Skånerunda 73-00002 Reseberättelse

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

Skånerunda 73-00002 Reseberättelse

#1 Inlägg av Robert »

Jag har påbörjat att utvärdera skånerundorna som finns på www.mctur.nu. Eftersom jag ställer så mycket dumma frågor på mektipssidan :oops: så kan jag kanske återgälda lite med att rapportera om mina testkörningar av olika rundor i skåne.

Först ut blev en 22 milsrunda med ref nummer 73-00002. Den är upplagd av en Christer Harrysson och ni hittar den här:

http://www.mctur.nu/turerna/20mil/73-00002.php

22 mil är en seriös utmaning som kräver att man förhandlar bort alla "måste" på hemmaplan. Här pratar vi en heldag.

08:30. Klockan ringer. Det är söndag, men jag vaknar med spritt i benen för det är ju mc-söndag :D .Det mesta var iordningställt kvällen innan. Lördagen var "vit" så jag är alert på vägarna. Fyra mackor, en termos kaffe och en färdigdryck. Kartor, talbok på CD, mobiltelefon, brillor, nödregnjacka, yup, allt verkar vara med.

09:15 Sitter på mc redo att starta mitt i ett sovande villaområde en söndag morgon med mitt dånande Vampire 4-1 system. Full choke, startar i ettan och rullar iväg sekunden efter motorn går igång på tomgång ut genom husen. Efter ett kort ”top-up” på macken tar jag vägen mot Hyllie vattentorn för att ansluta till ringvägen. På ringvägen stänger jag av choken och marchar försiktigt på mot min första hållpunkt Staffanstorp medan motortempen stiger.

09:30 Jag lämnar ringvägen vid IKEA i riktning mot Staffanstorp. Planen är att ansluta 22 milsrundan där den korsar just denna väg jag kör på. BINGO. Träff på första försöket. Jag kör vidare riktning Bjällerup. Turen bär vidare riktning mot det berömda Häckeberga och både natur och vägar samverkar helt fantastiskt. Det är en ren njutning än så länge. Högsta betyg verkligen.

Anvisningarna leder mig vidare och enligt kartan ska jag ta vänster vid en skylt i Blentarp. Första missen. Inte f-n fanns där någon skylt. Helt om. Tillbaka till Rögla och börja om. Jag nollställde trippmätaren och körde exakt vad det stod. Fel igen. Frustrationen växte något. Det var i alla fall rätt samhälle. Frågan var bara, var skulle jag köra vänster? Inget att göra. Dags att slå på charmen och fråga lokalbefolkningen. Efter tre fyra försök fann jag en mycket trevlig tjej som utbrast ”Ohhh, ja, här har vi många underbara mc-vägar”. Hon visste precis vad jag letade efter. Det visar sig att man ska ta sig till ett ställe som heter Stenberget.

Glad i kroppen att jag hittat rätt igen inser jag min dundernöt att jag glömde ju se vad det stod på skylten där jag skulle ta vänster. Men vad jag minns så ska man ta FÖRSTA vägen till vänster in i Blentarp, genom ett villaområde och ta vänster i första rondellen. Då är man rätt på det. Nåväl, mot Stenberget. Och snacka om damen hade rätt. Helt underbar väg och natur.

Talboks-skivorna avlöser varandra. Om ni inte har provat det innan så rekommenderar jag det. En god bok i öronen, natur i som doft och syn och hojen som spinner fint under dig. Total sinnes upplevelse. Hur om helst. Stenberget kommer och går och jag hajar till vid Harlösa. En skylt ”Utsiktsplats”. Det knorrar i magen och 2 plus 2 blir ju som sagt lika med fika-time. Det visar sig att det är en utsiktsplats med stor fin grusparkering med fina bänkar och bord. Mega-nice (som min dotter hade sagt). Samtidigt som jag sitter där börjar det regna försiktigt. Varmt kaffe med mackor under regnskyddande träd… 8) need I say more 8) …det var sjukt härligt.

