Kan/ska jag köra till Italien? (Jag ska :D)

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Kan/ska jag köra till Italien? (Jag ska :D)

#1 Inlägg av moshh »

Hej! Till hösten ska jag plugga i Como i norra Italien och funderar på att låta det bli min första "storresa".
1-14 september ska jag gå en intensivkurs i Italienska i Como och därefter börjar inte studierna förrän 1 oktober
så min tanke är att jag tar hojen ner till intensivkursen, kör hem den igen efter att den är klar och sedan flyger
tillbaka med all packning som jag behöver för ett års vistelse utomlands.

Nu då. Det längsta jag har kört på hoj hittils är Göteborg-Oslo. Är det lämpligt att göra en sådan här resa på egen hand
med så lite erfarenhet? Jag har tittat lite på alpresorna här på forumet och känner att tåg Hamburg-München känns bra.
Hur lång tid kan en sådan resa isåfall ta i lagom tempo? Och en lämplig budget? Jag har inte tänkt stanna så mycket mer
än för övernattning och för att uppskatta lite utsikter samt käk (fast jag kanske lurar mig själv då jag aldrig rest så långt innan).
Jag har kört hoj nu i fem år och har länge velat göra en sådan här resa och det känns väldigt lägligt nu när jag ändå
ska till norra Italien och då kan köra genom Österrike och Schweiz där de fina vägarna tydligen befinner sig.
Det som gör mig osäker nu är att jag är lite feg och eventuellt kostnaden. Kan ni rekommendera bra vägar eller sidor som
tipsar om bra vägar? Bra och billiga övernattningsställen? Ska jag tälta eller köra stuga/vandrarhem?
Det slog mig idag att jag kanske kan göra denna resa så jag har enormt många frågor och har säkerligen glömt mestadelen
här men jag är mycket tacksam för era åsikter och tips!
Senast redigerad av moshh den sön jul 15, 2012 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#2 Inlägg av Ajax »

Ja du, spontant säger jag såhär: Se till att hojen är servad så att du vet att du kan vara ute en vecka eller två (400 - 500 mil) utan att behöva fundera på oljebyte, däck, bromsbelägg, drivpaket, regulator eller annat som är regelbunden service på. Sedan är det bara att åka. Biltåget Hamburg München åkte jag och Donner, mfl. förra året och det är ett riktigt bra sätt att spara tid på. Väl nere i alpregionen så ska du inte räkna med mer än runt 25 mil per dag. Det kanske låter lite, men kom då ihåg att det inte är fråga om svenska landsvägar utan om slingriga vägar som är helt makalöst roligt att köra på och som inte tar dig lika fort framåt som du kanske är van vid. Se till att du har tid på dig att korsa alperna med andra ord, det är en fantastisk upplevelse och jag skulle själv inte vilja stressa på för mycket där.
När det kommer till om du vågar göra en sådan lång resa så är det helt upp till dig. Vågar du säga hej till människor som du inte känner och har du någorlunda sunt förnuft så kommer du märka att de allra flesta som du träffar på tycker att det är jättekul att du kört hela vägen från Sverige och gärna tipsar dig om både boenden och vägval. När det gäller boende så är det också helt upp till vad du är bekväm med och vad plånboken klarar. Vi bodde förra året på bikerhotel med halvpension och tyckte att det var prisvärt. Då ingick frukostbuffé och middag med mellan 3-6 rätter. Om du har en stramare budget så kanske det kan vara intressant att kolla på vandrarhem eller camping. Kom ihåg att allemansrätten inte är uppfunnen i alla delar av världen ännu, så det kanske inte är tillåtet att slå upp ditt tält precis var du vill.

I korta ordalag:
Ja, du klarar att göra en så lång resa.
Ja, du klarar att göra den på egen hand.
Ja, det kanske händer att du får punktering eller stopp och då har du två händer som du kan vinka med och be andra turister om hjälp. I annat fall har du förmodligen en mobiltelefon och kan ringa till SOS i Köpenhamn (+46 7010 5050) och få hjälp. Naturligtvis har du innan du startar lagt in det numret i din lur så att du inte behöver googla fram det högt uppe på en alptopp utan datatäckning (om det fortfarande finns såna alptoppar är högst tveksamt).
Ja, du kommer förmodligen att ha en otrolig upplevelse av hur det är att resa genom Europa på motorcykel på egen hand!
Ja, jag önskar jag kunde hänga på och göra resan tillsammans med dig.
Senast redigerad av Ajax den ons jul 11, 2012 20:27, redigerad totalt 1 gånger.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#3 Inlägg av Donner »

Håller med föregående talare.

Planering är A och O, boka tåget i tid. Skriv ut en karta eller ha gps till tågstationen. Vår resa 2011 var helt fantastisk så ta tid på dig när du kör så du inte kör slut på dig. Pausa en gång i timmen. Motorväg tar mer på kroppen än man tror.

Ta med grönt kort som försäkringsbolaget utfärdar, det förenklar det mesta om olyckan skulle vara framme.
Första förbandskudde är krav i Österrike och vinjett för att få köra motorväg.

Fråga på :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#4 Inlägg av moshh »

Donner skrev:Håller med föregående talare.

Ta med grönt kort som försäkringsbolaget utfärdar, det förenklar det mesta om olyckan skulle vara framme.
Första förbandskudde är krav i Österrike och vinjett för att få köra motorväg.

Fråga på :D
Vad är en vinjett? :oops:
Däck, bromsbelägg, batteri, regulator, drivpaket, olja samt tändstift är nytt så på den fronten bör jag klara mig. Vad är mest sannolikt att gå sönder utöver det tror ni?
Vart bokar man biltåget och vad kostar det? Går det ofta? Om man kör ett bekvämt tempo, hur många övernattningar tror ni man behöver?
Kortaste sträckan mellan München och Como är 45mil (antar att man tar en roligare väg). Men som sagt då, budget, vad skulle ni tippa på om man kör vandrarhem/camping?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#5 Inlägg av Donner »

Vinjett är ett klistermärke som man kan köpa på bensinstationer som betalning för att få köra motorväg. Tänk på att ha lite euro lättåtkomligt för vissa pass kostar några euro att köra över.

Gå in på www.biltag.se så kan du se alla avgångar, oftast kvällstider då tåget går på natten.

Jag hade tagit in på vandrarhem, finns mycket i byarna som man passerar. Räkna att du har ca 60 mil ner till Hamburg, kör du det på en dag?
Tåget går ca 21-22 tiden.
Du är framme i München vid 7 tiden på morgonen. Skall du köra 45 mil den dagen så blir det inga spännande vägar, tar du en övernattning så kan du köra fina vägar och passera nåt pass på hög höjd.

Räkna att 25mil bergsvägar tar nästan hela dagen så delar du upp dom 45milen på två dagar så kommer du att få roligt.

Leta upp en mindre väg från München sen i Österrike tar du väg 180 (kolla på googlemaps.com) efter den tar du SS40 som övergår i SS38 och passerar stelviopasset följt denna väg nästan ner till Colico (Italien) för att sen ta av mot SS340dir som leder dig på västra sidan av Lago di como som jag tror sjön heter, sen kommer du ner till Como :D Vill du ha mer detaljerad beskrivning från München får du säga till :wink:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#6 Inlägg av Donner »

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#7 Inlägg av moshh »

Donner skrev: Skall du köra 45 mil den dagen så blir det inga spännande vägar, tar du en övernattning så kan du köra fina vägar och passera nåt pass på hög höjd.
Räkna att 25mil bergsvägar tar nästan hela dagen så delar du upp dom 45milen på två dagar så kommer du att få roligt.
Nejnej jag menade inte att jag skulle köra 45mil i ett svep, undrade mer om ni tyckte jag skulle ta det på t.ex. en eller två övernattningar :)
Tack så väldans för vägtipset! Börjar bli ordentligt exalterad nu som jag brukar bli precis när jag får för mig såna här idéer. Nu kommer jag inte kunna sova på flera nätter!
Nu får jag bara räkna lite på ekonomin och se om den håller eller om jag blir tvungen till att leva en snål utbytestermin :P
Jag uppdaterar säkerligen snart med fler frågor :)
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#8 Inlägg av Donner »

En övernattning bör ju räcka. Du stiger av tåget på morgonen och tar det lugnt ner till Fiss, njuter av kvällen där och sen kör du ner till Como över Stelvio nästa dag.

Det är dagspriser på tåget så enklast är att kolla priset på deras sida.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#9 Inlägg av moshh »

Har räknat lite nu, tycker ni detta känns rimligt?

Bensin (0,65lit/mil & 15kr/lit: (Gbg-Hamburg=600km, München-Como=500km) => 1100kr
Färja Danmark & Tyskland: 500kr
Biltåg: 2000kr
2 övernattningar: 600kr
Mat & övrigt: 800

Totalt: 5000kr => 10000kr tur&retur
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#10 Inlägg av Donner »

Räkna bron mellan Sverige och Danmark eller om du tar färjan men det är ingen större kostnad.

Annars ser det rimligt ut. Men räkna ändå lite mer så du har lite buffert.

Edit: Såg att du räknat båda färjorna.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#11 Inlägg av moshh »

Vad är bra att ha med sig på en sådan här resa? Finns det någon bra packlista någonstans kanske?
Syftar på grejor som förstabandskudde, däckfix osv..
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#12 Inlägg av Mister »

moshh skrev:Vad är bra att ha med sig på en sådan här resa? Finns det någon bra packlista någonstans kanske?
Syftar på grejor som förstabandskudde, däckfix osv..
Vi tog fram en rätt så omfattande lista (Donner har den, själv hittar jag den inte just nu) vilket är bra så att man inte glömmer av små men ack så viktiga saker.

Jag ska nu iväg på en några hundramilatrip till Kemora, då är det självklarheter som en extra laddningsregulator (man vill inte bli strandad pga det o det är en viffer du kör jui), jag har även en del extra verktyg om man behöver byta bromsar eller liknande. Silvertejp o snabblim är även det ett måste :wink:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#13 Inlägg av moshh »

Mister skrev:Vi tog fram en rätt så omfattande lista (Donner har den, själv hittar jag den inte just nu) vilket är bra så att man inte glömmer av små men ack så viktiga saker.

Jag ska nu iväg på en några hundramilatrip till Kemora, då är det självklarheter som en extra laddningsregulator (man vill inte bli strandad pga det o det är en viffer du kör jui), jag har även en del extra verktyg om man behöver byta bromsar eller liknande. Silvertejp o snabblim är även det ett måste :wink:
Då kanske Donner kan skicka mig den listan? :)
Laddningsregulatorn byttes för två säsonger sedan till den nyare varianten. Bör jag ha med mig en extra ändå?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#14 Inlägg av Ajax »

Vad du behöver ha med dig är lite olika beroende på hur förberedd på allt som du vill vara. Mister måste jag säga är synnerligen välförbered med extra laddningsregulator, bromsbelägg, motorolja, lim, tejp och säkerligen en hel massa mer som jag inte kommer ihåg. Det kändes mycket tryggt att veta att det fanns bra med tekniska resurser ifall det skulle behövas. Själv hade jag med GPS, kreditkort, originalverktygssatsen, extra öronproppar och rain-x till visiret. GPS är verkligen att rekommendera då det blir avsevärt enklare att hitta t.ex. tågstationerna i Hamburg och München.

Om du har bytt regulator för två år sedan så borde det inte vara någon större fara med den du har. Av vad jag har läst så går de oftast sönder relativt snart efter du bytt eller mer normalt efter runt 4-5000 mil. Vissa tycker att det är en bra idé att ha med punkteringsspray så att du inte riskerar att bli stående på en alptopp. Första förband är det lag på att ha med i Österrike, så det bör du definitivt ha med dig. Som alltid när du kör längre sträckor så kom ihåg att ta pauser och dricka ordentligt. Jag har ofta med en påse med nötter, russin och torkade aprikoser eller liknande när jag kör lite längre, det är utmärkt som snacks då det får upp sockernivån utan att du blir tung i magen och däst.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Kan/ska jag köra till Italien?

#15 Inlägg av Donner »

Kan inte ladda upp den filtypen på forumet. Skall se om jag kan lägga upp den nånstans annars kan jag maila den till dig.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Skriv svar