Sida 1 av 1

VFR till gruskörning?

Postat: fre maj 24, 2013 19:19
av LinusE
Tjaba.

Har ingen jätte erfarenhet av hojande (typ 400 mil sen jag läste upp kortet till A från A1)
Men då jag alltid haft en dröm om o toura sve runt på hoj så har jag slagit fast att 2013 är övningsår o 2014 blir resan av.

Så för o inte missa något så kommer jag strunta i underlag o grus e ett alternativ som
kommer användas och då till min fråga....
Sitter nu efter att jag höjt styret riktigt bra men är vfr en okej grusåkar hoj ?
Något specielt jag bör tänka på ?
Gillar grus o kört både quad o mtb i skog o sten men känner mig nervös på vfren o grus
då den känns klumpig o stor just vid grus....

Så funkar vfr till mitt tänkta körande o rädslan enbart i mitt huvud eller vad tror ni ?
Någon som kört mycke grus med sin ?

Vfr till gruskörning ?

Postat: fre maj 24, 2013 19:48
av Conseal
Det är inga problem alls. Det är ingen offroad men att köra ett par mil på grus är rätt lugnt. Den har en tendens att gå takt fram i kurvor så man får ta det lite piano.

Re: Vfr till gruskörning ?

Postat: fre maj 24, 2013 22:04
av HondaHasse
Conseal skrev:Det är inga problem alls. Det är ingen offroad men att köra ett par mil på grus är rätt lugnt. Den har en tendens att gå takt fram i kurvor så man får ta det lite piano.
Håller med Conseal men det beror lite på däcken också. Tycker att min går bättre på grus sen jag bytte till Pilot Road 3.

Re: Vfr till gruskörning ?

Postat: fre maj 24, 2013 22:11
av LinusE
Jo däck gör ju en jäkla skillnad oavsett fordon..

Aja får la ut o öva :D

Re: Vfr till gruskörning ?

Postat: lör maj 25, 2013 11:14
av adrian_vg
Jag körde min grönviffer på en gruskurs "för landvägshojar" för några år sen.
Leran, gruset och singlet var inga problem, men sliponets plastupphängning gillade inte vibrationerna på de ojämna vägarna, så den gick av. Fick bli ståltråd milen i slutet. Totalt blev det ca 4-5 mil grus- och lerkörning (det var en regnig dag), inkl några timmar på en grusmanöverbana med broms- och serpentinövningar. Vi som kom på faktiska landsvägshojar (och inte förklädda offroadare med landsvägsdäck typ BMW GS, F och Honda XR), fick beröm för att vi tog oss fram så bra i den tjocka uppländska leran trots Michelin PR2 och liknande.

Så nog funkar VFR på grus!

Det man ska komma ihåg är aldrig släppa på gasen när framhjulet börjar glida, håll kvar gasen eller öka lite om du är kall nog. Ignorera att hojen slingrar sig, det ska vara så på rörligt underlag.

För mig förde gruskursen med sig att jag förlorade en hel del respekt för grus som underlag. Bra tycker jag. 8-)

Re: VFR till gruskörning?

Postat: lör maj 25, 2013 11:58
av LinusE
En sådan kurs låter fan i tressant.
Undra om de finns i skåne :)

Re: VFR till gruskörning?

Postat: lör maj 25, 2013 12:56
av Råttis
En person gjorde reklam förra året att samla ihop ett gäng för grusåk förra året, men tyvärr så var det inte så många som var intresserade. Annars skulle han ha hört av sig till mig igen. Det var upplagt att man skulle delas in grupper beroende på erfarenhet och cykel man hade med sig. Se om det blir något i år.

Har för mig att jag såg det genom SMC Skånes hemsida.

/Råttis

Re: VFR till gruskörning?

Postat: lör maj 25, 2013 13:06
av adrian_vg
LinusE skrev:En sådan kurs låter fan i tressant.
Undra om de finns i skåne :)
Efterfråga en. Det borde väl kunna gå att fixas?

Eller anmäl dig till en i Uppsala. ;-)

Re: VFR till gruskörning?

Postat: lör maj 25, 2013 15:38
av Maciver
Gruskurser kommer att komma genom SMC Skåne, när vet jag dock inte.
Ett antal instruktörer blev examinierade för en eller ett par veckor sedan.
Nu gäller det bara att de kommer på vilka kurser de ska ha.

Re: VFR till gruskörning?

Postat: lör maj 25, 2013 17:04
av adrian_vg
Maciver skrev:Gruskurser kommer att komma genom SMC Skåne, när vet jag dock inte.
Ett antal instruktörer blev examinierade för en eller ett par veckor sedan.
Nu gäller det bara att de kommer på vilka kurser de ska ha.
:tummenupp

Re: VFR till gruskörning?

Postat: sön maj 26, 2013 08:48
av Mister
Köra grus med viffern går men det roligare med andra typer av hojar (därför har jag även en offroad som komplement) . Mina andra viffrar gick bättre att köra med på grus än min nuvarande. "Felet" med min nuvarande viffer är bromstekniken blir lidande då det är dualbrakes. Bromsning är ju något som man doserar annorlunda på grusunderlag jämfört med asfalt. Hojar med ABS blir också lite lurigt då man vill bromsa hårt för att få fäste. Något som ABS motverkar.

Sen gäller det att gasa! Att gasa hjälper att styra upp hojen. Speciellt på en landsvägshoj, då det är asfaltsdäck och "bara" 17 tums framhjul. Det gör att framhjulet är mycket mer spårkänsligt än på en offroadhoj som har 21 tum (eller kompromissen 19 tum).
Maciver skrev:Gruskurser kommer att komma genom SMC Skåne, när vet jag dock inte.
Ett antal instruktörer blev examinierade för en eller ett par veckor sedan.
Nu gäller det bara att de kommer på vilka kurser de ska ha.
Va kul! :)

Re: VFR till gruskörning?

Postat: tor maj 30, 2013 21:18
av twowheeltours
Hej grusbroder!

VFR är ju en i grunden fin och välbalanserad motorcykel med en motor som svarar mjukt och kontrollerat på gasen. Tycker du att den något framåtlutade körställningen känns ok är problemen få. Motorn är ju så stark att på litet rakare grusvägar kan man lätt lämna många enstånkar efter sig. Nyckelfrågan är ju såklart däcken som gör att man inte direkt älskar rullgrus. Michelin Pilot Road III tycker jag funkar fint så länge dina däck är fräscha och har sin profil kvar. Min kompis har en BMW R 1200 GS och när vi tillsammans lägger några mil grus brukar det vara den av oss som för tillfället har de fräschaste däcken som står i vägkorsningen och väntar på den andre av oss. En VFR, hur välgjord den än är, är inte byggd för grusvägar med gropar och tvättbräden. Kåpor tar stryk och spricker litet grand och järnen som håller fast strålkastarinsatsen i kåpan gick rätt av för mig. Kanske öststatstouring också bidrog men grejerna höll alltid ihop med några smärre skönhetsfel. Jag anser att en VFR klarar samma uppgifter som en BMW R 1200 GS så länge markfrigången inte är något problem och så är ju inte fallet på normala svenska grusvägar.

hälsningar, Olle

Re: VFR till gruskörning?

Postat: tor maj 30, 2013 21:28
av tersan
twowheeltours skrev:Jag anser att en VFR klarar samma uppgifter som en BMW R 1200 GS...
Tack, underbart! Ännu ett bevis på hur allround våra viffrar är! 8)