Nåväl, regnet avtog lite och jag drog på mig regnjackan och körde iväg efter att ha toppt tanken igen på den lokala besninmacken. Nu extra försiktig körning med tanke på de hala vägarna. Då hände två saker. För det första så stämde inte skyltarna igen…trodde jag. Jag hade läst fel. När jag körde letade jag efter en skylt där det stod VÄSTERSTAD, när jag skulle leta efter LÖBERÖD. Efter att hade backat tillbaka igen (samma som jag gjorde innan) så var jag på rätt spår igen. Men då hände en riktigt kuslig sak. Vägarna är ju kurviga och smala. Det är ju hela poängen med mc-turer. Men som jag sa, det var halt så jag låg väl kanske i 60 på 70 väg. Bakom mig dyker det upp en lastbil. Fatta!! En j...vla lastbil och han ligger typ fem meter bakom mig. Jag har ingenstans att ta vägen. Gula blommor till höger och sädesfält till vänster. Ingen ficka att stanna. Vad gör jubelidioten då. HAN KÖR OM!!! :shock: . Det var max 10-20 cm mellan min backspegel och lastbilen på en krokig blöt väg. Jag släppte på gasen så han kom om fortare. Fortfarande chockad av vad han gjort blir jag helt perplex av vad som händer fem sekunder senare. Han vräker sig till vänster och tar av på en annan väg.

Varför i h…te kunde han inte vänta? Något omskakad märkte jag att min talbok behövde byta skiva så jag fick ett naturligt avbrott. Men oj vad skraj jag blev där. Vilken jubelidiot. :evil:

Ja, ja. Vägen gick vidare upp mot Hörby via Löberöd, Söderto och Norrto. Fina böljande vägar. Ett litet guldkorn är precis innan Hörby svänger vägen kraftigt 90 grader höger. Just där är det fantastisk utsikt över ringsjöarna. In i Hörby, genom och ut på andra sidan. Rakt in i nästa ”Wow-upplevelse”. Mycket fina vägar genom ett skogsparti minst lika fint som Häckeberga.

Men sen tycker jag att charmen liksom försvinner. Jag vet inte men det känns som transitvägar fram till Lund som inte direkt gav mycket. Och vips så var jag tillbaka där jag hade börjat. Klockan var cirka 17:00 så jag hade verkligen tagit god tid på mig.

Summering? Ja, jag skulle vilja säga att 75% av rundan var helt underbar. Mycket arbete nerlagt av turmakaren Christer Harrysson. Men som sagt en bit mellan typ Billinge och Lund så kunde man kanske leta upp andra vägar. Sedan så är det lite synd att behöva åka igen själva Lund. En alternativrutt runt Lund hade varit bättre.

Slutbetyg 4(+) av 5. Den når inte riktigt upp till fem pga halvbra vägval nära Lund och att den går igenom själva Lund men annars en riktigt bra heldagare! Men på det hela så rekommenderar jag den till er med varm hand. Om ni inte kör fel i Blentarp så är det en njutbar runda.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av joch »

Det låter ju som en riktigt trevlig dag! Förutom lastbilen då. :evil: Hoppas att hojen klarade sig utan stenskott och annat otyg.

Det låter ju i alla fall onekligen som att man har mycket roligare på hoj om man inte kör med GPS. :D

Den där sidan mctur.nu var ju inte helt fel. Undrar om de har planer att utöka det till resten av Sverige, men annars låter det ju som ett perfekt sommarprojekt för regniga dagar. :)

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#3 Inlägg av Robert »

joch skrev:Det låter ju som en riktigt trevlig dag! Förutom lastbilen då. :evil: Hoppas att hojen klarade sig utan stenskott och annat otyg.
Arrgghhh :shock: Stenskott....måste se över hojen ikväll...
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Slipsten
Donator 2009
Inlägg: 67
Blev medlem: fre mar 06, 2009 08:40
Ort: Teckomatorp (Skåne)

#4 Inlägg av Slipsten »

Låter som en bra o trevlig runda. Har kört delar av den men får nog ta o testa hela nån helgdag snart.
VFR800 VTEC -02

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#5 Inlägg av Robert »

Slipsten skrev:Låter som en bra o trevlig runda. Har kört delar av den men får nog ta o testa hela nån helgdag snart.
Absolut :D Mycket trevlig runda som sagt 8)
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Skriv svar