Alpentour 2012 *Uppdaterad*

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Alpentour 2012 *Uppdaterad*

#1 Inlägg av Donner »

Tänkte att jag drar igång en tråd ang Alperna 2012 :D

Detta inlägg kommer att uppdateras efterhand så håll koll i första inlägget.

Upplägget för min del ser ut ungefär som 2011. Kanske annat hotell på första stället och ev nån dag längre.
Själv har jag tidig semester och min plan är att åka i början på V26, mån-tis. Hemkomst blir 8-11 dagar senare.

Hoj ner till Hamburg och sen nattåget(Autozug) till München.

Från München lär det bli ca 20-25mil till första hotellet där man kan ta 2 nätter och utforska Dolomiterna lite lätt.
Har en del rutter från förra semestern i min gps som vi aldrig hann med att köra. Norra Italien lär det bli.

Förflyttar man sig sen ca 20mil Österut så hamnar man i Hinterthal där Simonhofhotellet ligger. Fantastisk personal och mycket mat.
Planen just nu är att stanna där 4 eller 7 nätter, tar man nåt av dessa paket så blir det humana priser.
Från Simonhof till München är det ca 20mil.

Grossglockner lär man köra igen och det finns många rutter norrut som inte är utforskade.

Jag kopierar inte över all info från andra tråden men det som i huvudsak kommer att skilja är priset på Simonhof i fall man väljer 7 nätter istället för 4 som vi gjorde sist.

Räkna 250-300mil totalt om det är bra väder.

Anmäl gärna intresse här i tråden :D

Alpentour 2011 http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=8&t=3372

Se även eftersnacktråden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=8&t=4103

Frågor, funderingar?

Uppdatering 2012-04-07

Verkar inget intresse direkt så tyvärr lägger jag ner denna planering nu. Bokning av tåg är försent och den enda chans om man vill åka är singelplats i nån annans kupé. Alternativ att köra hela vägen ner.

Är ni intresserade att åka 2013 så hör av er i god tid så drar vi igång en planering. Tåget bör vara bokat i februari.
Senast redigerad av Donner den lör apr 07, 2012 08:35, redigerad totalt 1 gånger.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Alpentour 2012

#2 Inlägg av Donner »

Det var inte mycket sug efter alperna som det har varit innan :cry:

Ja det kanske kommer efterhand, problemet är att man måste boka tåget ganska tidigt för att få plats. Köra hela vägen ner känns inte som ett intressant alternativ just nu.

Jag har kollat lite hotell och har hittat ett bikerhotell i norra Italien som verkar intressant. 26mil från München där tåget stannar på morgonen och Brennerpasset passeras på vägen ner.

Paket 7 nätter = 450€/ 4 nätter = 240€ halvpension inkl 4 rätters middag.

http://www.hotel-mondschein.it/hotel/ambiente.html

Många intressanta vägar i området och närhet till många pass.

Nigerpass (1688m)
Mendelpass (1363m)
Vallespass (2033m)
Gampenpass (1512m)
Timmelsjoch (1212m)
Stilfserjoch /Stelvio (2757m)

Kom igen nu vifferister :lol:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Alpentour 2012

#3 Inlägg av Maciver »

sitter och tittar på det och funderar

Kostnaderna är för följande då:
Bro och båt eller bara båt till tyskland
Autozug
Hotell Italien 4 ev 7 nätter
i matväg är det då lunch och mellis som tillkommer (på hotellet då alltså)
drycker av olika slag ;-)
soppa för ca 300 mil
båt och bro eller båt hem

Har jag glömt något??
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Alpentour 2012

#4 Inlägg av Donner »

Trevligt att du funderar....ja jag är ju ute i god tid men som sagt det måste man vara :D

Det blir bro + färja. Mellanmål tar man på vägen när man är ute och kör, typ lunchmeny.

Jag har räknat hotellet som första ställe (7 nätter) och tänkte ev ta 2 dagar på ett annat hotell. Då får man 9 nätter men det är bara ett förslag. Om den/dom som vill följa med tycker att det blir för lång tid så är det absolut inga problem att ta 7 nätter. Alternativet är 4 nätter på ett ställe och nån mer natt på annat ställe. Hotellet jag länkade till ligger bra till så vi lär ha vägar att köra på. Dock ligger inte Grossglockner i närheten.
Vi hade ingen vilodag alls men det bör man nog ha, kändes lite i kroppen vid dagens slut efter alla kurvor :mrgreen:

Du har fått med det mesta. :D

Tullavgift vid vissa pass får man räkna med....tunnlar och motorväg men det är inga större summor.

Dricka till maten på kvällen men det är inga större summor det heller, 100-150kr/kväll.

Budgeten vi räknade på inför förra resan stämde ganska bra.
12-13k ink allt. Vi hamnar lite dyrare om vi väljer 9 nätter men det rör sig om 1000-1500kr (boende) beroende på hur många vi blir.
Sen var vi på lite utflykter som kostade och köpte souvenirer som kostar lite extra.

Fördelen är att man förbetalar en del på hotellkostnaden och hela tågkostnaden så det blir inte allt på en gång.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Alpentour 2012 *Uppdaterad*

#5 Inlägg av Donner »

Uppdaterat längst ner i första inlägget.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Alpentour 2012 *Uppdaterad*

#6 Inlägg av Jimmy.S »

tråkigt, lite av en drömresa för mig men har tyvärr inte den ekonomin, men nån gång i framtiden vill jag åka på en sådan tripp. Kul att se att en del personer orkar dra igång något iallafall, det ska du ha en eloge för :headbang

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Alpentour 2012 *Uppdaterad*

#7 Inlägg av Donner »

Jimmy.S skrev:tråkigt, lite av en drömresa för mig men har tyvärr inte den ekonomin, men nån gång i framtiden vill jag åka på en sådan tripp. Kul att se att en del personer orkar dra igång något iallafall, det ska du ha en eloge för :headbang
Tack, ja jag tyckte resan 2011 var riktigt bra så därför lägger man ner lite energi på att försöka dra ihop nåt. Kanske 2013 kan ge bättre respons.
Man skall ju klart ha råd och tid också, är ju ingen 10mils resa. 8) Får se om jag tar familjen i bilen och kör ner i sommar istället.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Skriv svar