Punkteringsspray eller reparationssats
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ok, så en liten summering av erfarenheter:
1. Punkaspray. Inte speciellt bra. Tveksam tätning och ett jäkla kladd. Dock enkel att ha med och använda.
2. Lagningssats (pluggvarianten). Mer jobb, men det funkar och är mer permanent. Kräver dock pump.
Fler intryck, tips?
1. Punkaspray. Inte speciellt bra. Tveksam tätning och ett jäkla kladd. Dock enkel att ha med och använda.
2. Lagningssats (pluggvarianten). Mer jobb, men det funkar och är mer permanent. Kräver dock pump.
Fler intryck, tips?
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
* Köp nån sorts vägassistansservice eller bärgare som tar dig till en däckverkstad.faceplant skrev:Ok, så en liten summering av erfarenheter:
1. Punkaspray. Inte speciellt bra. Tveksam tätning och ett jäkla kladd. Dock enkel att ha med och använda.
2. Lagningssats (pluggvarianten). Mer jobb, men det funkar och är mer permanent. Kräver dock pump.
Fler intryck, tips?
* Ha med en innerslang, pump och däckjärn.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Körde sönder bakdäcket på grund av vägarbetsområde. Drygt en mil på bergkoss är inte rolig på en VFR. Hade inget större val då jag inte hade bensin nog att köra runt till en alternativ bensinmack. Om den fanns kvar... (norrlands inland)adrian_vg skrev: @JohanL: Off-topic, men jag är nyfiken på vad som hände din båge. Du nämner återställa, men det är ju bara däcket som skulle fixas, eller blev det nåt följdproblem?
Det var så fruktansvärt mycket rengöring efteråt. Hade det överallt, som om någon hade suttit med en sprayburk kontaktlim och kört vilt i alla riktingar utgående från navet. Det besvärliga var att jag hittade ingen tvättprodukt som kunde lösa medlet utan det var bara skrubba och riva lös bitar. Fick plocka lös massor med saker för att kunna rengöra ordentilgt. Även om det nu skulle ha tätat bättre än vad det gjorde i mitt fall så var arbete med att rengöra fälg och ta bort däcket ett kletigt och tragiskt arbete. Skadan som fanns på däcket vara bara ett litet skärhål kanske 1.5-2 mm lång.
Så länge man inte ska ut på någon form av "jorden-runt" äventyr med sin offroad mc. Kan jag inte förstå vad man ska med lagningsgrejer till.
Skaffa istället någon form av assistansförsäkring om ni nu har så väldigt stor oro för punktering.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det kan jag tänka mig...JohanL skrev:Körde sönder bakdäcket på grund av vägarbetsområde. Drygt en mil på bergkoss är inte rolig på en VFR. Hade inget större val då jag inte hade bensin nog att köra runt till en alternativ bensinmack. Om den fanns kvar... (norrlands inland)
Men den funkar bra på vanliga grusvägar för att vara en gathoj.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Donator 2010
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
- Ort: Arboga
Märkte för ca 1mån sedan att hojen ormade sig något i längre kurvor. Det märktes inget på däcket, men vid kontroll av lufttrycket visade det sig bara vara drygt 1kg! Farligt med andra ord! Jag hade en punkaspray med mig som jag använde efter att dragit ut spiken. Jag följde instruktionerna, och körde direkt efter påfyllning av sprayen. Har funkat bra efteråt. MEN: Har jag nu tråkigheter framför mig när jag ska till däckverksta´n? Har inte sett resultatet av sådan lagning tidigare.
En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Inte så mycket att orda om, det är ett jävla klet...vfrforever skrev:MEN: Har jag nu tråkigheter framför mig när jag ska till däckverksta´n? Har inte sett resultatet av sådan lagning tidigare.
Säg till däckskillen att du har punkaspray i så han vet innan har kränger av. Det mest trolliga svaret du får är ett förstående "usch då" eller liknande
Men det är bättre att säga till än att han får det som en "överraskning".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Men alltså... Stelnar inte kletet pga värmen efter ett tag, så att det blir som ett däck i däcket innanför? Det var så jag trodde att det funkade...Tyrannosaurus skrev:Inte så mycket att orda om, det är ett jävla klet...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Nejdå, skulle det stelna så skulle du få obalans i hjulet. Det är ofta någon gucka baserat på latexgummi som fyller igen hålet som välling.adrian_vg skrev:Men alltså... Stelnar inte kletet pga värmen efter ett tag, så att det blir som ett däck i däcket innanför? Det var så jag trodde att det funkade...Tyrannosaurus skrev:Inte så mycket att orda om, det är ett jävla klet...
Men Latex kan nog vara trevligt i andra sammanhang (fy på dig, Robert )
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
På flaskorna jag sett brukar det stå att man omedelbart ska köra en viss tid så att vätskan fördelar sig jämt i däcket. Trodde att det berodde på att vätskan stelnade till efter ett tag med värme, därav att man var tvungen att köra en viss tid så att kletet inte samlas på ett ställe bara.Tyrannosaurus skrev:Nejdå, skulle det stelna så skulle du få obalans i hjulet. Det är ofta någon gucka baserat på latexgummi som fyller igen hålet som välling.adrian_vg skrev:Men alltså... Stelnar inte kletet pga värmen efter ett tag, så att det blir som ett däck i däcket innanför? Det var så jag trodde att det funkade...Tyrannosaurus skrev:Inte så mycket att orda om, det är ett jävla klet...
Det här var iofs flaskor från början av 90-talet...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Donator 2010
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
- Ort: Arboga
Kom krypande med svansen mellan benen till "min" däckhandlare idag Men han talade INTE emot punkaspray! Han sa att det kräver noggrann rengöring av däcket om det ska lagas "på riktigt", allt som allt 300-400:- för en lagning.. ..Men han tyckte att om däcket håller luft var det inga problem att köra slut på det och hoppa över lagningen. Vätskan är vattenbaserad, innehållande gummigranulat på ca 0.1mm som följer med luften genom skadan och tätar. Så länge det finns vätska kvar består lagningen, och är det tätt försvinner inte vätskan. Han sa att hans kunder med entreprenadmaskiner använder punkaspray för att slippa ständinga punkteringar! Det känns som det är ett bra alternativ att ha med sig på hojen! (Ska ut och kolla om det är tätt nu..)
En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
På samma spår men OT. Plockade av Incafälgarna på fruns Saab igår och satte på de odubbade vinterdäcken innan vi kör den till skroten inom ett par dar. Insåg sen att två av däcken var lufttomma, man ska inte kunna klämma ihop med handen om däcket. Återstod att pumpa. Med en handpump. Fanken vad jobbigt det var...vfrforever skrev:Det känns som det är ett bra alternativ att ha med sig på hojen! (Ska ut och kolla om det är tätt nu..)
Punkasprej hade varit intressant där och då.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Donator 2010
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
- Ort: Arboga