GPS, hur planerar ni era långresor?

Skriv av dig om allt om dina resdrömmar och tips!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

GPS, hur planerar ni era långresor?

#1 Inlägg av moshh »

Har införskaffat mig en Garmin Zumo 390LM inför den stundande Norgeresan som ska infalla nästa vecka och undrar hur ni som använder GPS gör när ni ska ut på längre resor.

Planerar ni hela rutten i förväg med övernattningsstopp m.m. eller kör ni mer flexibelt och "ser vart vägen tar er"? Jag trodde att GPSen skulle vara väldigt praktisk och att man kanske kunde ta det som det kommer men man ser ju inte de mindre vägarna om man inte zoomar in ordentligt och gör man det så har man inget riktigt perspektiv vart vägen tar vägen.

Har ni några bra vägledande ( :wink: ) tips?

/Kara
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: GPS, hur planerar ni era långresor?

#2 Inlägg av moshh »

Jag hittade en mycket fiffig campingguide för övrigt, se länken nedan:

http://www.camping.no/ncg2015.pdf

Dock undrar jag ifall ni vet om det finns någon tillhörande karta av något slag. Varje campingplats har ju en egen platskod och kartreferens som jag hade gissat kopplade till kartor som fanns i guiden men det finns inget sådant. Hade ju varit hur smidigt som helst om man kunde se alla campingplatser utmärkta och numrerade på en karta.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: GPS, hur planerar ni era långresor?

#3 Inlägg av Mister »

Har man tält så är man himla flexibel. Då planerar jag inte övernattningarna utan låter gps hitta camping när det börjar bli dags att sova. Kom hem nu efter en sån resa och funkar ypperligt. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: GPS, hur planerar ni era långresor?

#4 Inlägg av Maciver »

Finns det inga poi's (intresseplatser) i gpsen?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Re: GPS, hur planerar ni era långresor?

#5 Inlägg av moshh »

Maciver skrev:Finns det inga poi's (intresseplatser) i gpsen?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Visst finns det! Det kör vi nog på. Håller på och planerar rutten nu i Google Maps. Jag ser att det kommer bli en del färjeturer. Är det stora kostnader det gäller då? Hur pass flexibelt är det? Är det liksom 3 avgångar per dag eller går färjan 2ggr/timme? Finns det någon typ av flerdagarskort som gäller för alla färjor?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: GPS, hur planerar ni era långresor?

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Senast jag och en polare körde en tur i Europa så planerade vi ingenting. Nu är det iofs ett tag sen, men då körde vi övernattning genom att svänga av Autobahn nånstans i obygden, det finns iofs inte så mycket obyggd i Tyskland, men inte i närheten av någon större stad och letade oss in i närmaste byhåla och ett lokalt Gasthaus/hotell och hade inte dom plats så fanns det oftast ett tvärs över gatan.

I Sverige och Norge är det lite annorlunda eftersom det inte är lika tätbefolkat... Än! Så här får man planeras lite mer, men ofta går det att hitta nåt Vandrarhem, B&B, "Bo på lantgård" mm. Har man tältet med sig så kan man även använda sig av allemansrätten. Men i dagsläget bör man nog bara använda den på mer avsides platser så man inte riskerar nattligt främmande.

GPS förresten.
Jag har visserligen GPS i bilen (fast monterad) men när jag åker hoj brukar jag köra efter LuffarGPS = Skriver noter och fäster i kåpan med lite tejp - Funkar kanon :D
Exempel: Kollar kartan. Vad ska jag sikta på? Vad kan det tänkas stå på vägskyltarna? Understruket ortsnamn där jag ska svänga av => Nytt vägnummer, nytt sikte osv.
Oftast stämmer det rätt hyfsat men i vissa lägen får man stanna och ta fram kartan för att dubbelkolla. Nån enstaka gång har det hänt att jag har fått fråga nån lokal förmåga.

Det har även funkat utomlands.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar