Vägtips i Stockholm

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
blue

Vägtips i Stockholm

#1 Inlägg av blue »

Efter ännu en "eftermiddags promenad" på Bulten är jag SÅÅÅÅ less!
Orkar inte väja för knäpuckar längre och allmänna fartdårar. :evil:

Var åker man för en sväng på några mil efter jobbet?
Behöver för all del inte gå så långsamt, men gärna utan att bli på/överkörd av di store pöjkera

Kanske någon här sitter på en massa fina vägar med böljande svängar
och hyfsat tempo???
Alla tips emottages tacksamt!
Utgångspunkt Södra sidan stan.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Personligen föredrar jag Boge framför Bulten trots att jag också bor på södersidan.

Förvisso finns "di store pöjkerna" även där, men det går inte lika hysteriskt fort av den enkla anledningen att vägen är betydligt krokigare och har färre rakor än Bulten. Se upp för Transformatorböjen bara när man åker mot Vaxholm. Det är en höger som ligger helt öppet på ett fält med helt fri sikt och på avstånd ser det ut som om man kan köra hur fort som helst genom den. Men skenet bedrar, böjen slår knut på sig själv och är man inte med på det eller kommer för fort så hamnar man ofelbart ute i spenaten.

Väl framme i Vaxholm kan man sen i hamnbaren avnjuta en Göran Persson och en Bosse Ringholm :lol: (en tjock korv och en pucko).

Därefter kan man antingen åka tillbaka samma väg eller åka över med färjorna till Stenslätten via Rindö och ta vägen via Värmdö tillbaka till stan. Det här är nog den mest klassiska rundturen för hojåkarna i Stockholm. Den går även att förlänga genom att köra från Väsby och via Vallentuna.
På andra sidan i Gurra går den också att förlänga med en tur till Stavsnäs eller Ingarö Brygga.

Ett trevlig sommaröppet fik som kan rekommenderas rätt nära Stenslätten är Lillsved. Lite dyrt men väldigt trevlig miljö precis vid vattnet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

blue

#3 Inlägg av blue »

Tack för tipset!

Den svängen verkar vara ett bra alternativ.
Vet inte hur det kommer sig att jag aldrig provat Bogan, men trodde den var än värre än Bulten vad gäller fart/dårar.

Ser att solen skiner idag........ :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Sen kan man ju åka skanssundsvägen ta färjan över till mörkö .. (transportsträcka) sedan hölö->mölnbo->järna->södertälje.

Ska se om jag kan fixa en karta på den rutten jag menar.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

blue

#5 Inlägg av blue »

Var nog där neråt förra helgen.
Kunde inte sova och tog en morgontur vid sjusnåret till Nyköping för frukost. :D
Åkte över Nykvarn-Gnesta ner och Trosa-Skanssundet upp.
Väldigt fina vägar, även om den fram till Gnesta som svängde runt sig själv blev lite utmattande i längden.
Skönt att åka tidigt på morgonen, innan trafiken sätter igång.

Kanske bara ska åka om kvällarna i den fantastiska svängen vid Botkyrka Hembygdsgård fram och tillbaka. Den är ju ändå min favoritsväng i vansinnestempo........ :twisted:

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#6 Inlägg av Qwerty »

Själv är jag ute och letar lite vägar med jämna mellanrum.
Boge är färdig åkt för mej detta år. Harry Haffa ville samtala lite med mej sist jag var där och det va inget vänligt samtal.

Så nu skiter jag i boge ett tag och koncentrerar mej på andra vägar. Skogarna Gottröra, Rimbo, Kårsta och Frösundavik där kan man ju åka en heldag utan att åka samma väg. Dock taskigt med fik och bullar om man nu är sån.
Annar så har jag inga stenhårda tips att ge på fina vägar med kurvor i orgier.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar