Nordkap

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

Nordkap

#1 Inlägg av vfrforever »

Vi är tre hojar som ska på tur. Åland-centrala/nordöstra Finland-Nordnorge med Nordkap-Lofoten-Geiranger-Trollstigen osv. 14dagar/500mil. Vi åker i slutet av v 29, lördag eller söndag. Någon som har tips på se och göra efter vägen, samt uppläggning av blogg? Vi vill kunna uppdatera under resans gång.
En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#2 Inlägg av apex »

Trollstigen och Geiranger är ju fina....men inte precis varför man åker till Nordkap!! :D Åsså har du klämt in Lofoten oxå.

Jag har varit däruppe. Irriterande business kring klippan, det kostar en del att gå in. Men kul med midnattssol, stämningsfullt.

Lofoten är ju fint ute på spetsen. Men blåsigt på smala broar! Scary moments utlovas, det kan blåsa duktigt mellan fjällen.

Generellt tycker jag att landskapet är mera spännande söderut, runt Hardangervidda, Trollstigen och Geiranger.

Kuriosa: Alta var intressant med hällristningar. Karasjokk är samernas huvudstad, det var lite intressant med samiska överallt.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009
Inlägg: 90
Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Ort: Stockholm

#3 Inlägg av diVid »

Hej! Spännande resa ni har framför er! Har gjort samma resa men fick dela sträckan på tre somrar. I fjol var det tur för Nordkap (Lofoten 06, Trollstigen-Geiranger 07). Vad ska jag säga? Tokkör inte, se till att hitta övernattningsplats redan vid fyra-fem tiden och umgås med alla spännande människor ni möter där. En stor del motorcyklister från södra Europa har Nordkap som mål också! Glöm inte att ha cash då inträde på Nordkaps område kostar typ 250 svenska spänn. Lycka till med resa och njut av världens bästa mc-land!
There´s no devil, there's just God when he's drunk.
_________________________________________
Dnepr k-650 -68, drunkning
Jawa 350 -86, stulen
Honda NTV Revere 650 -92, såld
Honda VFR 800 -01, såld
Suzuki DL-650 -12, in love with

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

diVid skrev:Glöm inte att ha cash då inträde på Nordkaps område kostar typ 250 svenska spänn. Lycka till med resa och njut av världens bästa mc-land!
Det lär finnas en klippa in bit ifrån som både är längre norrut och... Gratis! Men då har man ju å andra sidan inte varit på Nordkap :wink:

Frågan är bara om det är värt 250 spänn att stå vid en klippa och titta ut över ett oftast disigt ishav?
Jag har aldrig varit där, men polare har varit det och sagt att det är ett rätt stort antiklimax där förväntningen är större än upplevelsen.

Det längsta norrut jag har varit är Gällivare och Midnattssolsträffen och slagits med myggen. Fördelen med att åka i Norge är att där lär det inte finnas mygg, dels för att altituden är för hög och dels blåser dom bort av atlantvindarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Ha en trevlig resa.

#5 Inlägg av JohanL »

Har någon bekant som åkt runt östersjön som MC semester. Dock åkte de gänget Goldwing & BMW K__. Hojar för åkare som vanligen är rädda för kurvor och njuter av stora europavägar i husvagnstempo...

Kan inte annat än hålla med många andra talare. Det där är abslout väldigt långt för endast 14:dagar. Ni kommer bara att få sitta och pressa tråkiga stora vägar, tok titta på turistmål och sova.

14/500 mil. Snitt på knappt ~36mil.
Det tycker jag är ganska långt om man kör i Norge. Norge tar grymt lång tid om man tittar på fågelperspektiv på kartan. Det är njutbart i norge men det tar tid att ta sig fram. Färgor, utsikt och dyligt äter lätt flera timmar... Ska man dessutom ta de mindre vägarna som är riktigt roliga. Så tar det än mer tid. Stora trafikerade vägar är inte roliga i nogre heller. Även om dom är lite mer intressant än dess svenska motsvarighet.

Dela upp den på något lämpligt sätt. Vill ni inte bara tokköra så ångrar ni nog inte en uppdelning.

Norrbotten till Nordkap till Tronheim längs kusten. Räcker gott för två veckors härlig åkning. Se till att fixa transport till Luleå eller haparanda men Tåg / Lastbil / Släp.

Södra Norge (tronheim och neråt) räcker också till 14:dagars fin mc åka. D

Åland upp genom Finland med lite intressanta sträckningar räcker också till 14:dagar.

En bra karta för vägplannering är Michelin 711 National "Skandinavia Finland" Mycket bra märkning av vägar. (Asfalt, Grus, Extra sevärd turistväg). Även viss märkning av avstånd och kamping.

Oavsett GPS och dyligt är en karta typ denna en bra översikt.

Via Michelin Online Kartor OBS kartan ser bättre ut på vissa nivåer av zoom.

Vad har ni för erfarenheter av dyliga MC resor inom gänget som åker ?
Bilagor
Exempel ViaMichelin område Lofoten Narvik
Exempel ViaMichelin område Lofoten Narvik
Exempel-NarvikLofoten.jpg (94.43 KiB) Visad 7668 gånger

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ulf Gusgård på Classic Honda V4 Forumet har gjort en Östersjön runt resa utan att åka båt.

Han åker väldigt mycket och har skrivit en del reportage på forumet (på norska). Notera att man behöver login för att kunna läsa alla avdelningar på forumet då det är "realname" som gäller, inte "nickname" och admin skapar kontot efter att man har reggat sig.

Tanken är att forumet ska övergå till att bli öppet med "nickname" ungefär som detta och att en hel del av faktainfon ska läggas över på hemsidan. Men då sånt innebär mycket jobb så det kommer att ta en del tid innan det är klart.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

#7 Inlägg av vfrforever »

Resan är målet. Vi är inte oroliga över dagsetapperna. Ska avverka längre sträckor där vägen är det intressanta, och ta det lugnare vid sevärdheterna. Eftersom det är ständigt ljust norrut, kommer vi nog att dela upp dagsetapperna med siesta mitt på dagen. Klart är att Finland går snabbare än Norge. Vi är nog nöjda med/trötta på mc-åkandet när vi kommer hem. :roll: Tack för alla tips! Vi har använt gamla kartor, via michelin och Google maps vid planeringen.
En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.

Skriv svar