Sida 1 av 2

Tur i Norge

Postat: tor mar 26, 2009 01:03
av faceplant
Jag och sambon försöker få ihop till en mini-touring i juni i sommar.
Just nu lutar det åt Norge och jag har tagit fram nedastående resförslag och skulle gärna ta emot synpunkter och tips.

Resa till/från Norge försöker jag få så snabb som möjlig, dvs. jag kan tänka mig att ligga och pressa tråkig motorväg om det gör att det går snabbare.
Vi kommer att satsa på att bo i hytte och på hotell (där det inte finns hytter).

Stirra er inte blinda på antalet dagar eller de tider som är med, det är bara för att få en någorlunda känsla för hur många dagar vi behöver.

Här är i allafall rutten som den ser ut just nu:

Dag 1:
Stockholm - Trysil (6tim 57min)

Dag 2:
Trysil - Oppdal (4tim 12min)

Oppdal - Kristiansund (2tim 57min)

Dag 3:
Kristiansund - Trollstigen (3tim 8min)

Trollstigen - Geiranger (1tim 19min)

Geiranger - Stryn (1tim 45min)

Dag 4:
Stryn - Dragsvik (2tim 55min)

Dragsvik - Lærdal (2tim 26min)

Dag 5:
Lærdal - Lom (3tim 6min)

Lom - Lillehammer (2tim 40min)

Dag 6:
Lillehammer - Arvika (3tim 37min)

Arvika - Stockholm (4tim 44min)

För långa dagar? För korta dagar? Lagom långa dagar?
Vi har nog utrymme för att lägga på 1-2 dagar om det skulle behövas.

/faceplant

Postat: tor mar 26, 2009 08:46
av apex
Det verkar som en trevlig resa!

Man kan nog bekvämt åka 25 mil på en dag. 50 mil är jobbigt på en hoj.

Så om ni åker 10-15 mil så blir det lätt-lätt. :D

Det finns många häftiga vägar längre söderut, rakt ut mot Bergen. Hardangervidda m m.

Postat: tor mar 26, 2009 09:48
av Badget
Antar att det enbart är räknat på restiden. Kan vara värt att lägga in tankstopp och mat/fikaraster också. Tiden drar oftast iväg mer än man tror.

Postat: tor mar 26, 2009 10:12
av faceplant
Badget skrev:Antar att det enbart är räknat på restiden. Kan vara värt att lägga in tankstopp och mat/fikaraster också. Tiden drar oftast iväg mer än man tror.
Precis. Det är endast räknat på tid och jag har hittills inte tagit hänsyn till att det är hårnålskurvor på bergssträckorna. ;-)
Mat och fikapauser skall såsmåningom också in förstås.

Postat: tor mar 26, 2009 10:20
av Excalibur105
Bästa tipset jag kan ge är nog att ha ett mål, allt därutöver är bara plus. Man vet aldrig vad som händer med väder, hoj och hälsa. Har man då planerat in en massa saker så blir det till att göra nya planer hela tiden. Om det nu är trollstigen som gäller så sikta på att komma dit, kanske man gör någon avstickare på vägen, man kanske kör fel och upptäcker nya roliga vägar. Man kanske får sådan förbannad sadelsmak i arslet så man vill inte åka en meter just den dagen.
Men om ni kommer dit och sen kommer hem så har ni garanterat fått en upplevelse som varar länge.
Jag och tjejen gjorde den turen för två år sedan med nytaget körkort, tre dagar sammanlagt och ont i röven som bara den (inte med VFR'en)
Men det är ju tokfint att åka i Norge så det spelar ingen roll vart man hamnar, det är körupplevelser i hela landet.
Ju mindre du planerar desto mindre kan gå fel :D
Lycka till!!!

Postat: tor mar 26, 2009 10:23
av Brother Wolf
Låter som en mycket trevlig resa!

Själv har jag inga problem med att åka upp till morsan (54 mil enkel),
vägen från Sundsvall till Sollefteå är hur trevlig som helst,
mycket kurvor och vackra partier! :D

BW

Postat: tor mar 26, 2009 11:00
av faceplant
Tackar för tipsen hittills och fortsätt gärna kommentera!
Tror att jag har valt ganska bra vägar. (Om man vill se flera av dem "in action" kan man kika in på roadmc.com)

Det här blir första längre turen med egen hoj och det skulle nog vara bra att få tips om oumbärliga saker att ha med eller tänka på.
Självklart har jag läst en hel del på nätet och även de tips som finns att få från SMC, men det kanske är någon som har någon idé/pryl som verkligen är genial när man skall ut på längre tur?

/faceplant

Postat: tor mar 26, 2009 12:56
av Badget
Hur har du planerat in rutten? Eftersom det är så detaljerat har du gjort det med något program va?

Postat: tor mar 26, 2009 13:07
av faceplant
Badget skrev:Hur har du planerat in rutten? Eftersom det är så detaljerat har du gjort det med något program va?
Jag använde mig av Google maps där man gör en vägbeskrivning.
Lite pilligt, men jag har haft mycket nytta av detta tidigare för att göra enkla rutter. Gratis är gott! :wink:

Jag antar att det påminner lite om hur man gör en rutt i GPS program.

Postat: tor mar 26, 2009 13:26
av apex
Så här har jag åkt ungefär. Flera resor till Bergen. Åsså Nordkap o Lofoten.

Postat: tor mar 26, 2009 13:49
av faceplant
apex skrev:Så här har jag åkt ungefär. Flera resor till Bergen. Åsså Nordkap o Lofoten.
Ser oxå riktigt trevligt ut.
Tror att detta faktiskt var identiskt med en bilresa jag gjorde 1999! :-)

Postat: tor mar 26, 2009 15:27
av Conseal
apex skrev: 50 mil är jobbigt på en hoj.
.
Det är ju en VFR .. har sträckkört STHLM - Härnösand (med reservation för tankstopp) och detsamma tillbaks ... inga problem. Bara att ställa sig upp lite då och då ;)

Postat: tor mar 26, 2009 16:20
av apex
Conseal skrev:
apex skrev: 50 mil är jobbigt på en hoj.
.
Det är ju en VFR .. har sträckkört STHLM - Härnösand (med reservation för tankstopp) och detsamma tillbaks ... inga problem. Bara att ställa sig upp lite då och då ;)
Jaja... fast jag talar om långresor, på flera dagar. Inte när ni kör hem till mamma, med hemlängtan.... :wink:

Postat: tor mar 26, 2009 19:18
av Tommy Gsson
Gjorde ungefär den där resan för x antal år sen på min cb900f, sen kompletterade vi med att åka runt Danmark också efter att vi varit på Mantorp 2 dagar. Tog 8 dagar totalt ca 100mil om dagen, ska erkännas att vi turistade inte så mycket då det regnade i stort sett 50% av tiden varje dag. Inte så mycket träsmak i baken och sadeln motsvarar ungefär Vifferns :wink: Men man får väl tänka lite lite annorlunda när man har sin käresta bakpå, antar att det kan börja knystas lite dag 7 eller 8. :P

Postat: tor mar 26, 2009 19:25
av Tyrannosaurus
Verkar vara en trevlig tur som man skulle kunna kombinera med att hälsa på lite V4-folk i Norge.

Senast jag var i Norge började växellådan att strejka så det blev en kort kroktur bl.a. via Röros.
Det visade sig vara ett skitfel men ack så förargligt, som fixade sig själv efter några mil när vi hade kommit in i Sverige när brickan som låste pedalen sprack.
Fördelen är att jag nu vet hur man fixar det om det skulle hända igen.