Englandsresan. Nu med reseberättelse

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Englandsresan. Nu med reseberättelse

#1 Inlägg av Ralsbo »

Nu har sommarens Semestertripp börjat ta form.
Den 2:a augusti åker jag färjan från Esbjerg, för att morgonen efter åka i land i Harwich.
(2520 kr enkel resa)
Jag siktar in mig mot Liverpool, men strax innan jag kommer dit svänger jag ner mot Wales.
Här väntar någon/några dagar i Snowdonia National park. Fina goa MC-vägar att snurra omkring på.
När jag känner mig klar där fortsätter färden via kusten ner genom Wales.
Planen är att komma ner till Englands sydligaste plats, Lands End med en liten avtickare till Port Isaac i Cornwall.
Port Isaac är inspelningsplats för den Engelska serien Doc Martin, en av frugans favoritserier. Det skulle vara kul att ha med lite fotografier därifrån och visa henne. Hon blir säkert inte avundsjuk att jag varit där och inte hon.
Efter att ha sett Lands End fortsätter jag kusten norrut, för att förhoppningsvis hamna i Guildford och hälsa på våra vänner där.
Utanför Guildford, närmare bestämt i Dunsfold spelar dom ju in Top Gear, så jag får väl ta en sväng dit och se om grabbarna är där och provkör några häftiga bilar.
Efter det blir det att sikta in sig på Folkestone och Eurotunneln för färd mot Frankrike.
Det är nästan halva priset på tågbiljetten om man förbokar den, men jag vet ju inte när jag kommer dit så jag får ta det dyrare alternativet.
När jag kommit så långt, får jag se hur länge jag varit borta. Har jag tid tar jag en vända ner genom Ardennerna och vidare upp norrut.
Ett litet stopp i Flensburg för att idka lite gränshandel kan ju vara trevligt. Ett par flarror med Whiskey ska väl få plats hoppas jag, annars får vi dumpa lite kläder.
Fortsätter genom Danmark och över broarna till Malmö för vidare färd mot hemmet i Alingsås.
Målsättningen är att så långt det är möjligt undvika alla M-vägar i England för att undvika den mesta trafiken. Får se hur det går med detta, det kanske tar för lång tid att hela tiden köra mindre vägar men det är en bra målsättning tycker jag.
Jag kommer även att så långt det går att vildcampa under resan trots att det inte är så populärt på de Brittiska öarna. Men är vädret emot mig kan jag ju ta in på något B&B.
Detta blir en resa med fokus på MC-körning, inte kolla runt allt för mycket på diverse sevärdheter mm, utan just bara att åka hoj, se sig omkring och njuta av livet.
Börjar redan längta till Augusti.
Senast redigerad av Ralsbo den mån aug 08, 2011 16:09, redigerad totalt 3 gång.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1219
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#2 Inlägg av Maciver »

Låter trevligt, lycka till.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#3 Inlägg av Conseal »

Håll till vänster ;)
Inte alls avis ....
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#4 Inlägg av adrian_vg »

Maciver skrev:Låter trevligt, lycka till.
+1!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#5 Inlägg av StigH »

Maciver skrev:Låter trevligt, lycka till.
Ta det bara lugnt, högerreflexerna sitter djupt (jag tog iofs mc-kortet under vänstertrafiktiden i Sverige..). "Köra på vägen" är enkelt men "gå över gatan" är svårare (titta åt rätt håll) och ta gärna rätt riktning i rondellerna..Dom älskar nämligen sådana, i alla storlekar, finns från 100meters till enmeters.
Har gjort en del tjänsteresor i GB med bil pga "mycket ta-med-prylar" många trevliga småvägar finns det, men ofta smala..
Man har, tyvärr, en rätt "avspänd" inställning till öl och likn innan körning så se upp, spec på småorterna, den du möter kan komma direkt från lokala puben..
Så, good luck...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#6 Inlägg av Ralsbo »

StigH skrev:
Maciver skrev:Låter trevligt, lycka till.
Ta det bara lugnt, högerreflexerna sitter djupt (jag tog iofs mc-kortet under vänstertrafiktiden i Sverige..). "Köra på vägen" är enkelt men "gå över gatan" är svårare (titta åt rätt håll) och ta gärna rätt riktning i rondellerna..Dom älskar nämligen sådana, i alla storlekar, finns från 100meters till enmeters.
Har gjort en del tjänsteresor i GB med bil pga "mycket ta-med-prylar" många trevliga småvägar finns det, men ofta smala..
Man har, tyvärr, en rätt "avspänd" inställning till öl och likn innan körning så se upp, spec på småorterna, den du möter kan komma direkt från lokala puben..
Så, good luck...
Jo tack. Jag vet.
Har ju varit ett antal gånger i Skottland och norra England, både med bil och MC.
Jag tycker man kommer in lättare i vänstertrafiken med hojen av någon underlig anledning. Kan ju vara att man är mer observant på hojen (iaf jag är det).
Det svåraste tycker jag är när man är ute och går och ska gå över vägen/gatan. Då har jag en förmåga att se åt fel håll innan jag går över.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 295
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#7 Inlägg av burnis »

underbara vägar i södra Wales
rekommenderas 8)
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#8 Inlägg av adrian_vg »

Ralsbo skrev:Jag tycker man kommer in lättare i vänstertrafiken med hojen av någon underlig anledning. Kan ju vara att man är mer observant på hojen (iaf jag är det).
Med en hoj är det inte så många hörn och kvadratmeter plåt att hålla reda på. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#9 Inlägg av Sälle »

Hoppas att din resa kommer att gå bra. Jag har tänkt att åka över till UK nästa sommar.
Så du får gärna skriva en reseberättelse när du gjort resan med lite tips och för inspiration.

Lycka till
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#10 Inlägg av Ralsbo »

Så, nu var alla biljetter bokade med lite ändringar i planen.
Göteborg-Fredrikshamn. Söndag morgon 31 juli kl 8,00
Esbjerg-Harwich söndag kväll 18,45. Framme 12,00 i England.
Eurotunneln den 5 aug. Klockan 14,20.
Hade ju tänkt hålla hemresan öppen, men köper du biljetten på plats kostar den ca:70 pund, förbokar du så kostar den 27 pund.
Snåltarmen slog till, så jag förbokade den biljetten och förlorade min flexibilitet, men 43 pund kan jag ha roligare för.
Skulle jag vilja stanna lite längre så får jag väl offra de 27 punden och pynta upp 70 till på plats. Det ordnar sig alltid.
Så nu kan jag bara sitta och titta på alla bokningsbekräftelser och vänta på att det blir dags att åka.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#11 Inlägg av Ajax »

Ralsbo skrev:Så, nu var alla biljetter bokade med lite ändringar i planen.
Göteborg-Fredrikshamn. Söndag morgon 31 juli kl 8,00
Esbjerg-Harwich söndag kväll 18,45. Framme 12,00 i England.
Eurotunneln den 5 aug. Klockan 14,20.
Hade ju tänkt hålla hemresan öppen, men köper du biljetten på plats kostar den ca:70 pund, förbokar du så kostar den 27 pund.
Snåltarmen slog till, så jag förbokade den biljetten och förlorade min flexibilitet, men 43 pund kan jag ha roligare för.
Skulle jag vilja stanna lite längre så får jag väl offra de 27 punden och pynta upp 70 till på plats. Det ordnar sig alltid.
Så nu kan jag bara sitta och titta på alla bokningsbekräftelser och vänta på att det blir dags att åka.
Sweet - det låter som en jättespännande resa du har framför dig!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#12 Inlägg av danlse »

Några kommentarer från en som kört dom flesta av sina Hoj km på dom brittiska öarna.

- Wales - helt rätt med bra vägar och lite trafik, ett tips är vägarna runt och igenom nationalparken Breacon Beacon i centrala wales!

- Avägar i södra delen av England är ganska värdelösa som hojvägar det är bara för mycket trafik! - minns en helg när jag åkte mot sydkusten istället för norrut från London som var mina vanliga rutter- slutade med irritation över alla bilar och att jag åkte motorvägen hem istället.
Personlig favorit är istället dom mindre vägarna i norra England och Skottland.

- Sen kan jag tycka att det verkar onödigt att betala för färgan till England, Ta flyget dit och köp en VFR på plats istället och kör den hem.
Allt du behöver är en försäkring på ramnumret som du tecknar i ett svenskt försäkringsbolag. Hojarna är betydligt billigare än här (se www.ebay.co.uk) Gjorde detta själv förra sommarn och funderar lite på en liknande tur denna sommar!

//Dan

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#13 Inlägg av Ralsbo »

danlse skrev:Några kommentarer från en som kört dom flesta av sina Hoj km på dom brittiska öarna.

- Wales - helt rätt med bra vägar och lite trafik, ett tips är vägarna runt och igenom nationalparken Breacon Beacon i centrala wales!

- Avägar i södra delen av England är ganska värdelösa som hojvägar det är bara för mycket trafik! - minns en helg när jag åkte mot sydkusten istället för norrut från London som var mina vanliga rutter- slutade med irritation över alla bilar och att jag åkte motorvägen hem istället.
Personlig favorit är istället dom mindre vägarna i norra England och Skottland.

- Sen kan jag tycka att det verkar onödigt att betala för färgan till England, Ta flyget dit och köp en VFR på plats istället och kör den hem.
Allt du behöver är en försäkring på ramnumret som du tecknar i ett svenskt försäkringsbolag. Hojarna är betydligt billigare än här (se http://www.ebay.co.uk) Gjorde detta själv förra sommarn och funderar lite på en liknande tur denna sommar!

//Dan
Breacon Beacon är ett intressant alternativ. Det ligger ju i stort sett mitt i min resväg också. Tack för det, ska definitivt ta en tur dit.
Jag håller med dig om att favoritvägarna är Norra England och Skottland. Alltid när jag kommit till öarna hamnar jag där uppe. Men nu tyckte jag att det var dags att titta på något nytt. Vem vet, kanske får jag nya favoritvägar efter denna turen.
Köpa en VFR är inte något bra alternativ just nu, när jag inte ens har kört en meter med den nyinköpta hojen, men annars skulle jag kunna tänka mig detta. Kanske göra en sådan tur nästa år. :D
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#14 Inlägg av Ralsbo »

Höll på att få krupp i går kväll, höll på och höll på förresten. Jag fick dubbelsidig. :?
Var inne på internetbanken och kollade om den sista betalningen till Englandsbåten gått igenom, den skulle dom dra den 1/7.
Konstigt, ingen betalning var genomförd trots att det är den 4/7.
Gick in på DFDS hemsida och loggade in på mina sidor där, sökte på bokade resor. Svar- Ingen bokad resa finns.!!!
VAD FAN I HELVETE är det som händer, finns det ingen resa trots att jag har betalt halva resan och har en bekräftelse????
Kundtjänst hade naturligtvis stängt, så ingen kunde man ringa heller. Kollade ännu ett par gånger, men det gick inte bättre. Det finns ingen bokad resa till Andersson. :cry:
Tillbringade kvällen med att leta reda på alternativa resvägar till England. Färja från Holland, eurotunneln mm.
Väldigt svårt för att somna på natten, låg och hittade på alla möjliga actioner och attentat mot båten. Får inte jag åka ska fan ingen annan heller göra det! Eller ska jag gå direkt på huvudkontoret och kedja fast mig i receptionen till dom ger mig en biljett? Tankarna och lösningarna var många, men ingen var väl direkt genomförbar.
Satt på jobbet och väntade på att klockan skulle bli 8.30. Klockan 8.25 började jag ringa.
-Vad bra att du ringde, sa hon i telefonen. Vi har problem med alla som bokat tidigare än för sex veckor sedan för vi har bytt bokningssystem och alla har inte plockats över till det nya ännu.
Det var därför jag inte kunde kolla min bokning på deras sida och därför som dom inte hade dragit några pengar ännu.
Jodå, försäkrade hon mig. Du har en bokad resa den 31/7.
Jag fick henne att garantera att hon skulle skicka en ny bekräftelse så att jag får se att det stämmer.
Det gör jag nu medans vi pratar, sa den väldigt trevliga kvinnan i telefonen.
Så kan det gå när man tror det värsta. :D
Nu är jag lugn och fin igen i alla fall, bara jag får se bekräftelsen med egna ögon.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Englandsresan färdigplanerad.

#15 Inlägg av tersan »

Ralsbo skrev:Höll på att få krupp i går kväll, höll på och höll på förresten. Jag fick dubbelsidig. :?
Var inne på internetbanken och kollade om den sista betalningen till Englandsbåten gått igenom, den skulle dom dra den 1/7.
Konstigt, ingen betalning var genomförd trots att det är den 4/7.
Gick in på DFDS hemsida och loggade in på mina sidor där, sökte på bokade resor. Svar- Ingen bokad resa finns.!!!
VAD FAN I HELVETE är det som händer, finns det ingen resa trots att jag har betalt halva resan och har en bekräftelse????
Kundtjänst hade naturligtvis stängt, så ingen kunde man ringa heller. Kollade ännu ett par gånger, men det gick inte bättre. Det finns ingen bokad resa till Andersson. :cry:
Tillbringade kvällen med att leta reda på alternativa resvägar till England. Färja från Holland, eurotunneln mm.
Väldigt svårt för att somna på natten, låg och hittade på alla möjliga actioner och attentat mot båten. Får inte jag åka ska fan ingen annan heller göra det! Eller ska jag gå direkt på huvudkontoret och kedja fast mig i receptionen till dom ger mig en biljett? Tankarna och lösningarna var många, men ingen var väl direkt genomförbar.
Satt på jobbet och väntade på att klockan skulle bli 8.30. Klockan 8.25 började jag ringa.
-Vad bra att du ringde, sa hon i telefonen. Vi har problem med alla som bokat tidigare än för sex veckor sedan för vi har bytt bokningssystem och alla har inte plockats över till det nya ännu.
Det var därför jag inte kunde kolla min bokning på deras sida och därför som dom inte hade dragit några pengar ännu.
Jodå, försäkrade hon mig. Du har en bokad resa den 31/7.
Jag fick henne att garantera att hon skulle skicka en ny bekräftelse så att jag får se att det stämmer.
Det gör jag nu medans vi pratar, sa den väldigt trevliga kvinnan i telefonen.
Så kan det gå när man tror det värsta. :D
Nu är jag lugn och fin igen i alla fall, bara jag får se bekräftelsen med egna ögon.
Puh... lika panikartat som det känns först, lika skönt är det när det ordnar upp sig. :wink:

Du har väl förresten laddat kameran med det största minneskortet du kan hitta?
VFR750F -92, grön

Skriv svar