Lektyrera mig med resvägar Stockholm -> Lund
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Lektyrera mig med resvägar Stockholm -> Lund
Som rubriken säger så kommer jag nog att göra denna resa inom ~3 veckor. Funderar på att ta hela resan på en dag men jag är öppen för förslag (max 2 dagar dock!).
Lite krasst kan man ju säga att det är motorväg eller inte motorväg. Motorvägen hittar jag, den behöver ni inte bemöda er med att föreslå.
Ner till ungefär Norrköping/Linköping har man tyvärr inte så mycket val ang resväg om man ens hoppas att sluka hela distansen på en dag, men sen?
Kan vara värt att nämna att jag inte har någon GPS och inte är säker på om jag kommer ha karta (iaf inte på tankväskan - som jag inte har någon) så det får gärna inte bli alltför avancerat heller. Vill gärna kunna köra upp en halv tank (~10-15 mil) utan att behöva stanna för att kolla om jag missade 4de högersvängen som kommer efter 6te vänstersvängen vid någon by.
Funderar på hur 23an är som väg? Skär igenom landet perfekt för min resväg, men samtidigt vill jag inte hamna på Sveriges tråkigaste väg. Den verkar dessutom vara ganska farlig enl Motormännen [1]
Kom med förslag! Allt välkommet!
[1] http://www.alltommotor.se/polopoly_fs/1 ... agarna.pdf
Lite krasst kan man ju säga att det är motorväg eller inte motorväg. Motorvägen hittar jag, den behöver ni inte bemöda er med att föreslå.
Ner till ungefär Norrköping/Linköping har man tyvärr inte så mycket val ang resväg om man ens hoppas att sluka hela distansen på en dag, men sen?
Kan vara värt att nämna att jag inte har någon GPS och inte är säker på om jag kommer ha karta (iaf inte på tankväskan - som jag inte har någon) så det får gärna inte bli alltför avancerat heller. Vill gärna kunna köra upp en halv tank (~10-15 mil) utan att behöva stanna för att kolla om jag missade 4de högersvängen som kommer efter 6te vänstersvängen vid någon by.
Funderar på hur 23an är som väg? Skär igenom landet perfekt för min resväg, men samtidigt vill jag inte hamna på Sveriges tråkigaste väg. Den verkar dessutom vara ganska farlig enl Motormännen [1]
Kom med förslag! Allt välkommet!
[1] http://www.alltommotor.se/polopoly_fs/1 ... agarna.pdf
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Lektyrera mig med resvägar Stockholm -> Lund
Gjorde nästan samma resa i våras, körde då från Linköping till Ystad.marinmo skrev:Som rubriken säger så kommer jag nog att göra denna resa inom ~3 veckor. Funderar på att ta hela resan på en dag men jag är öppen för förslag (max 2 dagar dock!).
Lite krasst kan man ju säga att det är motorväg eller inte motorväg. Motorvägen hittar jag, den behöver ni inte bemöda er med att föreslå.
Ner till ungefär Norrköping/Linköping har man tyvärr inte så mycket val ang resväg om man ens hoppas att sluka hela distansen på en dag, men sen?
Kan vara värt att nämna att jag inte har någon GPS och inte är säker på om jag kommer ha karta (iaf inte på tankväskan - som jag inte har någon) så det får gärna inte bli alltför avancerat heller. Vill gärna kunna köra upp en halv tank (~10-15 mil) utan att behöva stanna för att kolla om jag missade 4de högersvängen som kommer efter 6te vänstersvängen vid någon by.
Funderar på hur 23an är som väg? Skär igenom landet perfekt för min resväg, men samtidigt vill jag inte hamna på Sveriges tråkigaste väg. Den verkar dessutom vara ganska farlig enl Motormännen [1]
Kom med förslag! Allt välkommet!
[1] http://www.alltommotor.se/polopoly_fs/1 ... agarna.pdf
Från Stockholm kan du ta gamla E4 söderut, sen svänger du av vid Jönåker och tar färjan över Kvarsebo för att sedan komma fram till Norrköping. 23an söderut sen är helt ok, själv körde jag i våras 32an söderut från Mjölby (mellan Norrköping och Mjölby är det nog enklast att ta E4an om man inte är inföding).
En annan variant är att från Norrköping köra E22, då behöver du inte fundera på några vägbyten förrän du är framme i Lund... dessutom finns det gott om mackar, fikaställen och rastplatser längs med vägen.
Jag kör också utan GPS, det funkar fint med en lapp i fickan med de viktigaste korsningarna nedskrivna.
VFR750F -92, grön
Att det inte finns så många val ner till Norr/Linköping håller jag inte med om.....
Du kan ju börja med klassikern Handen - Södertälje (Tungelsta) för att sen antingen ta gamla E20 från Södertälje till Eskilstuna för att där vika av på väg 214 till Äs (via hållsta) o sen köra väg 56 till katrineholm... eller såviker du ner från Södertälje mot Gnesta o kör genom skogarn till Flen/Katrineholm för att sen ta väg 55/56 till Norrköping...
(väg 214 är riktigt rolig väg i lite högre fart )
Trevlig Resa
Du kan ju börja med klassikern Handen - Södertälje (Tungelsta) för att sen antingen ta gamla E20 från Södertälje till Eskilstuna för att där vika av på väg 214 till Äs (via hållsta) o sen köra väg 56 till katrineholm... eller såviker du ner från Södertälje mot Gnesta o kör genom skogarn till Flen/Katrineholm för att sen ta väg 55/56 till Norrköping...
(väg 214 är riktigt rolig väg i lite högre fart )
Trevlig Resa
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
Som sagt, jag ser helst att resan klaras av på en dag och även om jag vet att det finns multipla vägar till t.ex. Gnesta (min kära mor har landställe utanför Stjärnhov, ni vet där Göran Persson också har sitt), t.ex. den jag brukar köra, Sthlm -> Huddinge -> Tumba -> Salem -> Tuvängen -> SDT -> genom SDT förbi Scania -> Järna -> Gnesta osv, så tar det alldeles för lång tid. Bara den resan brukar ta mig ~90 min, dvs samma tid som det skulle ta för mig att nå Norrköping på motorvägen. Och då är jag knappt halvvägs på samma tid!Tegfors skrev:Att det inte finns så många val ner till Norr/Linköping håller jag inte med om.....
Du kan ju börja med klassikern Handen - Södertälje (Tungelsta) för att sen antingen ta gamla E20 från Södertälje till Eskilstuna för att där vika av på väg 214 till Äs (via hållsta) o sen köra väg 56 till katrineholm... eller såviker du ner från Södertälje mot Gnesta o kör genom skogarn till Flen/Katrineholm för att sen ta väg 55/56 till Norrköping...
(väg 214 är riktigt rolig väg i lite högre fart )
Trevlig Resa
Men visst, gör jag om det till en 2-dagars tripp är sådana utflykter helt klart ett alternativ. Men det är då framförallt nedanför Norrköping/Linköping jag behöver tips om vägar. Och glömde du att jag inte har GPS ... ? (Nog för att jag kommer från Eskilstuna men ... )
Tja, kommer du till vaggeryd (som ligger utmed E4 söder om Jönköping).marinmo skrev:Tegfors skrev:Men det är då framförallt nedanför Norrköping/Linköping jag behöver tips om vägar. Och glömde du att jag inte har GPS ... ? (Nog för att jag kommer från Eskilstuna men ... )
Och ner dit går ta sig på några sätt, ev via jönköping.
Då i vaggeryd så kör gamla R1 (riksettan). Vägen går igenom en massa samhällen och är lite nostalgi. Den är utmärkt med en gul skylt R1 som dyker upp då och då. Med hjälp av denna väg kommer du ner till Markaryd, när du har kört igenom det samhället och kommit till rondellen så tar du mot Hässleholm, det kommer senare dyka upp skyltar mot Lund.
Vår del av riksettan vilket är lite nostalgi kan du hitta lite info om här
http://www.r1-riksettan.se/r1.aspx
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Intressant sida, men det borde förlängas med vägen från Södertälje => Järna => Vagnhärad => Nyköping => Jönåker => Stavsjö => Kolmården som har en lika fin historia.Mister skrev:Då i vaggeryd så kör gamla R1 (riksettan). Vägen går igenom en massa samhällen och är lite nostalgi. Den är utmärkt med en gul skylt R1 som dyker upp då och då. Med hjälp av denna väg kommer du ner till Markaryd, när du har kört igenom det samhället och kommit till rondellen så tar du mot Hässleholm, det kommer senare dyka upp skyltar mot Lund.
Vår del av riksettan vilket är lite nostalgi kan du hitta lite info om här
http://www.r1-riksettan.se/r1.aspx
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Så var då första delen av resan avklarad, inga incidenter alls förutom möjligtvis en räv (!) och ett kid som var uppe på vägbanan och slirade.
Google Maps (härifrån förk. GM)
Detta var rutten jag följde och jag måste säga att den fungerade ypperligt. Behövde nästan aldrig använda min GPS utan kunde mer eller mindre köra helt efter huvudet.
Tog följande bilder efter vägen:
I Katrineholm säljer de inte tråkig glass, det är ju faktiskt en fördel (se skylten ovan bilen).
Denna stora portion pasta, plus dricka (Trocadero!), gick på 50 riksdaler. Ett mycket förlåtande pris i mitt tycke, inte minst då man åkte från Stockholm där en likadan måltid hade gått på runt det dubbla.
Denna kyrka var mycket vacker, låg mitt ute i ingenstans (det var dock strax före denna jag såg räven, som till skillnad från många andra rävar inte såg skabbig ut). Lekeberg heter kommunen (~10 min utanför Kumla). GM här!
... Kvistbro kyrka hette den visst. Väl värd en omväg om man är i området.
Vyn från en av de broar vi passerade. Blir alltid lite fundersam om vilka det är som bor i alla dessa små samhällen, men samtidigt finns det väl sämre ställen att bo på än detta ... Jag vill minnas att det var Åtorp (GM) men mer exakt minns jag ej. Utefter 204an var det iaf.
Väl framme i Otterbäcken (GM), "staden" som för mig endast är känd för att ha fostrat Fredrik Wikingsson, var det dags för glasspaus. Denna bild innebar dock följande upptäckt:
Mina damer och herrar, var annars i Sverige än Otterbäcken kan man köpa både rök och fisk? På samma ställe dessutom! Oslagbart, det är vad det är.
Ingen aning om var detta var tyvärr, någonstans runt Kinnekulle men mer exakt förbigår mig. Sjukt nice allé dock, för att inte tala om motorcykeln. Bifakta är att allén var som synes ganska smal, och precis när jag fotat klart kom det inte mindre än 2 bilar från olika håll och 2 cyklister som jag var nära att blockera vägen för då denna knappast var mycket bredare än att man kunde ställt 2 MCs på rad. Ganska otroligt att det var så "mycket" trafik på en så liten väg.
Ah, Forshem (GM). Bakom MCn är vad som en gång varit stationshuset; detta har av självklara skäl inte denna funktion i dagens läge, utan verkade innehålla lägenheter. Vem som bor här har jag ingen aning, men en 180-graders svängom visar denna metropols station. Håll i er ....
Ja. Detta är allt. Skylten, den gula, är vridbar. Jag antar att man vrider den åt hållet tåget kommer från för att låta föraren av detta veta att han skall stanna. Varför han inte skulle göra det, om någon mot förmodan skulle stå på plattformen övergår mig. Min gissning är att står man där när tåget kommer har man en bra anledning till detta. Min tes styrks inte minst av en snabb titt på tidtabellen ...
10 tåg/dag Mån-Fre, 4 tåg Lördag, 6 tåg Söndag. Livet kan inte vara lätt om man bor i Forshem och inte har bil.
Spåren igenvuxna, speglar väl om inte annat den (brist på) aktivitet som dessa ser.
Skylten är ändå för klockren. 60 tåg/vecka passerar här, dvs ca 8,5 tåg/dag, dvs ca 1 tåg var tredje timme. Frågan är om inte skylten borde omplaceras till spåren, och läsa "se upp för människor".
Sammantaget fascineras jag av platser som Forshem. Det bor människor där, vilket inte minst bevisas av de två äldre kvinnor jag mötte då jag körde ut ifrån samhället. Men varför? Närmaste "stad" (/by/samhälle) är Hällekis, knappa 5 minuter med fordon därifrån, där det finns en Coop-butik, en bankomat och lite andra grejor som knappast kan sägas vara mer än basic-nivå. Närmaste stad måste vara Lidköping eller Mariestad, skulle gissa att det är 20-30 min till båda om man kör raka vägen. Kommunikationerna är uppenbarligen usla, och då är man snäll. Samtidigt, i en liknande by, stod en äldre herre och höll på i trädgården när jag susade förbi (well, susade och susade, höll 50 såsom föreskrivet) och han hälsade, liksom ovannämnda kvinnor, trots att jag är total utböling. Hela grejen konfunderar mig, men är nog mer ett ämne för en sociologi-uppsats än vfr-forum.se
Vill även tillägga att jag helst ser att man inte kopierar bilderna för annat än privat bruk. Det kostade trots allt 40 mil bensin att ta dem.
Google Maps (härifrån förk. GM)
Detta var rutten jag följde och jag måste säga att den fungerade ypperligt. Behövde nästan aldrig använda min GPS utan kunde mer eller mindre köra helt efter huvudet.
Tog följande bilder efter vägen:
I Katrineholm säljer de inte tråkig glass, det är ju faktiskt en fördel (se skylten ovan bilen).
Denna stora portion pasta, plus dricka (Trocadero!), gick på 50 riksdaler. Ett mycket förlåtande pris i mitt tycke, inte minst då man åkte från Stockholm där en likadan måltid hade gått på runt det dubbla.
