Skånerunda Nr2 Reseberättelse

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

Skånerunda Nr2 Reseberättelse

#1 Inlägg av Robert »

Då var det dags igen. Med pärlan fixad (det där med 10A säkringen) fick dagen till ära min första tankväska invigas :D

Vilken nice uppfinning !! 249kr på Biltema med magnetfästen och rubbet. Allt fick plats, fika, cd-spelare, termos, karta etc. No more ryggsäck.

Visst ja. Äntligen fick jag tummarna loss och köpte ett ordentligt ryggskydd. 8 leder, riktigt bastant med korsettliknande njurbälte dessutom. Lite WTF?? blev det när jag insåg att den inte fick plats innanför mina byxor. Jag kunde inte knäppa byxknappen :oops: . Men det löste sig, jag fick sära på jacka och byxor och ryggplattans "svanskota" fick titta fram lite. Who cares tbh :lol:

Till saken. Det handlar om tur 73-00003 på mctur.nu.

http://www.mctur.nu/turerna/20mil/73-00003.php

Jag ville prova att köra norrut i skåne och hittade denna 18 milsrutt med utgångspunkt som vanligt från hörby torg. Eftersom jag bor i Malmö fick det bli en transit på 6 mil dit först, men kl 09:50 lämnade jag Hörby Torg.

Med tanke på färgen på kartan misstänkte jag att jag skulle få se mycket skog, och det var helt rätt. Underbara svepande turer genom skogspartier där solen sken fram på det där underbara sättet som man bara uppskattar från sin hoj. Det bar iväg riktning mot Hässleholm via diverse 70 och 90 vägar. Speciellt fint tyckte jag det blev i närheten av Röke. (jo, det heter så faktiskt). Initiallt på rundan vill jag dock lyfta fram att ett njurbälte var bra. Okey, lite överdrivet men vägen är ganska buckligt under en lång sträcka och det skakade ganska rejält på 70 väg.

Min pärla spann extra tyst idag eftersom jag satte i en dB-Killer. Skönt att inte bli hatobjekt när man susar fram mellan de pittoreska små samhällena.

Sen har vi ju den obligatoriska felkörningen. Med min nya tankväska så gick det synnerligen bra, men i perstorp så måste de ha byggt om en korsning och satt in en rondell för där snurrade jag till det helt. Man ska hitta skyltar mot centrum men förljer man de nya så hamnar man fel. Ska ni köra rundan så ska ni helt enkelt köra på rakt igenom Perstorp. Strunta i centrum skyltarna. Då hamnar man rätt på industriområdet. Vägen precis innan perstorp var riktigt rolig så den körde jag faktiskt om 2ggr..he he he..

Sedan var det samma tema genom resten av körningen. Till absoluta majoriteten hyfsat stora svepande vägar i tät skog. Jag hade sånt flyt att min fika/lunch sköt jag på tills efter rundan och jag körde in på ett litet kiosk/kafe som ligger precis mitt emellan ringsjöarna (ni vet där det är 50...ja ni skåningar vet).

Totalt blev det 32 mil hem-runda-hem. Vad tycket jag då? Hmm, om jag ska vara helt ärlig så inser jag att jag nog vill ge mina bedömningar ett perspektiv. Dvs, jag vill bedömma dem ur ett VFR perspektiv. Och om jag ska vara uppriktigt, så var denna rundan en mer...va ska man säga....en Gold Wing tur om ni förstår. Lite laid back, criusing. Den förra 22 mils rundan var mycket mer krävande, mer aktiv liksom.

Sen har vi det där med det dåliga vägunderlaget stundtals i början...inte bra. Men stundtals fanns det guldkorn nån kilometer här och nån kilometer där.

Sammanfattning: Njutningstripp för glidartyper i fantastisk skogsmiljö
Slutsats : betyg 3+
Bra : Riktigt mysig skogskörning
Dåligt : För inaktiv körning och stundtals rent av dåliga vägar.
Men det är bara min åsikt 8)

Någon som känner igen vägarna och har något att tillägga? :)
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#2 Inlägg av Ralsbo »

Det är bra jobbat.
Trevligt med lite tips på vägar man kan åka när man är ute på sina helgresor.
Fortsätt gärna att lägga in fler resor när du upptäcker skåne, så får jag mer att läsa.
Har ju tänkt mig en tur eller två söderut i landet under sommaren.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#3 Inlägg av Robert »

Inga problem. Jag ska köpa in "standard-verken", dvs Duccatiklubbens och SMC rspektive mc-vägskartor. Kanske det blir lite mer detaljerat då.

Min vision är att köpa in en GPS och dela med mig av tips på rundor via koordinater eller digitala filer istället.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#4 Inlägg av Sälle »

Robert skrev:Inga problem. Jag ska köpa in "standard-verken", dvs Duccatiklubbens och SMC rspektive mc-vägskartor. Kanske det blir lite mer detaljerat då.

Min vision är att köpa in en GPS och dela med mig av tips på rundor via koordinater eller digitala filer istället.
Jag har en GPS Tracker när jag är ute och kör. Jag använder den för att "spela in" var jag kör och för att geotagga mina bilder.
Kolla på min hemsida http://www.mcresor.bigbig.com. Där finns kartor som skapats av min tracker och under kategorin prylar så har jag skrivit lite mer om trackern.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#5 Inlägg av Donner »

Vägen innan Perstorp kan ju vara väg 108 som går genom Oderljunga, den e riktigt rolig. Mina föräldrar bor utmed den vägen så man försöker hälsa på ganska ofta med hojen. Faktiskt är den vägen rolig redan från väg 21 och ända upp till väg 24.

Mvh jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Skriv svar