En kvällstur såhär på sommaren... + lite naket

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

En kvällstur såhär på sommaren... + lite naket

#1 Inlägg av Since-2009 »

Happ då hade man väl inte något inplanerat till kvällen, rådgjorde lite med Molgan och bestämde mig för en tur på hojen. Ingen logik i val av väg förekommer:

Dundra ut mot Vallentuna ända ut till Kårsta med fin sträcka där efter Kårsta downtown och mötte en enda bil, tror ni han höll sig i sitt körfält? Icke, saabjevel men sånt får man räkna med ute på landet, det är inte bara hojar som laddar på. Nåväl vidare förbi Rimboavfarten, ut mot Norrtälje den gamla vägen och innan Nortan svänger jag av mot Uppsala. Tillbaka mot Rimbo och sedan ut till Gottröra, stannar på macken för att dricka lite, när det är klart fortsätter jag mot Uppsala. Upp på Efuran och in till Feltema.

Sladdar in på parkeringen o går in. plockar på mig kedjeborste, tvättpluggar till skorstenen, liten handduk, tankväska, ngn antilglidmatta ifall att, betalar o går ut. Tittar på hojen och går in igen, känner mig jäkligt intelligent när jag köpt två st jumbopluggar till skorstenarna när jag i själva verket har 4 små hål så jag byter. Utanför har det parkerat en gammelviffer bredvid min, vit till färgen. Språkas lite med ägaren och tipsar b.l.a. om forumet då han talar om att han precis köpt den samt även om Rörken. Han hade lite sköna idéer, varvräknaren behöver man inte se så där hade han satt sugklockan till gps´en och sen var han på jakt efter en solpanel till hojen för att larmet drog ut batteriet... jodåsåatt :tummenupp Trevlig verka han vara så förhoppningsvis får vi se han här, hade varit inne o kollat lite inför köpet av Viffern.

Dåna iväg mot 72´an med siktet inställt på Morgongåva, 72´an är bra trevlig i touringsammanhang. Inte en enda kamera uppmärksamma mig och tillslut var jag framme, kolla gps´en för att se vart man skulle svänga ner till vattnet och rulla dit. Endast en bil på parkeringen bådade gott, när jag håller på att plocka på mig grejjerna från hojen rullar det in en caravan familly i bästa "Vi hade iaf tur med vädret" klass, 245´a o allt. Ned till vattnet och tog en kortare simtur i tre stilar, när jag kom upp höll en groda på att ofreda min hjälm. Torka håret med den nyinköpta handhandduken (compact living med tankväska) o så for jag tillbaka mot Uppsala, när 72´an var slut for jag vidare på 55´an mot Enköping istället. Vägen fylld med snälla billister som alla skulle maka på sig ut i väggrenen och lämna väg för Viffern =) Jag tacka i omgångar med blinkersen och det blinkades tillbaka i backspeglarna varje gång. När jag kom till E18 stanna jag till och tog av mig solglasögonen, klockan var ca 21:30 och både solen o månen var uppe.

Ner på E18 och la mig på 6´ans växel 6500 varv, kom ikapp en S60 tror jag som hade en hoj på släpet så när jag körde om vinka jag hälsande och det blinkades även denna gång. Strax efter Bålsta kom det en jefla BMW och förstörde min ecodriving för kvällen, det var en rackare på att elda på så jag avsluta med en tummen upp och återgick till mina 6500 varv. Fartblind svängde jag av vid Stäket och sikta på Efuran återigen, två mopedmarodörer varav den ena utan några som helst lysen hade siktet inställt på stäketleden men stannade mitt på bron när jag kom upp bakom så jag vingla förbi och fortsatte vidare. Tog det lugnt och någon småväg sista biten, stanna o handla lite o tanka sedan upp hojen innan jag åkte hem.

Hårda fakta:

Tidsintervall: 16:50-22:30

Sträcka: 315 km

Snittförbrukning: 0.62 (tanken innan med b.l.a. Rörken 0.76)

Trevlig tur trots helt solokvist.. lite mediabevis:

Tankväskan nyinstallerad
Bild

Bild

Bild

Damn micro frog..
Bild
Bild

Om man ska köpa hus kanske Morgongåva kunde vara ngt, lagom långt ifrån allt och det mesta verkar ju finnas..
Bild

Tankväska och matkasse på styret, är man certifierad touringfrasse då? ;)
Bild

...när jag tanka upptäckte jag att jag kört på en olåst sadel sedan Morgongåva.
Bild

0.62L/Mil
Bild

Just det lite naket hade jag ju utlovat...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XbN-xQSFLJY[/youtube]
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#2 Inlägg av Donner »

Trevlig historia och underhållande läsning :tummenupp :tummenupp
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#3 Inlägg av Robert »

Mysigt :D
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#4 Inlägg av Since-2009 »

Ja det var trevligt till tusen =) Viffern är bra skön för lite touring ibland, över 30 mil på en kväll och jag var inte ens lite trött i kroppen när jag kom hem.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: En kvällstur såhär på sommaren... + lite naket

#5 Inlägg av adrian_vg »

Plask, plask! Såg skönt ut! Intressant med solcellspanelen. Lite nyfiken på det där... Hoppas gammelvifferägaren hittar hit!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Embassy
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: sön mar 09, 2008 12:43
Ort: Stockholm

#6 Inlägg av Embassy »

Grejjt story!
Har gjort två liknande kvällsrundor själv, dock utan pressa på playan...
Verkade ju skönt som uppfriskning så det ska jag klämma in nästa gång (bada alltså :-) ).
VFR 800 - 02 | Silver - ABS
VFR 800 - 99 | Svart - Påkörd, krashad, inlöst, lagad, såld.
VFR 750 - 97 | Gul - Stulen, krashad, inlöst.

Skriv svar