Packa för resa för en nybörjare

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Packa för resa för en nybörjare

#1 Inlägg av DanKvi87 »

Då var det ordnat. Körkortet togs 1a juli, och nu är förhoppningen att kunna införskaffa utrustning till frun, samt packutrustning för hojen och sedan ge sig ut på en liten Skåne-/Halland-/Blekingerunda är tanken.

Problemet är att jag har noll erfarenhet vad gäller långa färder med packning. Vad ska man ha för väskor? Hur mycket får man plats med i en toppbox och tankväska?

Vår förhoppning är att kunna vara borta i ca 3-5 dagar, och ska bara kunna ta med det nödvändigaste, dvs kläder och hygienartiklar. Vi planerar att övernatta på vandrarhem osv.

Vilka väskor skulle räcka för att klara av en sån resa? Vill väldigt gärna höra med er om vad man behöver införskaffa för att klara av att packa med sig det allra nödvändigaste.

Tacksam för svar.

:D
Using Tapatalk

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Packa för resa för en nybörjare

#2 Inlägg av Råttis »

Hepp!

Grattis till kortet!

Finns massa ställen och skaffa de olika väskor (Lokala handlare, Ebay, Tradera, Blocket mm). Jag personligen uppskattar de hårda plastväskorna. Sedan så ha ett ombytte per person per dag plus regn/kallt-kläder och ett par sköna skor. (Vatten?? 1l?)

När jag var i Norge så var vi 2pers och då hade vi det mer eller mindre allt i 1 topbox, 2 sidoväskor samt 1 tankväska. På det klarade vi oss i ca 1 veckas resa utan problem.

Förresten om du inte redan är anmäld så kolla Viffer träffen i augusti.

/Råttis

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Packa för resa för en nybörjare

#3 Inlägg av HondaHasse »

Råttis skrev: Förresten om du inte redan är anmäld så kolla Viffer träffen i augusti.

/Råttis
Ja det tycker jag, kom hit och ta tanten med dig. Du bor ju nästan nästan granne med träffen!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Packa för resa för en nybörjare

#4 Inlägg av adrian_vg »

Lätta grejor i toppboxen.
Eventuella regngrejor, telefon, papper mm i lätt åtkomligt i tankväskan. Tunga saker som vatten längst ner i tankväskan, dvs mitten av hojen.
Allt annat i de hårda väskorna, och gärna i plastpåsar, och ännu hellre i dubbla påsar. Hur mycket än tillverkarna vill/påstår att väskorna är vattentäta, så är det inte riktigt så i verkligheten...

Har kört med både mjuka och hårda väskor på viffern, och jag tycks alltid återkomma till hårda väskor plus tankväskan.

Hållare och hårda väskor kan vara ganska dyra, så kolla begmarknaden på eBay, Blocket, skrotarna och säljesforumet här!
Tänk på att väskorna är "universella" inom varje märke, det är bara hållaren som skiljer.

Vanliga märken på viffer är Givi, Hepco & Becker (som jag har [och 35 liters-Juniorväskorna], och köpte beggat via säljes på forumet :) ).
Lite ovanligare är Krauser tycker jag mig ha förstått. Kan bero på priset kanske.

Edit: Ja, just det, vad ta med sig. Min inställning är att resa lätt, man packar oftast ner alldeles för mycket.
Brukar ta med ett par vardagsbyxor med avtagbara ben, ett par finbyxor, lika många par strumpor och kalsonger + ett par som antalet dagar man är borta (upp till en vecka, sen tvättar man), och ett antal t-tröjor samt en vanlig tröja. Skor brukar jag bara ta med ett par, som funkar för både fint och vardag.

Ett tips är att ha ett sidenunderställ när man kör, så sparar man på t-tröjorna. Siden sköljer man ur på kvällen och så är det torrt och fräscht till morgonen efter.

Personligen kampar jag inte, så där slipper man tält, madrasser, spritkök, och blablabla. :)
Vandrarhem rockar. Tipset där är ett sånt där reselakanset som blir stort som en plånbok hopviktt. Finns på Siden-Selma och det där andra sidenstället som SMC-medlemmar har rabatt hos.

En punkasats och originalverktygen är bra att ha med, liksom en liten sprejflaska med kedjeolja.
Om du är osäker på när voltregulatorn/likriktaren byttes, eller om den alls är bytt, ta med en sån också. Du vill bara inte bli strandad i tjotahejti med en död hoj...
Ett litet universalverktyg av typen Leatherman, Biltema edyl, har sin plats också.
GPS (om man är lika vilsen som jag), mobiltelefon och laddare för alla apparater är väl standard idag.
Många öronproppar!

Edit2: Vad gäller hygienartiklar kan deo, tandborste och tandkräm räcka, kanske en toapappersrulle för de där jobbiga stunderna när man inte hittar en riktig toalett. Ha toapappret lätt åtkomligt högt upp i tankväskan! Jag vill helst inte gå in på hur jag kommit fram till detta...
Trimmar man huvudhåret till 1 mm innan avfärd slipper man ta med kam eller borste också. Skippa rakgrejorna om du är inne på den där ruffiga tre-dagars-stubbtypen á la Brad Pitt.
23-Brad-Pitt-Hairstyles-Pictures.jpg
23-Brad-Pitt-Hairstyles-Pictures.jpg (55.01 KiB) Visad 17319 gånger
Är du kvinna är din neccesär något större, men där vågar jag inte uttala mig om sakerna som ska ner, annat än att konstatera att kvinnorna jag rest med verkar vilja ha en toppbox eller så fylld med bara toalettgrejor. Förslår att du tassar runt lite försiktigt där, när du föreslår mindre antal toalettgrejor för din eventuella kvinnliga partner du ska resa med.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Packa för resa för en nybörjare

#5 Inlägg av adrian_vg »

:roll: :wink:
Bilagor
r6r1D33255.jpg
r6r1D33255.jpg (37.46 KiB) Visad 17319 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Packa för resa för en nybörjare

#6 Inlägg av andreas »

Clas Olsson har plastpåsar som kan komprimeras genom att man pressar ur luften. Spar väldigt mycket plats i väskorna, skyddar mot regn och gör att grejerna blir lätta att hitta.

Siden är bra, både som underställ och som lakan. Lakanen tar ingen plats och understället kan användas obegripligt lång tid utan att bli otäckt bara man vädrar ur det.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Packa för resa för en nybörjare

#7 Inlägg av adrian_vg »

Hur funkar kompressionen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Packa för resa för en nybörjare

#8 Inlägg av DanKvi87 »

adrian_vg skrev:Lätta grejor i toppboxen.
Eventuella regngrejor, telefon, papper mm i lätt åtkomligt i tankväskan. Tunga saker som vatten längst ner i tankväskan, dvs mitten av hojen.
Allt annat i de hårda väskorna, och gärna i plastpåsar, och ännu hellre i dubbla påsar. Hur mycket än tillverkarna vill/påstår att väskorna är vattentäta, så är det inte riktigt så i verkligheten...

Har kört med både mjuka och hårda väskor på viffern, och jag tycks alltid återkomma till hårda väskor plus tankväskan.

Hållare och hårda väskor kan vara ganska dyra, så kolla begmarknaden på eBay, Blocket, skrotarna och säljesforumet här!
Tänk på att väskorna är "universella" inom varje märke, det är bara hållaren som skiljer.

Vanliga märken på viffer är Givi, Hepco & Becker (som jag har [och 35 liters-Juniorväskorna], och köpte beggat via säljes på forumet :) ).
Lite ovanligare är Krauser tycker jag mig ha förstått. Kan bero på priset kanske.

Edit: Ja, just det, vad ta med sig. Min inställning är att resa lätt, man packar oftast ner alldeles för mycket.
Brukar ta med ett par vardagsbyxor med avtagbara ben, ett par finbyxor, lika många par strumpor och kalsonger + ett par som antalet dagar man är borta (upp till en vecka, sen tvättar man), och ett antal t-tröjor samt en vanlig tröja. Skor brukar jag bara ta med ett par, som funkar för både fint och vardag.

Ett tips är att ha ett sidenunderställ när man kör, så sparar man på t-tröjorna. Siden sköljer man ur på kvällen och så är det torrt och fräscht till morgonen efter.

Personligen kampar jag inte, så där slipper man tält, madrasser, spritkök, och blablabla. :)
Vandrarhem rockar. Tipset där är ett sånt där reselakanset som blir stort som en plånbok hopviktt. Finns på Siden-Selma och det där andra sidenstället som SMC-medlemmar har rabatt hos.

En punkasats och originalverktygen är bra att ha med, liksom en liten sprejflaska med kedjeolja.
Om du är osäker på när voltregulatorn/likriktaren byttes, eller om den alls är bytt, ta med en sån också. Du vill bara inte bli strandad i tjotahejti med en död hoj...
Ett litet universalverktyg av typen Leatherman, Biltema edyl, har sin plats också.
GPS (om man är lika vilsen som jag), mobiltelefon och laddare för alla apparater är väl standard idag.
Många öronproppar!

Edit2: Vad gäller hygienartiklar kan deo, tandborste och tandkräm räcka, kanske en toapappersrulle för de där jobbiga stunderna när man inte hittar en riktig toalett. Ha toapappret lätt åtkomligt högt upp i tankväskan! Jag vill helst inte gå in på hur jag kommit fram till detta...
Trimmar man huvudhåret till 1 mm innan avfärd slipper man ta med kam eller borste också. Skippa rakgrejorna om du är inne på den där ruffiga tre-dagars-stubbtypen á la Brad Pitt.
23-Brad-Pitt-Hairstyles-Pictures.jpg
Är du kvinna är din neccesär något större, men där vågar jag inte uttala mig om sakerna som ska ner, annat än att konstatera att kvinnorna jag rest med verkar vilja ha en toppbox eller så fylld med bara toalettgrejor. Förslår att du tassar runt lite försiktigt där, när du föreslår mindre antal toalettgrejor för din eventuella kvinnliga partner du ska resa med.
Tackar så ödmjukast för alla dessa fina tips! Sidenunderställ eller annan snabbtorkande löpartröja var rn bra idé.

Är väl också inne på att skaffa hårda väskor - de känns smidigast och lättast att packa.

Hur pass unika är hållarna för respektive modell? Har äldre viffar samma hållare som nyare exempelvis?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Using Tapatalk

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Packa för resa för en nybörjare

#9 Inlägg av DanKvi87 »

andreas skrev:Clas Olsson har plastpåsar som kan komprimeras genom att man pressar ur luften. Spar väldigt mycket plats i väskorna, skyddar mot regn och gör att grejerna blir lätta att hitta.

Siden är bra, både som underställ och som lakan. Lakanen tar ingen plats och understället kan användas obegripligt lång tid utan att bli otäckt bara man vädrar ur det.
Låter som en smart grej att ha - men jag har läst om innerväskor att ha i hårdväskorna / borde inte de räcka? Eller är det bara mjukväskorna ni menar inte är helt vattentäta?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Using Tapatalk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Packa för resa för en nybörjare

#10 Inlägg av adrian_vg »

DanKvi87 skrev:Tackar så ödmjukast för alla dessa fina tips! Sidenunderställ eller annan snabbtorkande löpartröja var rn bra idé.
Tänk på att syntetunderställ brukar börja lukta ganska snabbt om man inte tvättar dem. Siden har den fördelen att de klarar sig med en kort vädring för att kännas fräscha igen.
DanKvi87 skrev:Hur pass unika är hållarna för respektive modell? Har äldre viffar samma hållare som nyare exempelvis?
Mig veterligen ganska unika. Men antar att det går att snickra till om man är händig om årsmodellerna inte är alltför långt ifrån varandra.
DanKvi87 skrev:Låter som en smart grej att ha - men jag har läst om innerväskor att ha i hårdväskorna / borde inte de räcka? Eller är det bara mjukväskorna ni menar inte är helt vattentäta?
Innerväskor kostar bara pengar. Veteranerna brukar använda dubbla plastpåsar. ;-)
Både mjuka och hårda väskor lider av samma problem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Packa för resa för en nybörjare

#11 Inlägg av andreas »

DanKvi87 skrev:[Sidenunderställ eller annan snabbtorkande löpartröja var rn bra idé.
En syntettröja kommer att lukta efter en dag, en sidentröja klarar åtminstone tio dagar utan tvätt om du vädrar den när du använt den (och du själv tvättar dig, givetvis). Du kommer inte ens behöva skölja upp den. Jag har provat båda sorterna.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Packa för resa för en nybörjare

#12 Inlägg av Mister »

Välkommen!

Tre till fem dagar och bo på vandrarhem så är det inte mycket. Tänk volymminskning och inte vikt. Vikten klarar hojen galant och volymminskning innebär smidigare hoj alternativt man har utrymme för att köpa på sig diverse saker under resan som souvenirer exempelvis. Sidenlakan/örngott och siden/funktionskläder sparar volym som exempel. Tältar man inte i det fria som ni, så har ni tvättmöjligheter. Då kan räkna med minimalt med kläder. Fleeceställ som backup för kylan använder jag. Samt tvådelat regnställ, där jackan får agera som skalskydd.

Sen, har jag alltid ett kit med divere allroundverktyg, silvertejp (det här får du bara inte glömma!!!) samt även räddaren i nöden, superlim, ficklampa(led), kniv och multikniv. Sen, ingår i mitt kit pga det är en VFR, en laddningsregulator. Du anar inte vad denna kan vara svår att få tag på när nöden kräver.


Vid tältning mkt mer så klart :D

Varit i fjällen nu en vecka i det fria med tält. Det jag märkte var att mat hade jag alldeles för mycket av och här får jag nog tänka om när det gäller volym..


Sen, brukar jag alltid ha med kaffe, eller möjlighet att kunna koka kaffe. Pausa vid en sjö med kaffe är kalas. Samt, mellis i form av några kokta ägg eller proteindryck som är lättillgängligt.

Lycka till med resan :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Packa för resa för en nybörjare

#13 Inlägg av DanKvi87 »

Mister skrev:Välkommen!

Tre till fem dagar och bo på vandrarhem så är det inte mycket. Tänk volymminskning och inte vikt. Vikten klarar hojen galant och volymminskning innebär smidigare hoj alternativt man har utrymme för att köpa på sig diverse saker under resan som souvenirer exempelvis. Sidenlakan/örngott och siden/funktionskläder sparar volym som exempel. Tältar man inte i det fria som ni, så har ni tvättmöjligheter. Då kan räkna med minimalt med kläder. Fleeceställ som backup för kylan använder jag. Samt tvådelat regnställ, där jackan får agera som skalskydd.

Sen, har jag alltid ett kit med divere allroundverktyg, silvertejp (det här får du bara inte glömma!!!) samt även räddaren i nöden, superlim, ficklampa(led), kniv och multikniv. Sen, ingår i mitt kit pga det är en VFR, en laddningsregulator. Du anar inte vad denna kan vara svår att få tag på när nöden kräver.


Vid tältning mkt mer så klart :D

Varit i fjällen nu en vecka i det fria med tält. Det jag märkte var att mat hade jag alldeles för mycket av och här får jag nog tänka om när det gäller volym..


Sen, brukar jag alltid ha med kaffe, eller möjlighet att kunna koka kaffe. Pausa vid en sjö med kaffe är kalas. Samt, mellis i form av några kokta ägg eller proteindryck som är lättillgängligt.

Lycka till med resan :)
Tjena. Jo jag börjar också fundera på om det kanske inte behövs så mycket packning för bara 3-4 dagar.

Jag har vacklat fram o tebax och nog kommit fram till att det skulle räcka att införskaffa ett fäste för en toppbox (typ givi) och en väska på ca 35-50 liter beroende på vad man kan komma över för ett överkomligt pris :-)

Sedan skulle jag vilja ha en tankväska som rymmer kanske något mindre, där jag kanske kan ha lite verktyg och andra "bra-att-ha-grejer". Personligen har jag inga problem att packa lätt. Kan räcka med ett par t-shirts, kallingar och ett par skor + tandborste etc. däremot tror jag min fru kan behöva lite fler grejer. Men bor man på vandrarhem kan ju tvätt vara en möjlighet.
Using Tapatalk

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Packa för resa för en nybörjare

#14 Inlägg av Seth »

Kommer ni på VFR-träffen så får ni se ett exempel på packning. Kommer precis från 2v i Skottland då.
"Bättre än HD"

DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: Packa för resa för en nybörjare

#15 Inlägg av DanKvi87 »

Seth skrev:Kommer ni på VFR-träffen så får ni se ett exempel på packning. Kommer precis från 2v i Skottland då.
se där ja! Häftigt med två veckor i Skottland! Jag får se hur det ser ut den helgen, kanske att man kan köra förbi en sväng - får övertala frugan bara ;-)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Using Tapatalk

Skriv svar