Denna kyrka var mycket vacker, låg mitt ute i ingenstans (det var dock strax före denna jag såg räven, som till skillnad från många andra rävar inte såg skabbig ut). Lekeberg heter kommunen (~10 min utanför Kumla). GM här!
... Kvistbro kyrka hette den visst. Väl värd en omväg om man är i området.
Vyn från en av de broar vi passerade. Blir alltid lite fundersam om vilka det är som bor i alla dessa små samhällen, men samtidigt finns det väl sämre ställen att bo på än detta ... Jag vill minnas att det var Åtorp (GM) men mer exakt minns jag ej. Utefter 204an var det iaf.
Väl framme i Otterbäcken (GM), "staden" som för mig endast är känd för att ha fostrat Fredrik Wikingsson, var det dags för glasspaus. Denna bild innebar dock följande upptäckt:
Mina damer och herrar, var annars i Sverige än Otterbäcken kan man köpa både rök och fisk? På samma ställe dessutom! Oslagbart, det är vad det är.
Ingen aning om var detta var tyvärr, någonstans runt Kinnekulle men mer exakt förbigår mig. Sjukt nice allé dock, för att inte tala om motorcykeln. Bifakta är att allén var som synes ganska smal, och precis när jag fotat klart kom det inte mindre än 2 bilar från olika håll och 2 cyklister som jag var nära att blockera vägen för då denna knappast var mycket bredare än att man kunde ställt 2 MCs på rad. Ganska otroligt att det var så "mycket" trafik på en så liten väg.
Ah, Forshem (GM). Bakom MCn är vad som en gång varit stationshuset; detta har av självklara skäl inte denna funktion i dagens läge, utan verkade innehålla lägenheter. Vem som bor här har jag ingen aning, men en 180-graders svängom visar denna metropols station. Håll i er ....
Ja. Detta är allt. Skylten, den gula, är vridbar. Jag antar att man vrider den åt hållet tåget kommer från för att låta föraren av detta veta att han skall stanna. Varför han inte skulle göra det, om någon mot förmodan skulle stå på plattformen övergår mig. Min gissning är att står man där när tåget kommer har man en bra anledning till detta. Min tes styrks inte minst av en snabb titt på tidtabellen ...
10 tåg/dag Mån-Fre, 4 tåg Lördag, 6 tåg Söndag. Livet kan inte vara lätt om man bor i Forshem och inte har bil.
Spåren igenvuxna, speglar väl om inte annat den (brist på) aktivitet som dessa ser.
Skylten är ändå för klockren. 60 tåg/vecka passerar här, dvs ca 8,5 tåg/dag, dvs ca 1 tåg var tredje timme. Frågan är om inte skylten borde omplaceras till spåren, och läsa "se upp för människor".
Sammantaget fascineras jag av platser som Forshem. Det bor människor där, vilket inte minst bevisas av de två äldre kvinnor jag mötte då jag körde ut ifrån samhället. Men varför? Närmaste "stad" (/by/samhälle) är Hällekis, knappa 5 minuter med fordon därifrån, där det finns en Coop-butik, en bankomat och lite andra grejor som knappast kan sägas vara mer än basic-nivå. Närmaste stad måste vara Lidköping eller Mariestad, skulle gissa att det är 20-30 min till båda om man kör raka vägen. Kommunikationerna är uppenbarligen usla, och då är man snäll. Samtidigt, i en liknande by, stod en äldre herre och höll på i trädgården när jag susade förbi (well, susade och susade, höll 50 såsom föreskrivet) och han hälsade, liksom ovannämnda kvinnor, trots att jag är total utböling. Hela grejen konfunderar mig, men är nog mer ett ämne för en sociologi-uppsats än vfr-forum.se
Vill även tillägga att jag helst ser att man inte kopierar bilderna för annat än privat bruk. Det kostade trots allt 40 mil bensin att ta dem.
... och det blev en helt fantastisk dokumentär! Tack för underhållande läsning och bildning!marinmo skrev: Vill även tillägga att jag helst ser att man inte kopierar bilderna för annat än privat bruk. Det kostade trots allt 40 mil bensin att ta dem.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Gillar sånt där..Ajax skrev:... och det blev en helt fantastisk dokumentär! Tack för underhållande läsning och bildning!marinmo skrev: Vill även tillägga att jag helst ser att man inte kopierar bilderna för annat än privat bruk. Det kostade trots allt 40 mil bensin att ta dem.
Jag som är så gammal att jag t o m minns att jag åkte på stora vägarna genom Småland, då de var grusvägar..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
Tyvärr blev det inga fler bilder då jag hela andra delen av resan jagades av dåligt väder. Rutten blev iaf som följer (kartor.eniro.se för att dela via google maps är så jävla gömt någonstans och jag orkar inte leta): http://kartor.eniro.se/m/ICX1A