Typ av kedjelås vid byte av kedja?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Lt.Dan skrev:Har inte funderat så mycket över skillnaden mellan kardandrift och kedja, kardan känns ju lite "gubbigt" (förlåt uttrycket), bara glidare och BMW.
Hehe, eller Honda V65 :lol:
Det finns andra undantag också Yamaha V-Max, Kawasaki Z1300, Triumph Rocket III, Honda Valkyire. Manligare klunshojar får man nog leta efter.
En som jag däremot gillar skapt är Moto Guzzi MGS-01 Corsa. Men 200,000 för en hoj som inte ens har lyse, nja? En annan kardanhoj med hög "ballfaktor" är Laverda V6.
Så visst finns det grejer även om dom är svåra att få tag på :D
Det lär även vara svårt att wheela med en kardanhoj :wink:
Ne-e då. Fråga "Pop"-Olle Palmqvist (Motor Action). Det går jättebra att ouuuuueeeeeeela med Guldvingen, den är nästan gjord för det :lol: :lol: :lol:
Och det går lika bra att köra med hang-out och knäskarp också, även om det inte bara är knät som skrapar utan ALLT skapar :lol:
Men vad jag vet har han aldrig gått i backen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#17 Inlägg av Lt.Dan »

Guzzin var faktiskt rätt så nice :wink:

Men vad är det för "stag" ovanför svingen... pga kardan kanske ?

Bild
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Lt.Dan skrev:Guzzin var faktiskt rätt så nice :wink:

Men vad är det för "stag" ovanför svingen... pga kardan kanske ?
Exakt. Det är Telelever-staget som jag nämnde. Guzzi har ett annat namn på det, men funktionen är densamma.

En sån stog på mässan i vintras och jag var framme och drägglade lite :D
Lt.Dan skrev:
tedman skrev:
Lt.Dan skrev:Det lär även vara svårt att wheela med en kardanhoj :wink:
Apropå wheela med kardan....
Bild

8)
Äsch då, Photoshop :wink: :wink: :wink:
På tal om... Får jag presentera Arto Nyqvist, hojstuntningens fader som t.o.m. fick Evil Knievel att banga. Orsak...
Fax från Evil: Ska vi tävla vem som vågar hoppa över flest bussar?
Svar från Arto: Visst, ska vi sitta framlänges eller baklänges?
Inget svar :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=GMmPsfkuc0U
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#19 Inlägg av Lt.Dan »

Vill inte verka tråkig men stunthojar är sällan originaldrevade :cry:

Med rätt drevning så går det till och med att wheela med en Guldvinge ("Pop"-Olle ). Lite tungt...kanske :lol:

Men du har rätt, det går att "få upp" en kardanhoj, jag ger mig :wink:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

Lt.Dan skrev:Vill inte verka tråkig men stunthojar är sällan originaldrevade :cry:

Med rätt drevning så går det till och med att wheela med en Guldvinge ("Pop"-Olle ). Lite tungt...kanske :lol:
Eh? Hur "drevar man om" en kardan? :wink:

Ok, jag vet att det är några i USA som har "drevat om" V65:or genom att montera 750:s slutväxel som har lägre utväxling som passar direkt. Men det är ett ganska stort jobb och nerdrevningen blir bara några procent men man får ett mer användbart register istället för V65:s nästan löjligt höga utväxling. 6:an är 25% överväxlad och hojen skulle göra 300 vid 10,000 varv om den orkade varva ur (vilket den inte gör).
Å andra sidan skulle man troligen wobbla av även om den orkade, för ramen är inte gjord för sånt.

Däremot har du har helt rätt i att dagens stunthojar är nerdrevade (ganska rejält också) och har en massa extra stag och hjälpmedel som Arto Nyqvist troligen skulle kalla "fusk" :lol: Å andra sidan gör grabbarna stunts idag som Arto bara kunde drömma om. Men det är också lite viktskillnad (~150 kg) mellan en strippad sporthoj t.ex. CBR1000 ~170 kg och en Z1300 ~320 kg.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#21 Inlägg av tedman »

Uppvuxen i Mantorp som man är var det svårt att undvika se den gode Arto. Kände igen honom direkt, jeans, tshirt och träskor och sedan åka bakom, fast då hade han inte ens hjälm. :shock: :D
Det var show som hette duga på den tiden..

Skriv svar