Punkteringsspray eller reparationssats

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

Punkteringsspray eller reparationssats

#1 Inlägg av faceplant »

Inför kommande touring i Norge i sommar tänkte jag förstås se till så att jag har hjälpmedel ifall man skulle få punktering.
Jag har hittills inte råkat ut för detta och har dämed ingen erfarenhet av produkter/metoder för tillfällig lagning.

Jag skulle därför vilja ha lite tips och erfarenheter kring detta.

Ska jag satsa på punkteringsspray eller reparationssats för slanglösa däck?

Vilket fungerar bäst?
Är det någon som har info om en specifik produkt som fungerar?

Alla tips är välkomna!

/faceplant
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#2 Inlägg av Rerun »

Det finns olika skolor vad gäller åtgärder vid punka. En del tycker att punkaspray är kanon, några tycker att det är helt ok att laga, andra påstår att däck med punkaspray under vissa omständigheter kan explodera, och så finns de som säger att man aldrig ska laga mc-däck.

Jag har själv fått en punka lagad; en supertunn spik som gjort ett rent och minimalt hål, på ett däck som gått mindre än 5 mil. Det hålet lagades med "vulkplåster" från insidan - risken att det skulle lossa/strula var minimal. Hade hålet varit större (så att man skulle behöva plugga) skulle jag inte ha gett mig in på det. Mitt liv och hälsa är värt mer än ett par tusingar.

Personligen tycker jag att punkaspray kan vara ok, under vissa förutsättningar. Skulle undvika att köra fort och långt på det, och bara använda det som en nödlösning för att kunna köra till närmaste däckkrängare.

Men det är jag, det.

EDIT: Punkaspray är tyvärr ingen universallösning vid punka; om det fungerar eller ej beror bl.a. på vad för skada det är på däcket.
Senast redigerad av Rerun den ons jun 10, 2009 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#3 Inlägg av faceplant »

Rerun skrev:Skulle undvika att köra fort och långt på det, och bara använda det som en nödlösning för att kunna köra till närmaste däckkrängare.
Ja, håller med om detta!

Jag kanske skulle lagt till i mitt första inlägg att jag är av den åsikten att lagningen endast skulle vara en nödåtgärd för färd till närmsta däckverkstad...
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det är som Return säger, men det är också avsett för två olika saker.

Punkaspray går fort och är en nödlösning för att kunna ta sig till en däcksverkstad även om det går att köra längre sträckor på det vilket en polare gjorde i Tyskland vid ett tillfälle, men det är inte så lyckat.
Sen kan det tilläggas att däckhandlare hatar punkaspray eftersom det är ett jävla klet.

Reparationssats tar lite längre tid och är lite mer jobb, men det blir en mer permanent reparation. Men då måste man ha pump alternativt BMW:s sats som innehåller gaspatroner, men dom rekommenderar inte att man kör på den gasen utan att åka till närmaste mack, tömma däcket och fylla i luft.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Men då måste man ha pump alternativt BMW:s sats som innehåller gaspatroner, men dom rekommenderar inte att man kör på den gasen utan att åka till närmaste mack, tömma däcket och fylla i luft.
Är det koldioxid i BMW:s gaspatron?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#6 Inlägg av kennet »

Kan rekomendera repsatsen för slanglösa däck....har det på jobbet och funkar kanon på bildäck iallafall. Köpte en punkteringspray på biltema innan vi åkte till Norge som fick plats under sadeln som var just för mc för 50:- vet ej hur bra den är , har inte testat den ännu.
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2141
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#7 Inlägg av Tommy Gsson »

Kan rekommendera att inte göra som min arbetskamrat. Han har punkasprej i packväskan "nära" avgasröret, efter ett antal mil poffar det till rejält och dom felsöker hojen. "Felet" hittas i packväskan där allt innehåll är ihopklibbat med punkasprej :oops: .
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men då måste man ha pump alternativt BMW:s sats som innehåller gaspatroner, men dom rekommenderar inte att man kör på den gasen utan att åka till närmaste mack, tömma däcket och fylla i luft.
Är det koldioxid i BMW:s gaspatron?
(Då sabbar vi en tråd till med OT :lol: )
Ja troligen, tillsammans med kolsyra. Men det kan behövas lite global uppvärmning så jävla pisskallt som det är nu :P :lol:

Här är en till som tvivlar på dösnacket http://www.moderna-myter.se
Man kan kanske minska utsläpp av CO2 genom att hoppa över ärtsoppan på torsdag :wink: Frågan är bara vad vi ska göra av all vattenånga om utgör 99% av växthusgaserna?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Men då måste man ha pump alternativt BMW:s sats som innehåller gaspatroner, men dom rekommenderar inte att man kör på den gasen utan att åka till närmaste mack, tömma däcket och fylla i luft.
Är det koldioxid i BMW:s gaspatron?
(Då sabbar vi en tråd till med OT :lol: )
Det är väl on-topic det?? Frågan är ju varför BMW vill att man ska släppa ut gasen ur däcken och fylla på igen med "riktig" gas.
Tyrannosaurus skrev:Ja troligen, tillsammans med kolsyra. Men det kan behövas lite global uppvärmning så jävla pisskallt som det är nu :P
Kolsyra är ett lekmannauttryck och är samma sak som koldioxid. ;-) I tuben är "kolsyran" så hårt trycksatt att den är i vätskeform. När man släpper på trycket(...) blir den till gasform igen. Det är en sorts endoterm reaktion, värme tas frän omgivningen med resultatet att man behållaren blir kall.

Svaret på din fråga är alltså ja. Min följdfråga är därför, varför är inte koldioxid i däcken bra (iaf inte enl BMW)? Läcker den ut snabbare än "luft" edyl, typ kvävgas som en del rejsputtar har i däcken?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#10 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Det är väl on-topic det?? Frågan är ju varför BMW vill att man ska släppa ut gasen ur däcken och fylla på igen med "riktig" gas.
Bra fråga. Kan det vara för att det kan vara fukt i däcket, vilket tillsammans med CO2 är rätt korrosivt?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev: Är det koldioxid i BMW:s gaspatron?
(Då sabbar vi en tråd till med OT :lol: )
Det är väl on-topic det?? Frågan är ju varför BMW vill att man ska släppa ut gasen ur däcken och fylla på igen med "riktig" gas.
Jo du tog det tillbaks on-topic :wink:

Vet inte varför BMW rekommenderar att man byter "gas". Om det var något att tubgasen var aggressivt mot gummit eller nåt :?:
Det kanske inte är koldioxid utan något annat. Jag har en sån sats någonstans i garaget, men det var ett tag sen jag såg den senast och det vette :twisted: när den senast var med på en resa... :oops: För den gör ju stor nytta när den ligger i garaget om man får punka ute nånstans :roll:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Re: Punkteringsspray eller reparationssats

#12 Inlägg av JohanL »

faceplant skrev:Inför kommande touring i Norge i sommar tänkte jag förstås se till så att jag har hjälpmedel ifall man skulle få punktering.
Jag har hittills inte råkat ut för detta och har dämed ingen erfarenhet av produkter/metoder för tillfällig lagning.

Jag skulle därför vilja ha lite tips och erfarenheter kring detta.

Vilket fungerar bäst?
Är det någon som har info om en specifik produkt som fungerar?

Alla tips är välkomna!

/faceplant
Hej. Jag hade själv inga erfarenheter av dessa produkter tills ifjol... such.
Körde bakhjulspunka på MCn.

Det blev att prova detta. Då pys punkteringen märktes vid en mack. Detta fungerade inte trots pyspunka...
Efter en himla massa besvär och en annan kreativ lösning kunde jag köra hem. Men det var inte punkteringssprayens hjälp.

Efter detta kan jag bara säga en sak. Jag ska aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig aldrig mer ändvänd detta #"¤%"#¤%#¤%&¤%&%/&% skräp.
Enda anledning skulle vara om någon betalade tillräckligt mycket för att jag efteråt skulle kunna skrota MCn och skaffa en ny.

Efterarbetet för att återställa MCn efter detta elende var helt fruktansvärt. Däcket var totalt förstört. Punkteringen var ej fixad med detta.

Så mitt råd är använd det utrymmet och vikten för något annat vettigt. Kanske något annat trevligt i väntan på assistans... och ett riktigt däck.

Håller med på påståendet att MC-däck lagar man inte.

/Johan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:Det är väl on-topic det?? Frågan är ju varför BMW vill att man ska släppa ut gasen ur däcken och fylla på igen med "riktig" gas.
Bra fråga. Kan det vara för att det kan vara fukt i däcket, vilket tillsammans med CO2 är rätt korrosivt?
Ja, iofs... Vatten och koldioxidgas blir ju en svag syra, som kanske inte är så bra för gummit. Jag tror att du har svaret här. Tänkte inte på det... :oops:

Men att det skulle finnas så mycket fukt i däcket från början?? Nå, det kanske är så.

Ibland när man pumpar däcken på mackar och pyser luftpåfyllaren innan pumpningen, sprutar det ju ut ett moln av nåt, vattenånga kanske? Har för mig att jag läst nånstans att man har vattenavskiljare på mackarna men att de oftast inte funkar (ordentligt).

@JohanL: Off-topic, men jag är nyfiken på vad som hände din båge. Du nämner återställa, men det är ju bara däcket som skulle fixas, eller blev det nåt följdproblem?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#14 Inlägg av TG »

Rerun skrev: Kan det vara för att det kan vara fukt i däcket, vilket tillsammans med CO2 är rätt korrosivt?
är det inte syre som behövs för att saker ska rosta??
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:
Rerun skrev: Kan det vara för att det kan vara fukt i däcket, vilket tillsammans med CO2 är rätt korrosivt?
är det inte syre som behövs för att saker ska rosta??
Vatten innehåller syre. Dito koldioxid(g). Lite koksalt i jonform och du har ett perfekt recept för metallrost. Som all kemi handlar det mesta om jämvikter, det finns alltid fria molekyler och grejer som kan reagera med annat.

Nu börjar det bli OT. Tillbaka i fållan! <klatsch> ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar