Sida 1 av 2
					
				Biltemabatteri
				Postat: mån maj 21, 2007 11:48
				av Conseal
				Tjohejsan.
Nu när man då ska införskaffa ett nytt batteri så tänkte jag köra med biltemas batterier eftersom de trots märket har fått goda betyg.
Är det någon som har ett inknökat i en 99a som kan tala om vilket av batterihelvetena man ska ha ? Känns enklare än att mäta dimensioner osv.
Tjoflöjt sålänge 

 
			
					
				
				Postat: mån maj 21, 2007 14:36
				av Sälle
				Enligt Louis-katalogen ska batteriet till en -99-01 båge ha måtten B-150, H-130 och D-88. 12V 10AH
			 
			
					
				
				Postat: tis maj 22, 2007 19:36
				av Conseal
				Tackar, 
Innebär det att biltemas art. 80-818 12V 10Ah 151x133x87 4kg 419:-
borde vara motsvarigheten. Det är ett gelbatteri som kan monteras i 90graders vinkel.
Eller ska man ta 80-266 12V 10Ah 150x132x87 2,7Kg 309:- som kan 
lutas max 45grader och mao inte är ett gelbatteri.
Vet inte vad det är för lutningsvinkel där det sitter men det känns som att 45grader översigs i första bästa uppförsbacke.
Tips & råd ?
			 
			
					
				
				Postat: tis maj 22, 2007 22:08
				av Alming
				Conseal skrev:Tackar, 
Eller ska man ta 80-266 12V 10Ah 150x132x87 2,7Kg 309:- som kan 
lutas max 45grader och mao inte är ett gelbatteri.
Vet inte vad det är för lutningsvinkel där det sitter men det känns som att 45grader översigs i första bästa uppförsbacke.
Tips & råd ?
Då kan du ju inte ooouuuila!
 
			
					
				
				Postat: tis maj 22, 2007 22:18
				av JOS
				Jag har nästan nyligen slängt i ett biltemas art. 80-818 12V 10Ah 151x133x87 4kg 419:- . Detta fungerar ypperligt och du sparar nästan 500kr på det jämfört med att köpa ett från t ex. Duells! 

 
			
					
				
				Postat: tis maj 22, 2007 22:34
				av Conseal
				Alming skrev:Då kan du ju inte ooouuuila!
Kan jag ju inte iallfall  
 
 
JOS skrev:Jag har nästan nyligen slängt i ett biltemas art. 80-818 12V 10Ah 151x133x87 4kg 419:- . Detta fungerar ypperligt och du sparar nästan 500kr på det jämfört med att köpa ett från t ex. Duells!  
 
  
Kanoners .. då blire ett sådant .. kanske den startar lite smidigare  
 
 
man tackar och bockar
 
			
					
				
				Postat: fre maj 25, 2007 17:44
				av Swedan
				Kan rekomendera Mekonomens Exide.
Har för mig att jag gav ca 500 spännisar.
			 
			
					
				
				Postat: mån jun 04, 2007 20:45
				av JOS
				Blev det något biltema batteri? vilket det än blev hoppas den startar lätt nu!
			 
			
					
				
				Postat: mån jun 04, 2007 22:11
				av Conseal
				Den bestämde sig för att dö i morse igen .. men startar gör den .. himla ställande av klockan bara .. måste fan ta mig till tema snart. Ska bara så fort jag är ledig .. och sedan kom solen .. bävar för när jag ska byta framdäck .. blir ju utan hoj säkert en hel dag.
			 
			
					
				
				Postat: tis jun 26, 2007 11:59
				av Conseal
				Sent ska syndaren vakna .. inhandlade idag det omtalade biltemabatteriet och installerade .. det gamla batteriet var bra slitet trots att det uppmätte hyffsade värden.
Pluspolen var DUKTIGT oxiderad .. nu startar den finfint (än så länge) och jag hoppas att det håller i sig.
			 
			
					
				
				Postat: tis jun 26, 2007 12:14
				av Torque
				Blev det ett gel batteri?
			 
			
					
				
				Postat: tis jun 26, 2007 20:08
				av Conseal
				Japp det blev det.... va fan julafton idag (viker ut i offtopictråden)
			 
			
					
				
				Postat: fre jul 04, 2008 09:11
				av SmiledDiamond
				Conseal skrev:Tackar, 
Innebär det att biltemas art. 80-818 12V 10Ah 151x133x87 4kg 419:-
borde vara motsvarigheten. Det är ett gelbatteri som kan monteras i 90graders vinkel.
Eller ska man ta 80-266 12V 10Ah 150x132x87 2,7Kg 309:- som kan 
lutas max 45grader och mao inte är ett gelbatteri.
Vet inte vad det är för lutningsvinkel där det sitter men det känns som att 45grader översigs i första bästa uppförsbacke.
Tips & råd ?
Mitt tips betr batterier är att du tar med dig en voltmeter och kollar att det är >12,3V =50% i batteriet du tänker köpa. Det kan bli svårt att få det 100% annars. Jag köpte ett i våras hos Biltema (utan att mäta först) och det mättes senare upp till ca 9V. Varje 10-dels V i ett batteri är väsentligt betr dess kondition och fortsatta livslängd.För övrigt har jag inget emot deras batterier.Tvärtom.
 
			
					
				
				Postat: sön jul 06, 2008 20:20
				av Tyrannosaurus
				Om man vill veta mer om olika batterityper kan man gå in på 
http://www.ctek.com och läsa i deras batteriskola.
Men kanske inte blir sådär jättemycke klokare av det men det ger iaf vissa indikationer vad som är vad och vad som är skillnaden.
 
			
					
				
				Postat: sön aug 10, 2008 14:51
				av adrian_vg
				Glöm inte kolla datumet när Biltemarna fyllde på batteriet med syra. Det ska vara förhållandevis nyligen, iaf inte mer än än nån månad eller två. Ladda det också fullt innan installation.
Har en Ctek Safir90 (motsv CS3300 edyl) och den är helt suverän. Rekommenderas!