Hur sitter passageraren mest bekvämt och säkert?

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
DanKvi87
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör apr 05, 2014 10:40
Ort: Laholm
Kontakt:

Hur sitter passageraren mest bekvämt och säkert?

#1 Inlägg av DanKvi87 »

Hello everyone!

Jag har precis börjat köra runt med frugan bak på hojen, och eftersom jag inte själv har någon erfarenhet av att sitta som passagerare på min egen hoj vet jag inte hur hon ska hålla för att det ska bli mest bekvämt för längre resor. Vid hög fart klagar hon på den starka vinden som hon tar på sig eftersom hon sitter upprätt och håller händerna i handtagen på sidorna. Vid kurviga vägar försöker jag säga till henne att hålla mig om midjan, eftersom det blir det svårt att hålla sig i sidorna när det kränger, men hon säger att det blir jobbigt i längden att hålla mig runt midjan för länge

Så jag vill gärna höra er som åkt med på en VFR hur ni gör för att åka med bak på hojen utan att det blir jobbigt och tröttsamt för armar osv.

Vad tycker ni känns bäst och säkrast? Vill ju kunna njuta av kurviga vägar i god hastighet och gott lut utan att frugan blir trött och missnöjd....
Using Tapatalk

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Hur sitter passageraren mest bekvämt och säkert?

#2 Inlägg av Maciver »

Nu ska vi se om jag kommer ihåg rätt.

Hon kan gärna ha en hand på tanken för att ta upp lite av sin vikt, så du slipper ha vikten som en ryggsäck, en hand kan hon hålla i ett av handtagen, om hon når.
Helt klart ska hon följa med i svängarna och luta så som du lutar.
Hon ska även klämma med benen på dina höfter så när du bromsar transporteras kraften via dina ben till motorcykeln.
Dessa saker gäller mest vid aktiv körning.

Vid "tråkkörning" kan hon sitta som hon känner sig mest bekväm med, men ändå vara med i körningen.

Hoppas det gav något.

PS. Har jag fel så rätta mig.

Vad jag vet kommer det en del med passagerare till träffen.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hur sitter passageraren mest bekvämt och säkert?

#3 Inlägg av tersan »

Det här finns det olika åsikter om, har för mig att det diskuterats en del tidigare. SMC har en skrift om passagerarkörning som iallafall tidigare gick att ladda ner.

Upprätt och hålla i handtagen låter lite jobbigt. Bättre om hon lutar sig mot dig och antingen håller om midjan eller lägger händerna längre fram på dina lår.

Efter ett tag lär hon sig hur du kör och hur hon ska hålla i sig beroende på väg och hastighet.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur sitter passageraren mest bekvämt och säkert?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Lite olika bud här. Det vi (SMC-instruktörer) tipsar om i Uppsala är att passageraren ska hålla i sig precis som du gör om hojen. Detsamma gäller hennes blick. Lär henne att följa vägen och titta åt det hållet ni ska åt, precis som du gör, det kommer att bli enklare i längden på detta vis.

Du klämmer om med knäna om tanken vid aktiv körning, och hon ska klämma om om dig på samma sätt.

Händerna kan hon hålla om dig runt midjan eller bara vila på dina lår. Hon ska inte hålla om dig hårt med armar och händer, huvudförankringen ska vara med knäna om dig.

Tänk på att hon inte ska luta åt motsatt håll på hojen, utan ge akt på hur du rör dig på hojen.

Vid inbromsning kan hon med fördel hålla emot i tanken med händerna om hon når runt.
Om inte, be henne knipa ännu mer med knäna och spänna upp mag- och ryggmuskler. Hon ska inte vara en ryggsäck på dig och belasta dig - du kommer inte att kunna hålla emot vid en bromsning annars.

Tänk två bröst i ryggen, det är allt som du ska bära upp. :wink:

När hon blir mer bekväm på hojen kan hon prova att luta ut lite på samma sätt som du gör. Det ska kännas harmoniskt i svängarna för er båda.

Om du har möjlighet, kör en Knix på gokartbana edyl. Det kommer att bli en ögonöppnare för passageraren när hon får hänga med i svängarna på ett helt annat sätt än ute på landsväg.

Lycka till! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar