Sida 2 av 2

Postat: tor jun 11, 2009 09:14
av faceplant
Ok, så en liten summering av erfarenheter:

1. Punkaspray. Inte speciellt bra. Tveksam tätning och ett jäkla kladd. Dock enkel att ha med och använda.
2. Lagningssats (pluggvarianten). Mer jobb, men det funkar och är mer permanent. Kräver dock pump.

Fler intryck, tips?

Postat: tor jun 11, 2009 09:42
av adrian_vg
faceplant skrev:Ok, så en liten summering av erfarenheter:

1. Punkaspray. Inte speciellt bra. Tveksam tätning och ett jäkla kladd. Dock enkel att ha med och använda.
2. Lagningssats (pluggvarianten). Mer jobb, men det funkar och är mer permanent. Kräver dock pump.

Fler intryck, tips?
* Köp nån sorts vägassistansservice eller bärgare som tar dig till en däckverkstad.

* Ha med en innerslang, pump och däckjärn.

Postat: tor jun 11, 2009 22:13
av JohanL
adrian_vg skrev: @JohanL: Off-topic, men jag är nyfiken på vad som hände din båge. Du nämner återställa, men det är ju bara däcket som skulle fixas, eller blev det nåt följdproblem?
Körde sönder bakdäcket på grund av vägarbetsområde. Drygt en mil på bergkoss är inte rolig på en VFR. Hade inget större val då jag inte hade bensin nog att köra runt till en alternativ bensinmack. Om den fanns kvar... (norrlands inland)

Det var så fruktansvärt mycket rengöring efteråt. Hade det överallt, som om någon hade suttit med en sprayburk kontaktlim och kört vilt i alla riktingar utgående från navet. Det besvärliga var att jag hittade ingen tvättprodukt som kunde lösa medlet utan det var bara skrubba och riva lös bitar. Fick plocka lös massor med saker för att kunna rengöra ordentilgt. Även om det nu skulle ha tätat bättre än vad det gjorde i mitt fall så var arbete med att rengöra fälg och ta bort däcket ett kletigt och tragiskt arbete. Skadan som fanns på däcket vara bara ett litet skärhål kanske 1.5-2 mm lång.

Så länge man inte ska ut på någon form av "jorden-runt" äventyr med sin offroad mc. Kan jag inte förstå vad man ska med lagningsgrejer till.

:arrow: Skaffa istället någon form av assistansförsäkring om ni nu har så väldigt stor oro för punktering.

Postat: tor jun 11, 2009 22:20
av adrian_vg
JohanL skrev:Körde sönder bakdäcket på grund av vägarbetsområde. Drygt en mil på bergkoss är inte rolig på en VFR. Hade inget större val då jag inte hade bensin nog att köra runt till en alternativ bensinmack. Om den fanns kvar... (norrlands inland)
Det kan jag tänka mig...

Men den funkar bra på vanliga grusvägar för att vara en gathoj. :roll:

Postat: mån jun 15, 2009 18:54
av vfrforever
Märkte för ca 1mån sedan att hojen ormade sig något i längre kurvor. Det märktes inget på däcket, men vid kontroll av lufttrycket visade det sig bara vara drygt 1kg! :shock: Farligt med andra ord! Jag hade en punkaspray med mig som jag använde efter att dragit ut spiken. Jag följde instruktionerna, och körde direkt efter påfyllning av sprayen. Har funkat bra efteråt. MEN: Har jag nu tråkigheter framför mig när jag ska till däckverksta´n? :evil: Har inte sett resultatet av sådan lagning tidigare.

Postat: mån jun 15, 2009 20:09
av Tyrannosaurus
vfrforever skrev:MEN: Har jag nu tråkigheter framför mig när jag ska till däckverksta´n? :evil: Har inte sett resultatet av sådan lagning tidigare.
Inte så mycket att orda om, det är ett jävla klet...

Säg till däckskillen att du har punkaspray i så han vet innan har kränger av. Det mest trolliga svaret du får är ett förstående "usch då" eller liknande :wink:
Men det är bättre att säga till än att han får det som en "överraskning".

Postat: tis jun 16, 2009 08:18
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Inte så mycket att orda om, det är ett jävla klet...
Men alltså... Stelnar inte kletet pga värmen efter ett tag, så att det blir som ett däck i däcket innanför? Det var så jag trodde att det funkade...

Postat: tis jun 16, 2009 17:24
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Inte så mycket att orda om, det är ett jävla klet...
Men alltså... Stelnar inte kletet pga värmen efter ett tag, så att det blir som ett däck i däcket innanför? Det var så jag trodde att det funkade...
Nejdå, skulle det stelna så skulle du få obalans i hjulet. Det är ofta någon gucka baserat på latexgummi som fyller igen hålet som välling.

Men Latex kan nog vara trevligt i andra sammanhang :twisted: (fy på dig, Robert :lol: )

Postat: ons jun 17, 2009 12:52
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Inte så mycket att orda om, det är ett jävla klet...
Men alltså... Stelnar inte kletet pga värmen efter ett tag, så att det blir som ett däck i däcket innanför? Det var så jag trodde att det funkade...
Nejdå, skulle det stelna så skulle du få obalans i hjulet. Det är ofta någon gucka baserat på latexgummi som fyller igen hålet som välling.
På flaskorna jag sett brukar det stå att man omedelbart ska köra en viss tid så att vätskan fördelar sig jämt i däcket. Trodde att det berodde på att vätskan stelnade till efter ett tag med värme, därav att man var tvungen att köra en viss tid så att kletet inte samlas på ett ställe bara.

Det här var iofs flaskor från början av 90-talet...

Postat: mån jun 22, 2009 09:36
av vfrforever
Kom krypande med svansen mellan benen till "min" däckhandlare idag :oops: Men han talade INTE emot punkaspray! Han sa att det kräver noggrann rengöring av däcket om det ska lagas "på riktigt", allt som allt 300-400:- för en lagning.. ..Men han tyckte att om däcket håller luft var det inga problem att köra slut på det och hoppa över lagningen. Vätskan är vattenbaserad, innehållande gummigranulat på ca 0.1mm som följer med luften genom skadan och tätar. Så länge det finns vätska kvar består lagningen, och är det tätt försvinner inte vätskan. Han sa att hans kunder med entreprenadmaskiner använder punkaspray för att slippa ständinga punkteringar! Det känns som det är ett bra alternativ att ha med sig på hojen! (Ska ut och kolla om det är tätt nu..) :roll:

Postat: mån jun 22, 2009 10:27
av adrian_vg
vfrforever skrev:Det känns som det är ett bra alternativ att ha med sig på hojen! (Ska ut och kolla om det är tätt nu..) :roll:
På samma spår men OT. Plockade av Incafälgarna på fruns Saab igår och satte på de odubbade vinterdäcken innan vi kör den till skroten inom ett par dar. Insåg sen att två av däcken var lufttomma, man ska inte kunna klämma ihop med handen om däcket. Återstod att pumpa. Med en handpump. Fanken vad jobbigt det var...

Punkasprej hade varit intressant där och då. :roll:

Postat: ons jun 24, 2009 04:29
av vfrforever
Det är tätt.. samma däcktryck fortfarande. Åker ca 12mil/dag till jobbet den här veckan, och det verkar funka. :D Mäter trycket med kallt däck varje dag.