Norgeresa tips mottages!

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

Norgeresa tips mottages!

#1 Inlägg av Fredrik P »

Ska iväg upp till Norge på tisdag/onsdag på första hojsemestern och lite tips på vad man ska tänka på.
Ska upp mot trollstigen, Ålesund, Atlantvägen, Trondheim och sen via Sverige hemåt igen.
Hur mycket kan/får/rekommenderas att man lastar i sidoväskorna? (originalväskorna) i vikt alltså.
Rekomenderat däcktryck? Ingen passagerare, tack å lov. Strängt å ha nån bakom sig så många mil. Ska man pumpa i mer än de som står på hojen?
Vad man inte ska glömma att ta med sig.

Gärna andra tips på bra ställen att övernatta på, vad man inte får missa osv....

Ja och hojen är en vfr 2004:a
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

#2 Inlägg av Kungfuu »

Hej!
Kul för dig, Norge är fantastiskt - jag kommer precis därifrån och tänkte göra en liten reseskildring, hoppas jag hinner peta ihop den fort nog...
Jag åkte ungefär samma rutt fast tvärtom.
VFR800Fi -98 #svart#

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#3 Inlägg av Fredrik P »

Hur har vädret varit där uppe i år? Vad jag har hört har de regnat en hel del
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#4 Inlägg av kenjo »

Sambon och jag gjorde en tälttur i Norge i mitten/slutet av augusti förra året. Väldigt fint måste jag säga men ta med dig ordentligt med kläder. Jag tänkte "det är ju nästan sommar så fodret till jacka och byxa kan jag lämna hemma". När vi åkte över fjällen var det j*vligt kallt men otroligt fint. Huttrade som en isbjörn i snöstorm.

Geiranger är värt ett besök om du nu ska åka trollstigen, väldigt fint. Ett annat tips är Aurdal med omnejd. Väldigt nice att åka i. När du ändå är i närheten så skulle du kunna passa på att åka genom laerdal-tunneln, världens längsta. 24,5 km lång. Borgunds stavkyrka är lite speciell om du är intresserad av den typen av kultur, kostar dock att komma i närheten.

Lägg gärna upp några fina bilder från trollstigen, när vi åkte var det dimma men vi köpte ett vykort så vi fick se lite iaf. :D

Angående boende så bodde vi på campingar och det varierade i pris och kvalitet på faciliteterna, priset motsvarade dock kvaliteten tyckte jag så du får nog oftast vad du betalar för.

SMC hade en resa dit förra sommaren: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=5185
Ungefär den sträckan vi åkte.

Ha en god tur!
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Skriv svar