om detta däck?

#25 Inlägg av tersan »

Rydh skrev:Har också läst detta samt om något med vinkeln men hittar inget stöd för det i rättsfall (har inte letat jättemycket).
Det är nog snarare i Fordonskungörelsen reglerna finns, men fy f-n för att läsa igenom alla paragrafer där (jag har gjort det i samband med bilombyggen...). :(
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Vad tror ni besiktningen säger om detta däck?

#26 Inlägg av Rydh »

tersan skrev:
Rydh skrev:Har också läst detta samt om något med vinkeln men hittar inget stöd för det i rättsfall (har inte letat jättemycket).
Det är nog snarare i Fordonskungörelsen reglerna finns, men fy f-n för att läsa igenom alla paragrafer där (jag har gjort det i samband med bilombyggen...). :(
Säkert. Sbp:s bibel ;-)
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad tror ni besiktningen säger om detta däck?

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

Rydh skrev:
tersan skrev:
Rydh skrev:För att svara på Tyrannosaurus 6 år(!!) gamla inlägg så är problemet med skylt i hjulhuset att den hamnar i vinkel och därmed, oftast, blir svåravläst.
Jag har dessutom för mig att det finns nåt i regelverket som säger att den måste sitta bakom bakhjulets axel också.
Har också läst detta samt om något med vinkeln men hittar inget stöd för det i rättsfall (har inte letat jättemycket).
Det där med hjulhuset handlar om att skylten inte bara ska vara synlig rakt bakifrån utan även från ett lägenhetsfönster eller liknande. Antagligen har det där med hjulaxeln uppkommit av samma skäl, för att det annars blir svårt att läsa lite snett från andra sidan.
Det där med "lägenhetsfönster" alternativt "gångbro" eller nåt har jag själv råkat ut för fast på bilen. Ska inte gå in på närmare anledning men det har med fotografering att göra :wink:

Hur som, jag fick ett halvt rätt i tingsrätten men eftersom det fanns en tidigare dom från en hovrätt med just snack om "lägenhetsfönster" mm. så var den prejudiserande. Jag vände mig till hovrätten med frågor för att specificera om t.ex. "lägenhetsfönstret" skulle vara på 1:a eller 10:e våningen varav det senare skulle kräva text på biltaket (typ utryckningsfordon) och kikare, men fick inget svar. Samma sak hos HD.

Men man är ju vanlig simpel lekman och kan inte alla lagar så först senare fick jag reda på att det finns något som heter serviceskyldigheten i 4-5 § förvaltningslagen som säger att myndigheter skyldiga att "så snart som möjligt" besvara frågor som rör dess verksamhetsområde.
Så jag funderar starkt på att dra det hela en vända till och kräva svar :twisted:
Men eftersom det kan leda till en skandal där 100-tals ska ha pengar tillbaka och miljonsatsningar blir värdelösa så är risken att myndigheterna/politikerna kommer försöka hitta på alla möjliga krumbukter för att ta sig ur det :evil:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar