VFR hojsemestertur - 2011 ?

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Intresseanmällan att åka på VFR tur i Österrike/norra Italien.

Javisst
7
30%
Kanske
16
70%
 
Antal röster: 23

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#91 Inlägg av Donner »

Har tänkt om lite och som det ser ut nu så tar jag mina sidoväskor + en liten tankväska.

En sån här tankväska hade jag tänkt mig. Quick lock verkar smart.

http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... d=39539650


Jag har faktiskt börjat packa ner lite grejor i den ena väskan :D nu närmar det sig. :headbang
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#92 Inlägg av Donner »

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

VFR hojsemestertur - 2011 ?

#93 Inlägg av Sälle »

Donner skrev:Har tänkt om lite och som det ser ut nu så tar jag mina sidoväskor + en liten tankväska.

En sån här tankväska hade jag tänkt mig. Quick lock verkar smart.

http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... d=39539650


Jag har faktiskt börjat packa ner lite grejor i den ena väskan :D nu närmar det sig. :headbang

Jag hade hellre tagit toppboxen istället för tankväskan som jag tycker är ivägen vid lite aktivare körning. Sen kan det vara skönt att ha toppboxen om man stannar till i någon by för att gå en runda eller gå in i en affär så att man kan låsa in hjälm och ryggskydd i boxen.

Om ni tänker att besöka någon Louis butik så passa er, man har en tendens i deras butiker att handla mer än man kan få plats med....

Sen vet jag inte om ni har tänkt på att skaffa ett Europeiskt sjukförsäkrings kort från Försäkringskassan. Det kan vara ganska bra att ha om man behöver träffa en läkare.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#94 Inlägg av Mister »

Som Donner är inne på, så är även jag. Om man ska ha alla tre väskor. De blir således 3 x 45 liter dvs 135 liter + tankväska :shock:

Jag vet inte vad jag ska i alla väskor, så det lutar nog mot två här med... :?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#95 Inlägg av Donner »

Fördelen med att skippa toppboxen är just vikten i den, sitter långt bak och högt upp. Packar hellre i två sidoväskor och har en liten tankväska. Den jag tittat på är 5-7 liter.

Sjukförsäkringskort har vi/jag med oss.

En helt annan grej jag kom att tänka på är ang fartkameravarning (gps) i tyskland och Österrike så har jag hört olika versioner, nån säger att man inte får ha funktionen alls i gps:n och nån säger att det räcker att ha den avslagen. Nån som vet vad som gäller? Har googlat med hittar inget konkret.

Jag har möjligheten att radera funktionen i min Navigon och sen återställa när man kommer hem men känns onödigt om det inte behövs :roll:

Nytt bakdäck på idag, Michelin PR3 och nya bromsklossar bak. Funderar på att köpa ett framdäck också. Det jag har på är okej men börjar bli lite ojämnt slitet (Michelin Power)
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#96 Inlägg av Donner »

Tankväska monterad, liten men perfekt för mina behov :D

Det blev en sån som är fäst med tankring i tanklocket.

Bild kommer då jag fixat lägre upplösning, är inte lätt när man har för bra kamera att komma ner i 256kb
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#97 Inlägg av Donner »

Bilder
Bilagor
IMAG0035x.jpg
IMAG0035x.jpg (159.48 KiB) Visad 9791 gånger
IMAG0034x.jpg
IMAG0034x.jpg (183.12 KiB) Visad 9791 gånger
IMAG0033x.jpg
IMAG0033x.jpg (210.98 KiB) Visad 9791 gånger
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

ulf svedberg
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 08, 2011 04:12
Ort: vejbystrand
Kontakt:

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#98 Inlägg av ulf svedberg »

Mister skrev:Inför VFR Meet nu i augusti, där vi kan "surra" lite om ämnet, så tänkte jag se ifall det vore intresse att göra en gemensam Österike/norra Italien resa nån gång under 2011




Så frågan är, vilka skulle kunna tänka sig att göra en gemensam VFR resa dit ?

Samt, ni som har kunskap om detta:
Tipsa om era diverse erfarenheter och restips, stort som smått. Såsom t ex praktiska saker; hur lång tid behöver man, är autozug ett alternativ, olika kostnader till vad får man inte missa mm mm mm.
Själv är jag helt novis, och ingen vidare Reisleiter :oops: Men med tips o erfarenheter från tidigare resenärer, så kanske det går att få ihop någon resplan som kan vara vettig.

Samt, jag lägger upp denna tråd tidigt såsom nu, för själv måste jag planera semester tidigt, samt sälja in iden till övriga familjen att en hojtur i Europa är ett måste :lol:

Sen, ifall det skulle bli en gemensam tur, så får vi nog komma överens om en vecka (eller vad det nu behövs) gemensamt, på ett relativt tidigt stadium.

Övriga synpunkter ?

/Mister
Tyvärr finns inget entydigt svar på hur en kontinentresa blir bäst. Jag har varit nere och kört ett tiotal ggr och med olika upplägg varje gång så man får fundera på vad man vill ha ut av resan. Åka med ngn bakpå och titta på omgivningarna, ja då skall man definitivt åka längs med de sk. Romantische strassen i Tyskland. Skaffa en bra karta och du finner de vägarna utmärkta. Det är en trevlig tripp och tyskland är himla vackert utanför autobahn.
Men vill du köra aktivt och lära känna din förmåga och gränser så finns det bara ett alternativ: Dolomiterna! Dit åker även Österrikarna, Italienarna själv samt halva Tyskland. Bäst tid är slutet av maj början på juni. (Alternativt slutet av september, då har alla åkt hem!! )Det har blivit varmt, men inte för varmt, Turisterna har ännu ej kommit så vägarna är relativt öde. Hotellen och Garnis är bara ett fåtal öppna men priset är buslågt. Boka via internet. ca 300 kr per natt så får man frukost och oftast underbart fina rum.
Absolut bäst är att lasta hojarna på släpvagn, ta kvällsfärjan från Trelleborg till Sassnitz eller Rostock. Turas om att köra och på kvällen är man framme i ex. Corvara, Val di Fassa eller Val Gardena. Stanna på samma hotell i en vecka och kör slingor om 30 mil om dagen i alla riktningar. Efter veckan slut så åk över till Val di sole och ta ett nytt hotell eller Garni för ytterligare en vecka. Därifrån gör man samma sak; Från Gardasjön i syd upp till Stelvio passet i nord och Bolzano i öster finns det outsinliga vägar att vråla på. Min absoluta favorit är vägen SS42 från Bolzano upp till Brennero passet. Efter den körning är du lycklig i månader!! Men det finns nästan hur många vägar som helst så det är bara att gasa på. Kolla in min sista resa:
http://www.youtube.com/watch?v=1_714kS6Gqg
Twist the throttle!!!!!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#99 Inlägg av Donner »

Tack för din info.

Har kört SS44 vilket är en sjukt rolig väg, har inte kört hoj där men bil. Hade varit spännande att testa SS42/508 men den ligger lite längre ner än vi hade tänkt. Men man vet aldrig vad man får för ryck hehe.

Hade vi haft mer tid på oss hade vi kört genom Tyskland, denna gången blir det Autozug. Vem vet vad som händer nästa år.

Nackdelen att resa i slutet på Juli är såklart värmen och mer turister. Vatten i tankväskan och täta pauser tror jag blir bra samt lite högre höjd då o då där det är svalare.

Underbar film :tummenupp
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

ulf svedberg
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 08, 2011 04:12
Ort: vejbystrand
Kontakt:

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#100 Inlägg av ulf svedberg »

Allmänt tips för andra som ännu inte planerat någon resa men som börjar bli sugna:
Lasse Franklin heter en kille som ordnar justa MC resor till Italien.
jag har åkt med två gånger, senast förra hösten, och det är prisvärt och han kan alperna som sin egen ficka
kolla hemsidan:
http://www.vandraialperna.se/index.php? ... &Itemid=14
:D
Twist the throttle!!!!!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#101 Inlägg av Donner »

33 grader i Innsbruck idag....hmm ja att det är svalare om två veckor är väl tveksamt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#102 Inlägg av Donner »

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#103 Inlägg av HondaHasse »

Donner skrev:33 grader i Innsbruck idag....hmm ja att det är svalare om två veckor är väl tveksamt.
Skinnställ med AC?? :wink:
Du kan ju sånt...

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#104 Inlägg av Donner »

HondaHasse skrev:
Donner skrev:33 grader i Innsbruck idag....hmm ja att det är svalare om två veckor är väl tveksamt.
Skinnställ med AC?? :wink:
Du kan ju sånt...
Hehe ja du....men jag får tänka på totalvikten på hojen :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: VFR hojsemestertur - 2011 ?

#105 Inlägg av Ajax »

När det är riktigt varmt använder jag en kylväst som jag verkligen kan rekommendera. Den finns förvisso att köpa i Sverige för 2 tusen (!), vilket inte går att försvara mot att beställa den utomlands för en fjärdedel av kostnaden... inklusive frakt.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Skriv svar