Resa till Norge, tälta?

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Resa till Norge, tälta?

#1 Inlägg av moshh »

Har tänkt åka på en tur till Norge med tjejen någon gång i Juli men jag är minst sagt nybörjare när det kommer till långresor med hoj.

Jag vet inte exakt hur vi ska åka än men jag har sett mycket bilder och hört mycket om dom fina landskapen i mellersta Norge längs med "kusten" eller vad man ska säga.

Min största fundering är om det går att tälta? Rekommenderas det?
Jag är inte jätteinsatt på lagar om vart man får och inte får tälta men om man hittar nån fin gräsplätt smått avskild från vägen så borde det väl inte vara några problem?

Anledningen till att vi vill tälta är för att ska man bo på vandrarhem eller liknande måste man ju boka sådant i förväg vilket vi vill undvika eftersom jag inte har någon överhuvudtaget uppfattning om hur lång tid det tar att åka till olika platser samt att jag inte vill vara bunden till att vara vid en specifik plats vid en specifik tidpunkt.

Då kommer jag till min andra stora fundering. Duscha. Vart gör man det om man ska tälta? Finns det mycket rastplatser med dusch längs med dom vägarna? Känns lite unket om man inte ska duscha på hela resan.

Jag tror inte jag hittills har läst om någon som åkt på MC-resa med tält vilket känns lite tråkigt. Kanske blir det för struligt?
Jag vet inte, vad säger ni?

/Kara
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#2 Inlägg av HondaHasse »

Jag har snackat med min arbetskamrat som är invandrad från norge för många år sedan. Vad han kommer ihåg från sin barndom så var det ok att tälta om man frågade markägaren först. Han ska kolla med sin gamla mor senare idag hur det ligger till.
Ett alternativ är ju att ligga på camping när man känner att man vill ha en duch.
När åker du till Norge? Vi åker i bil 18 eller 19 juli. Ska åka trollstigen tänkte vi.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av moshh »

Hmm okej. Fast vi har ju ändå inte tänkt tälta på privat mark, skulle vi göra det så frågar vi förstås. Jo det var något sånt vi tänkte oss när det gällde att duscha, jag vet bara inte hur många sådana rastplatser/campingar det finns i dom områdena, om det ens finns överhuvudtaget.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#4 Inlägg av HondaHasse »

Här är en bra länk över campingplatser http://www.camping.no/

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#5 Inlägg av HondaHasse »

Allemansrätten finns i Norge också:
ALLEMANNSRETTEN
En meget tolerant, sjenerøs og tradisjonsrik rettighet i Norge, Sverige og Finland er allemannsretten, hvis maksime lyder: ikke forstyrr, ikke ødelegg og respekter husfreden.
Overalt i de nordiske landene settes allemannsretten høyt og holdes samvittighetsfullt i hevd av innbyggerne. Allemannsretten gir i prinsippet alle enkeltpersoner (men ikke grupper) rett til å bevege seg fritt på «allmenningene», altså på offentlig grunn, ved kysten, på strender, i statseide skoger, i fjellet og i utmark, forutsatt at mennesker og natur ikke blir forstyrret eller skadet.
Også utenlandske tilreisende nyter godt av allemannsretten. Imidlertid har utviklingen i de senere årene ført til at bil- og bobilturister ikke lenger kan benytte seg av denne rettigheten så lenge de er kjørende og ikke beveger seg til fots.
Naturligvis er det noen spilleregler man må forholde seg til, som f.eks. det strenge forbudet mot åpen ild i perioden mellom 15. april og 15. september. Ha respekt for fiskevann, jaktområder, vernede planter og fremfor alt, ta vare på naturen, spesielt lengst nord. Ellers er all motorisert ferdsel (terrenggående biler, motorsykler, bobiler etc.), men også sykling med offroadsykler i marka utenfor veier og stier prinsipielt ikke tillatt. Naturen i det høye nord reagerer meget ømfintlig på ødeleggelser, forstyrrelser eller forurensning. Regenereringsprosessen her går – hvis overhodet – meget langsomt.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#6 Inlägg av moshh »

Sjyst med campingsidan, den kommer nog komma till nytta. Då gör vi väl nog så att vi tältar på campingplatserna helt enkelt.

Är det någon som vet hur det är med tillgänglighet under juli månad?
Måste man t.ex. boka i förväg för en tältplats eller är det bara att åka dit?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

radiohead
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: fre aug 15, 2008 14:06
Ort: Stockhlm

#7 Inlägg av radiohead »

Jag och en kompis åkte hoj och campade i Norge för två år sedan och vi tältade alla nätter utom en då vi hade kört 12 timmar i ösregn - då blev den en stuga med torkmöjligheter!

Tror inte vi hittade en enda full campingplats vilket iofs inte betyder att det kan inträffa.. Dush o toalett finns ju som regel på campingplatserna vilket är en fördel men hade vi hittat en bra scenisk plats o campat i naturen hade även det fungerat. Det kan vara värt o nämna att campar man uppe vid glacierärerna så kan det vara *jäkligt* kallt, frös ganska bra där en natt i min sommarsovsäck...

Men Norge är ett kanonland för MC åkning, åtminstonde om man kan hålla sig borta från de riktigt stora vägarna. Vi körde ruttplanering i förväg bara för att kunna hålla oss till småvägar, kan rekomenderas. Polisens hastighetsböter är ju rätt höga så åker man på trafikerade vägar bör man nog inte ligga för mycket över - öch fartgränserna där är ju lägre än i sverige.
VFR 750 -96 & KTM 950 Adventure -05

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#8 Inlägg av moshh »

Jo det är ju dom fina småvägarna man är ute efter på en sådan resa. Det känns nästan som att alla vägarna där uppe bör vara väldigt fina men vad jag har hört så finns det "speciella" vägar man absolut inte får missa.
Finns det någon karta eller något liknande där dessa vägar är markerade så man kan planera in dom i resan?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
vfr801
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 24, 2008 19:16
Ort: Mora

#9 Inlägg av vfr801 »

http://www.visitnorway.com/se den här sidan kan vara till hjälp vid planeringen,den ger en rätt så bra bild/info av turistandet i Norge,kurviga vägar kommer Ni inte att sakna i Norge,det har naturen sett till...Geirangerfjorden och trollstigen är ju turistmagneter,men väl värt ett besök,det är väldans fint där,och Ålesund som ligger vid kusten är en fin stad,men naturen i dom trakterna på västkusten är överlag mkt fin och att hitta en tältplats på en camping är inga problem,det kan däremot vara svårare att hitta en ledig stuga i dom turisttätaste områdena mitt i säsongen om man kommer mot kvällningen,vilket kanske kan vara skönt att ta till om det skulle regna vilket det gör titt som tätt,duscha är förresten sällan gratis på Norska campingplateser,dom har oftast myntautomater för 5 el.10 kr.så det kan ju vara bra att ha en hög såna i fickan.
vfr 800 -02

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Mina erfarenheter

#10 Inlägg av JohanL »

Lämna tältet hemma där gör det mest nytta, för då får du plats med annat.
Norge är fullt av "hytter" små stugor typ frigebodar. Dessa är oftast mycket prisvärda att bo i. Speciallt om man är 4 eller 6 personer som kan dela. Vi var ett gäng på 8pers förra gången så det var mycket praktiskt. Oftast två stugor men någon gång även en stor stuga.

En annan fördel med att bo i "hytter" är maten. Då den är väldigt dyr i norge så är det en fördel för kostnaden om man lagar själv iaf. morgon och kväll i hytten. Där det finns enkla köksdelar. Typ kokplattor o dyligt eller bättre. Alltid någon möjlighet till dusch, ibland i stuga eller i service byggnader.

Givetvis bör man börja spana lite tidigare när man är efter de största stråken i högsäsong. Men det finns alltid något, det är bara att åka vidare en liten bit.

Michelin (www.viamichelin.com) kartan 711 Scandinavia rekomenderas. Bra kombiantion av klassning av vägar (veta vilka asfalt), turistplatser, kampingplatser, turistvägar, toppografi. Given i tankväskan. Möjligen i några fall hade jag gärna haft något komplement i stadsmiljöer.

Kör så små vägar du kan det är meningslöt att köra stora vägarna, tänk på att det tar relativt lång tid att ta sig fram i norge. I många fall en stäcka som verkar kort på kartan om den varit i sverge, kunde lätt ta tre gånger så lång tid. Vägkvaliteten är långt bättre än sverige så man behöver inte vara orolig för att köra småvägar, men visst finns det skador på vägar även i norge.

Vi hade väldigt olika hojtyper i gängen när vi åkte. Men vad gäller att packa kan jag inte annan än rekommendera ett par packväskor bak samt tankväska. Själv hade jag två givi bak, samt en tankväska. Detta var mer än nödvändigt i volym för mig själv. En bra praktisk aspekt. Det gick att låsa och ha packväskorna kvar på hojen vid stop under dagen. Det man behövde ta med sig hade man i tankväskan (med bärrem) som togs med som liten väska.

Så det är bara få tag på något sällskap så ni blir fler. Rekommenderar definitivt att vara mer än en MC. Det blir bara än roligare.
Lycka till !

/Johan

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#11 Inlägg av HondaHasse »

Är det någon som vet hur man sparar en rutt man lagt upp i Google Map?
Jag har lagt en rutt till Norge och nu vill jag spara den i "mina kartor", lyckas inte :(

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Skriv svar