Lektyrera mig med resvägar Stockholm -> Lund

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

Lektyrera mig med resvägar Stockholm -> Lund

#1 Inlägg av marinmo »

Som rubriken säger så kommer jag nog att göra denna resa inom ~3 veckor. Funderar på att ta hela resan på en dag men jag är öppen för förslag (max 2 dagar dock!).

Lite krasst kan man ju säga att det är motorväg eller inte motorväg. Motorvägen hittar jag, den behöver ni inte bemöda er med att föreslå. ;-)
Ner till ungefär Norrköping/Linköping har man tyvärr inte så mycket val ang resväg om man ens hoppas att sluka hela distansen på en dag, men sen?

Kan vara värt att nämna att jag inte har någon GPS och inte är säker på om jag kommer ha karta (iaf inte på tankväskan - som jag inte har någon) så det får gärna inte bli alltför avancerat heller. Vill gärna kunna köra upp en halv tank (~10-15 mil) utan att behöva stanna för att kolla om jag missade 4de högersvängen som kommer efter 6te vänstersvängen vid någon by.

Funderar på hur 23an är som väg? Skär igenom landet perfekt för min resväg, men samtidigt vill jag inte hamna på Sveriges tråkigaste väg. Den verkar dessutom vara ganska farlig enl Motormännen [1] :?

Kom med förslag! Allt välkommet!



[1] http://www.alltommotor.se/polopoly_fs/1 ... agarna.pdf

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Lektyrera mig med resvägar Stockholm -> Lund

#2 Inlägg av tersan »

marinmo skrev:Som rubriken säger så kommer jag nog att göra denna resa inom ~3 veckor. Funderar på att ta hela resan på en dag men jag är öppen för förslag (max 2 dagar dock!).

Lite krasst kan man ju säga att det är motorväg eller inte motorväg. Motorvägen hittar jag, den behöver ni inte bemöda er med att föreslå. ;-)
Ner till ungefär Norrköping/Linköping har man tyvärr inte så mycket val ang resväg om man ens hoppas att sluka hela distansen på en dag, men sen?

Kan vara värt att nämna att jag inte har någon GPS och inte är säker på om jag kommer ha karta (iaf inte på tankväskan - som jag inte har någon) så det får gärna inte bli alltför avancerat heller. Vill gärna kunna köra upp en halv tank (~10-15 mil) utan att behöva stanna för att kolla om jag missade 4de högersvängen som kommer efter 6te vänstersvängen vid någon by.

Funderar på hur 23an är som väg? Skär igenom landet perfekt för min resväg, men samtidigt vill jag inte hamna på Sveriges tråkigaste väg. Den verkar dessutom vara ganska farlig enl Motormännen [1] :?

Kom med förslag! Allt välkommet!



[1] http://www.alltommotor.se/polopoly_fs/1 ... agarna.pdf
Gjorde nästan samma resa i våras, körde då från Linköping till Ystad.

Från Stockholm kan du ta gamla E4 söderut, sen svänger du av vid Jönåker och tar färjan över Kvarsebo för att sedan komma fram till Norrköping. 23an söderut sen är helt ok, själv körde jag i våras 32an söderut från Mjölby (mellan Norrköping och Mjölby är det nog enklast att ta E4an om man inte är inföding).

En annan variant är att från Norrköping köra E22, då behöver du inte fundera på några vägbyten förrän du är framme i Lund... dessutom finns det gott om mackar, fikaställen och rastplatser längs med vägen.

Jag kör också utan GPS, det funkar fint med en lapp i fickan med de viktigaste korsningarna nedskrivna.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#3 Inlägg av TG »

Att det inte finns så många val ner till Norr/Linköping håller jag inte med om..... :roll: :wink:

Du kan ju börja med klassikern Handen - Södertälje (Tungelsta) för att sen antingen ta gamla E20 från Södertälje till Eskilstuna för att där vika av på väg 214 till Äs (via hållsta) o sen köra väg 56 till katrineholm... eller såviker du ner från Södertälje mot Gnesta o kör genom skogarn till Flen/Katrineholm för att sen ta väg 55/56 till Norrköping...

(väg 214 är riktigt rolig väg i lite högre fart :twisted: )

Trevlig Resa
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#4 Inlägg av marinmo »

Tegfors skrev:Att det inte finns så många val ner till Norr/Linköping håller jag inte med om..... :roll: :wink:

Du kan ju börja med klassikern Handen - Södertälje (Tungelsta) för att sen antingen ta gamla E20 från Södertälje till Eskilstuna för att där vika av på väg 214 till Äs (via hållsta) o sen köra väg 56 till katrineholm... eller såviker du ner från Södertälje mot Gnesta o kör genom skogarn till Flen/Katrineholm för att sen ta väg 55/56 till Norrköping...

(väg 214 är riktigt rolig väg i lite högre fart :twisted: )

Trevlig Resa
Som sagt, jag ser helst att resan klaras av på en dag och även om jag vet att det finns multipla vägar till t.ex. Gnesta (min kära mor har landställe utanför Stjärnhov, ni vet där Göran Persson också har sitt), t.ex. den jag brukar köra, Sthlm -> Huddinge -> Tumba -> Salem -> Tuvängen -> SDT -> genom SDT förbi Scania -> Järna -> Gnesta osv, så tar det alldeles för lång tid. Bara den resan brukar ta mig ~90 min, dvs samma tid som det skulle ta för mig att nå Norrköping på motorvägen. Och då är jag knappt halvvägs på samma tid!

Men visst, gör jag om det till en 2-dagars tripp är sådana utflykter helt klart ett alternativ. Men det är då framförallt nedanför Norrköping/Linköping jag behöver tips om vägar. ;) Och glömde du att jag inte har GPS ... ? (Nog för att jag kommer från Eskilstuna men ... :D)

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#5 Inlägg av Mister »

marinmo skrev:
Tegfors skrev:Men det är då framförallt nedanför Norrköping/Linköping jag behöver tips om vägar. ;) Och glömde du att jag inte har GPS ... ? (Nog för att jag kommer från Eskilstuna men ... :D)
Tja, kommer du till vaggeryd (som ligger utmed E4 söder om Jönköping).
Och ner dit går ta sig på några sätt, ev via jönköping.

Då i vaggeryd så kör gamla R1 (riksettan). Vägen går igenom en massa samhällen och är lite nostalgi. Den är utmärkt med en gul skylt R1 som dyker upp då och då. Med hjälp av denna väg kommer du ner till Markaryd, när du har kört igenom det samhället och kommit till rondellen så tar du mot Hässleholm, det kommer senare dyka upp skyltar mot Lund.

Vår del av riksettan vilket är lite nostalgi kan du hitta lite info om här
http://www.r1-riksettan.se/r1.aspx
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mister skrev:Då i vaggeryd så kör gamla R1 (riksettan). Vägen går igenom en massa samhällen och är lite nostalgi. Den är utmärkt med en gul skylt R1 som dyker upp då och då. Med hjälp av denna väg kommer du ner till Markaryd, när du har kört igenom det samhället och kommit till rondellen så tar du mot Hässleholm, det kommer senare dyka upp skyltar mot Lund.

Vår del av riksettan vilket är lite nostalgi kan du hitta lite info om här
http://www.r1-riksettan.se/r1.aspx
Intressant sida, men det borde förlängas med vägen från Södertälje => Järna => Vagnhärad => Nyköping => Jönåker => Stavsjö => Kolmården som har en lika fin historia.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#7 Inlägg av marinmo »

Kommer göra om denna resa för tredje gången snart (imorgon), men med stopp i Lidköping för övernattning någon natt eller 2. Denna gången med kamera (!) i tankväskan (tack Adrian!), vilket kanske innebär lite foton från de ställena som är fina på vägen. :)

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#8 Inlägg av marinmo »

Så var då första delen av resan avklarad, inga incidenter alls förutom möjligtvis en räv (!) och ett kid som var uppe på vägbanan och slirade.

Google Maps (härifrån förk. GM)
Detta var rutten jag följde och jag måste säga att den fungerade ypperligt. Behövde nästan aldrig använda min GPS utan kunde mer eller mindre köra helt efter huvudet.

Tog följande bilder efter vägen:

Bild

I Katrineholm säljer de inte tråkig glass, det är ju faktiskt en fördel (se skylten ovan bilen).

Bild

Denna stora portion pasta, plus dricka (Trocadero!), gick på 50 riksdaler. Ett mycket förlåtande pris i mitt tycke, inte minst då man åkte från Stockholm där en likadan måltid hade gått på runt det dubbla.

Bild

Denna kyrka var mycket vacker, låg mitt ute i ingenstans (det var dock strax före denna jag såg räven, som till skillnad från många andra rävar inte såg skabbig ut). Lekeberg heter kommunen (~10 min utanför Kumla). GM här!

Bild

... Kvistbro kyrka hette den visst. Väl värd en omväg om man är i området.

Bild

Vyn från en av de broar vi passerade. Blir alltid lite fundersam om vilka det är som bor i alla dessa små samhällen, men samtidigt finns det väl sämre ställen att bo på än detta ... Jag vill minnas att det var Åtorp (GM) men mer exakt minns jag ej. Utefter 204an var det iaf.

Bild

Väl framme i Otterbäcken (GM), "staden" som för mig endast är känd för att ha fostrat Fredrik Wikingsson, var det dags för glasspaus. Denna bild innebar dock följande upptäckt:

Bild

Mina damer och herrar, var annars i Sverige än Otterbäcken kan man köpa både rök och fisk? På samma ställe dessutom! Oslagbart, det är vad det är.

Bild

Ingen aning om var detta var tyvärr, någonstans runt Kinnekulle men mer exakt förbigår mig. Sjukt nice allé dock, för att inte tala om motorcykeln. Bifakta är att allén var som synes ganska smal, och precis när jag fotat klart kom det inte mindre än 2 bilar från olika håll och 2 cyklister som jag var nära att blockera vägen för då denna knappast var mycket bredare än att man kunde ställt 2 MCs på rad. Ganska otroligt att det var så "mycket" trafik på en så liten väg.

Bild

Ah, Forshem (GM). Bakom MCn är vad som en gång varit stationshuset; detta har av självklara skäl inte denna funktion i dagens läge, utan verkade innehålla lägenheter. Vem som bor här har jag ingen aning, men en 180-graders svängom visar denna metropols station. Håll i er ....

Bild

Ja. Detta är allt. Skylten, den gula, är vridbar. Jag antar att man vrider den åt hållet tåget kommer från för att låta föraren av detta veta att han skall stanna. Varför han inte skulle göra det, om någon mot förmodan skulle stå på plattformen övergår mig. Min gissning är att står man där när tåget kommer har man en bra anledning till detta. Min tes styrks inte minst av en snabb titt på tidtabellen ...

Bild

10 tåg/dag Mån-Fre, 4 tåg Lördag, 6 tåg Söndag. Livet kan inte vara lätt om man bor i Forshem och inte har bil.

Bild

Spåren igenvuxna, speglar väl om inte annat den (brist på) aktivitet som dessa ser.

Bild

Skylten är ändå för klockren. 60 tåg/vecka passerar här, dvs ca 8,5 tåg/dag, dvs ca 1 tåg var tredje timme. Frågan är om inte skylten borde omplaceras till spåren, och läsa "se upp för människor".

Sammantaget fascineras jag av platser som Forshem. Det bor människor där, vilket inte minst bevisas av de två äldre kvinnor jag mötte då jag körde ut ifrån samhället. Men varför? Närmaste "stad" (/by/samhälle) är Hällekis, knappa 5 minuter med fordon därifrån, där det finns en Coop-butik, en bankomat och lite andra grejor som knappast kan sägas vara mer än basic-nivå. Närmaste stad måste vara Lidköping eller Mariestad, skulle gissa att det är 20-30 min till båda om man kör raka vägen. Kommunikationerna är uppenbarligen usla, och då är man snäll. Samtidigt, i en liknande by, stod en äldre herre och höll på i trädgården när jag susade förbi (well, susade och susade, höll 50 såsom föreskrivet) och han hälsade, liksom ovannämnda kvinnor, trots att jag är total utböling. Hela grejen konfunderar mig, men är nog mer ett ämne för en sociologi-uppsats än vfr-forum.se :)

Vill även tillägga att jag helst ser att man inte kopierar bilderna för annat än privat bruk. Det kostade trots allt 40 mil bensin att ta dem. ;)

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#9 Inlägg av Ajax »

marinmo skrev: Vill även tillägga att jag helst ser att man inte kopierar bilderna för annat än privat bruk. Det kostade trots allt 40 mil bensin att ta dem. ;)
... och det blev en helt fantastisk dokumentär! :) Tack för underhållande läsning och bildning!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#10 Inlägg av StigH »

Ajax skrev:
marinmo skrev: Vill även tillägga att jag helst ser att man inte kopierar bilderna för annat än privat bruk. Det kostade trots allt 40 mil bensin att ta dem. ;)
... och det blev en helt fantastisk dokumentär! :) Tack för underhållande läsning och bildning!
Gillar sånt där..
Jag som är så gammal att jag t o m minns att jag åkte på stora vägarna genom Småland, då de var grusvägar..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#11 Inlägg av marinmo »

Tack tack! Imorgon eller på Fredag fortsätter resan, och jag hoppas att fånga ett par foton då med. Tror det blir rätt mycket resande utmed Nissastigen, men vi får se ... Beror lite på (tid).

Användarvisningsbild
Embassy
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: sön mar 09, 2008 12:43
Ort: Stockholm

#12 Inlägg av Embassy »

Grejjt resereportage. :D

Har oxå funderat på hur det är i dessa små samhällen man passerar..

Mera Tack !
VFR 800 - 02 | Silver - ABS
VFR 800 - 99 | Svart - Påkörd, krashad, inlöst, lagad, såld.
VFR 750 - 97 | Gul - Stulen, krashad, inlöst.

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#13 Inlägg av marinmo »

Tyvärr blev det inga fler bilder då jag hela andra delen av resan jagades av dåligt väder. Rutten blev iaf som följer (kartor.eniro.se för att dela via google maps är så jävla gömt någonstans och jag orkar inte leta): http://kartor.eniro.se/m/ICX1A

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#14 Inlägg av Conseal »

Klockren rapport .. rolig läsning .. mer sånt :)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar